Търсим алтернативи - пускаме за наши нужди най-големия соларен парк тук
Ако бяха взети мерки навреме за пандемията, може би сега щеше да е ясно как да излезем от нея. Същото е с енергийната криза - би било безотговорно да си кажем, че ще отмине бързо, казва изпълнителният директор на "Аурубис България"
До 2030 г. трябва да покриваме 20% от енергийните си нужди от собствени ВЕИ
Въглеродният неутралитет не е нито невъзможен, нито в ущърб на конкуренцията - пазарът ще компенсира
За нас най-важни са дългосрочните инвестиции в България, а не толкова финансовият ни резултат
Когато условията в България са подходящи, ви гарантирам, че ще направим тук още инвестиции
- Каква е стратегията на “Аурубис България” за справяне с кризи, г-н Курт? Тази година имаше няколко такива - време на политическа нестабилност, рекордно повишени цени на енергията и продължаваща пандемия.
- Да започнем с ковид кризата, която все още продължава. Прилагаме всички национални противоепидемични мерки, вътрешните ни правила са дори по-строги, за да защитим служителите си и техните семейства и за да не прекъснем производството си.
По въпроса за цените на енергията - ние от години се подготвяме да зависим по-малко от външния енергиен пазар и да въведем енергийно ефективни агрегати. Стараем се да спестяваме колкото можем, включително и с малки стъпки - например да подменим осветлението с лед. Сега работим по проект, с който да подменим около 500 двигателя в производството с по-нови с по-висока ефективност.
Имаме план за изграждането на ВЕИ-та. Знаете, че предстои пускането в експлоатация на соларния парк “Аурубис-1”, който направихме заедно с ЧЕЗ тази година и е най-големият в България за собствени нужди. Проектната мощност е 10 мегавата, което звучи много, но всъщност покрива едва 2,5% от нуждите за производството ни. Това е само капка в морето, но е добро начало и първи проект в правилната посока. Изградихме централата върху рекултивирано депо за отпадъци от миналото. Така оползотворяваме и площи, като пестим земеделска земя. Това е първият ни фотоволтаичен парк, имаме намерение да изградим поне още два отново върху рекултивирани площи. До 2030 г. трябва да покриваме 20% от енергийните си нужди от собствени ВЕИ.
Започна и строежа на газопровода до Средногорието. Така ще можем да заменим с природен газ високовъглеродните горива в производството. Когато говорим за вятърна енергия, там нещата са по-комплексни, а и заводът ни е разположен в котловина. Също и с хидроенергията - в България няма толкова възможности за големи проекти за разлика от Австрия или Швейцария. Но близо до нас е язовирът за води за промишлени нужди, разположен е на по-голяма височина от производствената база и обсъждаме проекти за използване на потенциала му за електроенергия.
- Какво е вашето мнение - толкова ли е сериозна и дългосрочна енергийната криза, или до няколко месеца нещата ще се нормализират?
- Много интересен въпрос, на който обаче е трудно да се отговори. Ако погледнем напред в бъдещето, изглежда трудно, но има неща, които можем да вземем от миналото и според мен е важно човек да е предварително подготвен за различни сценарии. Например никой не очакваше, че COVID-19 ще е по-агресивен и продължителен, и трябваше още в началото на 2020 г. да се запитаме как ще се развият нещата. Сега е почти краят на 2021 г. и все още не е ясно в средносрочен план как ще излезем от пандемията. Аз сам виждам, че скоро нещата няма да се подобрят много. Това е свързано и с факта, че определени мерки не се взеха навреме.
Същото може да се случи и с енергийната криза - ако сега виждаме, че цените на тока са високи и си кажем: “Добре, това вероятно ще е краткосрочно и ще отмине сравнително бързо”, това ще бъде безотговорно. Затова ние сме взели мерки да бъдем по-малко зависими от външни фактори, доколкото е възможно. От друга страна, водим дискусии с правителството, с ЕК, с различните организации, така че да намерим решение за енергийно интензивната индустрия и за големите потребители на ток. Това не е лесно, тъй като вече месеци се водят разговори със служебно правителство и без работещ парламент. Трябва да се променят закони, което няма как да стане без парламент и хоризонт на политическа стабилност. Но има разговори и има разбиране, че това е съществен проблем за индустрията, който пречи на нейната конкурентоспособност.
- Готов ли е “Аурубис” за целта на ЕК за пълен неутралитет по отношение на CO2 до 2050 г.?
- Да, готови сме да изпълним тези цели и тук в България, въпреки че сме зависими от политическите рамки.
- Всъщност реалистична ли е тази цел и какво означава тя за големи компании като “Аурубис” и като цяло за европейския бизнес?
- Зависим и от политическите решения. Политици, бизнес и организации трябва да работят в тясно сътрудничество, за да постигнат тази цел. Не бих казал, че това е невъзможно, и не бих казал, че това е в ущърб на конкуренцията, както се твърди. Не мисля, че има друг начин. Не знам колко бързо тази промяна може и трябва да се случи, това подлежи на още дискусии. Ако се върна на конкуренцията на европейския бизнес, съм твърдо убеден, че това ще бъде компенсирано от пазара, от клиентите и ще отговорим на въпросите си как трябва да подобрим веригите си на доставки и по какви стандарти трябва да работим.
Знаете, че “Аурубис България” беше сертифицирана по стандарта The Copper Mark и това е едно ново начало. За да изпълним изискванията, се нуждаем от ресурси, от средства и от воля, но сме много щастливи, че сме сред първите компании в света, които получиха този сертификат. Зад него стоят много важни изисквания в международен аспект, свързани с устойчивостта, условията на труд, сигурността и т.н. И смятам, че тези сертификати са много важни, защото с тях се налагат стандарти и се въздейства позитивно. Те ще доведат до съвсем различно фирмено поведение.
- Все пак, когато изисквания за зелено производство важат основно за Европа, това не се ли превръща в проблем за местната икономика, когато се конкурира с останалия свят?
- Това със сигурност е много важен аргумент, Европа не е отделен остров, както и България. И както споменах, когато имаме проблеми, защото не са взети мерки навреме, впоследствие те се преодоляват по-трудно. Смятам, че такива позитивни действия трябва да се налагат.
Азия, Китай, Америка са големи пазари, където обаче живеят същите хора със същите потребности, желания и мечти, и съм убеден, че такива стандарти трябва да се налагат чрез натиска на потребителите. Ние искаме да знаем откъде идват суровините и продуктите и на какви условия отговарят, за да вземем решение кои да изберем. Мисля, че когато натискът за промяна е достатъчно голям, това стимулира иновациите и се намират нови решения. Така неща, които вчера сме смятали за невъзможни, утре ще станат възможни.
- Да се върнем обратно в България - “Аурубис” вече е най-голямата компания у нас по приходи. Какво стои зад това?
- За нас не е било самоцел да се превърнем в най-голямата компания. Зад това седят много фактори, свързани с начина на управление, условията на международните пазари и ефективността, заради които в последната година влязохме и в топ 5 на Югоизточна Европа. Основното за нас е да предоставим сигурни и безопасни условия за работа на служителите ни, производството да бъде стабилно, да няма прекъсвания и да се придържаме към всички изисквания за опазване на околната среда. Това за “Аурубис България” са нещата, към които се стремим. Важни на първо място са инвестициите, които правим в България, и те да останат дългосрочни, а не толкова какви са приходите ни за определен период от време.
- Може ли да очакваме нови инвестиции от “Аурубис” у нас?
- Да, може. Ние винаги работим дългосрочно и имаме интересни идеи и проекти, имаме такива и за разширяване на капацитета на “Аурубис” в България. Но те са в конкуренция с други проекти на “Аурубис” в останалите държави, където групата има заводи. Бюджетът за инвестиции е по-голям, отколкото е оборотът ни, така че вътрешната конкуренция е голяма. Но ви гарантирам, че когато условията са подходящи, тук ще се направят съответните нови инвестиции. Не сме спрели, но в последните месеци получаваме критични въпроси спрямо България, на които първо трябва да отговорим.
- Значи в момента не може да се каже нищо конкретно?
- Не, не можем да кажем нищо конкретно освен проектите, които споменах, свързани с енергийната ефективност и фотоволтаичния парк, но те са по-скоро в посока оптимизиране.
- Продължавате ли с ангажиментите си към местните общности? Кои са основните ви приоритети в Средногорието?
- Имаме тясно партньорство с три общини в Средногорието - Пирдоп, Златица и Антон. Продължаваме да го разширяваме, в последните две години сме вложили над 1,6 млн. лв. в местни социални проекти.
Имаме няколко приоритета - от една страна, е медицинското обслужване, то е особено важно във времена като днешните. Друга тема е образованието - от детски градини до средни училища, подкрепа за дуално и професионално обучение. За нас е важно и осигуряването на работни места и поддържането на добър стандарт на живот в региона. Имаме много добра комуникация с кметовете и общността, така че да постигаме единомислие за проектите, от които има нужда и които да са от полза за двете страни. България е много хубава държава като цяло, Средногорието е особено красив регион, така че се стремим да го направим по-популярен и да развием и туризма.
- И един последен въпрос към вас, но като президент на Германо-българската индустриално търговска камара. Какво можем да очакваме от немския бизнес - нови инвестиции или моментът не е подходящ?
- Останалите компании със сигурност ще постъпят като нас и ще трябва да вземат решение къде да инвестират и в кой регион да се развиват. В последните седмици видяхме добри примери - например в Благоевград отвори заводът “Отобок”, “Кварцверке” също започна нова инвестиция в техния регион, през лятото компанията e.Go заяви намерението си да инвестира в България. Освен това анкетата сред германския бизнес показва, че компаниите, които вече са тук, са уверени, че са взели правилното решение. 85% от фирмите са посочили, че биха инвестирали отново в България.
Има и негативни фактори - ситуацията с коронавируса и високите цени на тока са два аргумента, които могат да попречат на това България да бъде избрана за нови инвестиции, но пък има други добри условия, които могат да наклонят везните в позитивна насока.
CV
Тим Курт е изпълнителен директор на “Аурубис България” и президент на Германо-българската индустриалнотърговска камара
В България е от 2014 година
Работи в групата “Аурубис” от 2005 г., като преди идването си у нас е заемал различни позиции в концерна, включително мениджър “Иновации” и вицепрезидент “Корпоративна логистика”