- Трябва да има поне един държавен аеропорт, не можем да дадем пловдивския, защото някой го искал, казва подалият оставка шеф
- Налагат ми някакъв в Съвета на директорите, който е арогантен и некомпетентен
Близо месец, след като зае поста на изпълнителен директор на летище Пловдив, Андрея Андреев подаде изненадващо оставка вчера. Основният му аргумент е концесията, която Министерството на транспорта готви за пловдивския аеропорт.
Андреев е на поста за втори път. Той управляваше аеродрума по времето на Тройната коалиция и беше назначен от тогавашния министър на транспорта Петър Мутафчиев. Той бе и човекът, който преряза лентата на новата сграда на аеропорта през 2009 г.
- Господин Андреев, кое наложи да хвърлите оставка след месец управление на летище Пловдив?
- Направих го, за да фокусирам общественото внимание върху летище Пловдив, защото нищо не се решаваше. Нямаше отговор на наши въпроси към Министерството на транспорта. Но най-вече имам абсолютно несъгласие с провежданата от държавата политика. Това съм посочил и в мотивите. Това е единственото държавно летище, което се готвят да дадат на концесия.
- Защо сте против?
- Моите разбирания като летец с над 13 хиляди часа във въздуха и като гражданин са коренно различни. Според мен трябва да има поне едно държавно летище. Защото и Варна, и Бургас са отдадени срещу особено право на ползване. А пловдивското освен гражданско има и военна база. И сега дайте да го дадем, защото някой го искал.
- Когато поехте поста, какви бяха уговорките ви с министерството?
- Нямаше уговорки. На 14 септември ми се обади господин Георги Тодоров, тогавашен министър на транспорта, ме помоли да отида в кабинета му. Каза: „Моля ти се, необходим си на летище Пловдив. Ето тук съм подписал договора и протокола. Ще има вливане на летище София или поне това, което е останало като ЕАД след концесионирането му. Ти имаш опит, а и там ситуацията е много трудна и тежка заради личностни взаимоотношения между тогавашните членове на Съвета на директорите".
Аз приех. За един месец навлязох. Видях кое къде е. И понеже имам несъгласие, си написах мотивите за оставка и съм решен да си ходя.
Но, от друга страна, съм написал и условия, при които мога да остана.
- Какви са те? И каква реакция очаквате сега от министерството?
- Очаквам с постановление на правителството да бъде спряна процедурата за концесия на летище Пловдив до 2041 година, когато изтича концесията на терминалите във Варна и Бургас. Тоест, дотогава да има поне едно летище, за да може да се съхрани държавният интерес в областта на въздушния транспорт. Представете, че стане нещо с Граф Игнатиево. Къде ще базират военните самолети?
- В какво състояние заварихте летище Пловдив?
- Описал съм го подробно в доклад до Министерството и съм го озаглавил с "Фекалната ситуация на летище Пловдив“. Главата на шланга на машината за източване на тоалетната от пътническите самолети е повредена от месеци. При работа фекалиите текат по ръцете на работниците. Ей това заварих! За друго да не ви говоря. Студ. Не работят нито климатици, нито вентилация, отопление и т.н. Пуснахме ги. Днес измихме отвътре целия терминал, обрахме паяжини, почистихме го.
- Смятате ли, че условията ви за оставане на поста ще бъдат приети от транспортния министър?
- Питайте него. Това зависи и от Министерския съвет. Защото нещата могат да се решат само с постановление, ако го направят. Министърът на транспорта не може да вземе това решение, освен ако не го упълномощят.
- Обединяването на летище София с летище Пловдив, което беше заложено още с идването ви, какво на практика означава?
- През 2006-2007 година държавните дружества на летище "Варна" ЕАД и "Бургас" ЕАД бяха влети в летище Пловдив, заедно с цялото си имущество от недвижими имоти и 24 милиона лева. Тогава ме извикаха за първи път като изпълнителен директор и 2008-2009 аз построих за 4 месеца новия пътнически терминал със същите тези пари. Сега понеже концесионираха летище София, става подобен процес и това, което е останало като техника, недвижими имоти и около 100 млн. лева, би трябвало да се влее в летище Пловдив.
- От колко години сте свързан с авиацията?
- От 52 години. Бил съм командир на Авиоотряда в селскостопанската авиация в Стара Загора, бил съм директор на Учебния център на БГА "Балкан", инспектор в Държавната въздухоплавателна инспекция, после директор на Държавната въздухоплавателна инспекция.
7 години опит в Международната организация за гражданска авиация, международен консултант по въздушен транспорт на много държави като Катар, Таджикистан , Казахстан, Молдова, Украйна, Австрия. Бил съм директор на летище Варна, на летище Пловдив и сега съм за втори път директор. Освен това съм командир, пилот, инструктор с 13 хиляди летателни часа. Пилотирал съм 14 вида самолети.
- И все пак, коя беше капката, която преля чашата?
- Ще ви кажа откровено. Не искам да си ходя от летище Пловдив. Но просто предизвиквам министъра и правителството да обърнат внимание и ако не го направят, ще си ходя.
Да си намерят друг. Налагат ми някакъв в Съвета на директорите, който е некомпетентен, арогантен. Идва и иска да ми дава на мен съвети как се прави авиация и така нататък.
- Кого визирате?
- Владимир Зайков. С председателя на Съвета на директорите г-н Пламен Спасов се разбирам прекрасно. Той е благ човек, с опит. Сега подготвяме целия терминал за 3 ноември, когато ще почнат полетите на WizzAir. Надявам се, че ще увеличим броя на полетите.
В тая пандемична ситуация авиокомпаниите, когато напълнят полет и се обаждат да питат дали може да ги приемем, ние просто трябва да сме готови за такива ад хок ситуации. Има много запитвания вече, но не са определени още конкретни дати за полети.
Всичко зависи от условията, които българската държава поставя за приемане на пътници от други държави. 12 полети на седмица ни предстоят от ноември. Моите амбиции са да станат 12 полета на ден.