Адвокат съм, но желанието да живея в по-добра среда ме мотивира да се занимавам с политика, или поне да опитам, казва в интервю новият председател на Столичния общински съвет
Още акценти от интервюто:
През ноември връщам присъствените заседания на СОС
Подготвяме нова тарифна политика за градския транспорт. Но цената на билета за пътуване няма да се увеличава
7,5 млн. лв. струват мерките в подкрепа на бизнеса. Това са пари, които оставяме за заплати на служителите вместо за плащане на общински такси
Настояваме за държавни компенсации за “Топлофикация София”. Столичани не трябва да плащат шоковото поскъпване на природния газ
През ноември представяме проект за нискоемисионни зони за ограничаване на движението на замърсяващите автомобили
Лично Йорданка Фандъкова ме покани да съм част от листата на ГЕРБ-СДС. Две години по-късно не съжалявам, че приех тази покана
- Г-н Георгиев, защо му е на един 35-годишен адвокат, чието дружество обслужва големи компании, да се занимава с политика и да бъде председател на Столичния общински съвет?
- Вярвам, че хората, които можем да даваме от знанията и труда си за развитието на обществото, трябва да го правим. Удовлетворен съм и от адвокатската, и от научната и преподавателската ми дейност.
Политиката не трябва
да е средище за
професионални
безработни,
за хора, които не могат да ви отговорят от какво всъщност си изкарват прехраната. Желанието да живея в по-добра среда ме мотивира да се занимавам с политика. Да мога като героя на Макмърфи от “Полет над кукувиче гнездо” да кажа: “Аз поне опитах”.
Наскоро изпитвах един незрящ студент. Накрая си поговорихме и го помолих да ми каже какво мисли за градския транспорт. Разказа ми, че аудиоуредбите не работят навсякъде. Събрах веднага шефовете на транспортните дружества и настоях да получавам отчет къде работят и къде - не. Такива неща не бива да се случват. Така че и работата ми със студентите ми помага в политиката.
- Напоследък сякаш е модерно в политиката да влизат млади хора, завършили в чужбина, например в Харвард. Вие пък сте завършили престижния King’s College в Лондон. Имате ли по-високи амбиции в политиката?
- Големият проблем на българската политика е, че в нея влизат хора заради личните си амбиции. За мен обаче е важна другата амбиция - да свърша много работа, да не ме е срам от хората, а ако има как и малка част да кажат, че съм се справил, това е достатъчно. Политическото израстване не ми е най-важното в живота - имам бизнес и научна кариера. Не е сериозно най-голямата критика към мен да бъде “той е много амбициозен и се кани да става кмет”. Дайте да съдим по делата. Политиката е пълна с кариеристи. Стига толкова. Да се хванем и да отметнем поне за 5 пари работа. Дългосрочно си струва да се мисли за каузи и идеи - ето, виждам Витоша насреща и се сещам за Княжевския лифт - спечелихме делата срещу собственика, който обжалва решенията ни, и с малки стъпки вървим в правилната посока.
- Бяхте едно от новите лица в листата на ГЕРБ-СДС на местните избори през 2019 г. Кой ви покани?
- Лично Йорданка Фандъкова. Познаваме се покрай работата ми като адвокат - консултирал съм общината по някои дела. Винаги съм проявявал интерес към обществения живот и извън преките професионални занимания имам позиции, които споделям. От малък съм се занимавал с ученически съвети, а после и със студентски. Две години по-късно не съжалявам, че приех тази покана. Покрай избора ми за председател на СОС слушах за “бързото ми кариерно израстване”, но ако се види биографията ми, ще се види по-скоро постоянство и почти денонощна работа, за да се докажа като професионалист. Още с избирането ми за общински съветник се включих активно в СОС, бях начело на една от най-тежките комисии - по бюджет и финанси, във време, което хич не е розово. Първата ми политическа битка беше за осигуряване на вода за гражданите на Перник. Оценявам доверието, което ми е дадено, това ме задължава да работя и да постигам резултати.
- А готов ли сте и вие да подадете оставка, ако се окаже, че не сте достатъчно активен по някоя тема?
- Във всеки момент,
ако не си върша
работата, съм готов
да нося отговорност
- Разкажете малко повече за себе си. Знаем, че сте адвокат, преподавател в Софийския университет и работохолик, но какво обичате да правите в свободното си време?
- Обичам да съм със семейството ми и с приятели. Това ме зарежда - общуването с хората. Обичам да се разхождам, всеки ден правя поне по 10 000 крачки. Откакто съм съветник, крачейки, пращам снимки на Столичния инспекторат или звъня на районен кмет, като видя нещо, което не ми харесва. Един човек от поддръжката на уличното осветление вече сигурно не иска да ме чува, защото постоянно му се обаждам, напоследък започнах да му пращам и клипчета. Обичам да играя тенис – досега играех 4 пъти седмично. И разбира се - чета много, любим автор ми е Никос Казандзакис. Напоследък чета повече книги за управлението. Прочетох една китайска мъдрост, която казва, че красноречието не е добродетел. Ако знаете как ме впечатли това, толкова е точно. И скоро на сесия го казах - хубаво ще се наприказваме, ама каква работа ще свършим.
- Кои са най-неотложните задачи пред Столичния общински съвет?
- Свиках извънредна сесия на общинския съвет в четвъртък заради шоковото поскъпване на природния газ, което пряко се отразява на финансовото състояние на “Топлофикация София”. Софиянци не трябва да платят тази сметка и затова търсим всички механизми за компенсация от държавата, така както това се случва за частния бизнес. Общинското дружество осигурява топлина на над 1 милион столичани и също трябва да бъде компенсирано. СОС е принципал на “Топлофикация София”, и трябва да покажем единна политическа позиция. Затова предлагаме екип за преговори, в който да има представители на всички политически групи. Сред спешните задачи е и недостигът на средства в градския транспорт заради покачващите се цени на тока и спада на пътниците заради пандемията.
Сред стратегическите приоритети на Столичния общински съвет е въвеждането на нискоемисионни зони. Трябва да приемем конкретните правила, по които те ще действат, и откога. Задачата ни е да ограничаваме движението на замърсяващи автомобили в дните с превишения на нормите. Вече имаме готовност – инсталирани са камери за контрол и през ноември се надявам да представим проект за наредба.
Предвиждаме цялостна реформа в правилата за преместваемите обекти. Аз лично работих активно по новите предложения, които представихме пред бизнеса. Държа да общуваме с всички, които работата на общината пряко засяга. Промените предвиждат затягане на контрола и по-бързо премахване на незаконните обекти.
Екипът на главния архитект работи и по подготовка на стандартите за настилки, за пейки, кошчета, улично осветление и всички елементи на градската среда. Това означава стандарт и за качество, и за вид в различните зони. Аз лично започвам и срещи по квартали с граждани – ще представим както наши инициативи, така и ще чуем техните предложения. Първата ми среща с граждани ще е още днес в район “Искър”.
- Какво трябва да се промени в работата на СОС?
- За мен е най-важен прекият контакт с хората. В милионен град това е трудно, но са важни диалогът и обратната връзка. На второ място, е работата със съветниците - всеки от 60-те колеги е със собствена биография, умения, знания и его, трябва да намираме път един към друг. Най-лесни са личните нападки, които все повече завземат политическото говорене. Аз обаче съм резултатно ориентиран човек - искам да виждам решения и резултати. А това става през диалог и комуникация, които в сградата отсреща (парламента - б.а.) доказано липсват. Личната ми амбиция е
да покажем, че лошият
пример на последните
два парламента няма
място в парламента
на София
Кратко е разстоянието, което ни дели от сградата на депутатите, но работата ни е различна. Ние сме опоненти помежду си, но общият ни враг е времето, което си тече и не се интересува от политическите ни различия, то няма да ни чака. Искам в края на всеки месец, когато се обръщаме към софиянци и им казваме какво е свършил СОС, да можем да покажем повече резултати, за да сме полезни.
- Това означава ли, че ще върнете присъствените заседания?
- Да, категорично. Залата на СОС се подготвя за това, тече ремонт, с който да осигурим възможност за хибридни заседания. Ще върнем присъствието на живо и ще дадем възможност на колегите, които само по здравословни причини не могат да са в залата, да участват онлайн в сесиите. Надявам се най-късно през ноември СОС да се върне в залата си. Възстановяването на физическия контакт ще подобри и качеството на работата на СОС.
- Започнала е работата по бюджет 2022 на София. Като доскорошен председател на ресорната комисия кои трябва да са приоритетите и важните за реализация проекти?
- Първият ни приоритет е да осигурим най-важните функции за града - чистотата, зимното почистване, нормалното функциониране на градския транспорт, работата на учебните заведения, безопасна среда, улично осветление - всичко, което определя облика на столицата. Трябва да гарантираме и средства за изграждане на основните градски връзки от вътрешния ринг и за ремонти в кварталите. Всички се обединяваме и в строителството на детски градини. Водих една нелека битка, заради която си спечелих омразата на продавачите на рибки, защото на пазара в “Оборище”, където има 5 дка общински имот,
осигурихме терен
за детска градина
за 200 деца
Продължаваме да подкрепяме бизнеса - до края на годината всички икономически мерки, които сме одобрили, ще ни струват над 7,5 млн. лв. Това са пари, които сме оставили в бизнеса, за да ги дават за заплати, вместо да плащат общински такси. Ще продължи трайната подкрепа в сектор “Култура”. Въпреки кризата не сме намалявали средствата.
- СОС трябва скоро да обсъди и варианти за новата тарифна политика в градския транспорт. Какви ще са промените и откога ще влязат в сила?
- Вече работи новата тикет система, която включва и видеонаблюдение във всяко превозно средство на градския транспорт. Това не значи само намаление на гратиса, а безопасност на пътниците. Въведохме иновативни методи за плащане в градския транспорт чрез банкова карта. От 1 септември с банкова карта може да се пътува по-евтино – ако пътувате повече от 3 пъти с банковата си карта в рамките на деня, системата таксува само 4 лв., колкото е дневната карта. Благодарение на тази умна система вече следим пътникопотока, знаем коя линия в кои часове е натоварена и коя не е. За тарифната политика има работна група с представители на всички политически групи в СОС, която
работи над концепцията
за билет за време
Преди обаче СОС да приеме каквото и да било, има две стъпки - събиране на аналитична информация, която да ни каже какви са тенденциите при пътуванията и кой вид превозен документ ще отговори повече на нуждите на гражданите. И второ - обществено обсъждане, като представим пред гражданите различните опции. Държа на мнението и на колегите от опозицията, за да имаме решение, което ще е плод на политически консенсус. Подчертавам, че не планираме увеличение на цената на билета! Искаме срещу тези 1,60 лв. да можем да пътувам с повече видове транспорт за определено време.
- А как ще коментирате предложението за поскъпване на репатрирането от 60 на 105 лв.?
- Искам първо да видя разчетите на ръководството на Центъра за градска мобилност. Това са рестриктивни мерки, които особено за поставянето на скоба понякога са въпрос на секунди.