Забавляваше народа по време на летните
отпуски. Един безспорно полезен принос
на това Народно събрание.
И всяка партия се стараеше
да си направи PR
Народното събрание бе свикано преди почти 50 дни и все още полага сизифовски мъки да приеме един-два закона.
За предишното Народно събрание е разбираемо, че започна да функционира по-бавно, защото мнозинството се смени. Но сега мнозинството е практически същото, ръководството е почти същото, нещата са проиграни и
не би следвало
да има пречки да
се действа много
по-бързо
Не при приемането на закони, а при формирането на комисии и започване на работа.
Вместо това Народното събрание изпълняваше функциите на римски Колизеум – забавляваше народа по време на летните отпуски. Един безспорно полезен принос на този парламент. Всяка партия се стараеше да си направи PR.
Оказа се, че задкулисно са водени немалко разговори, но никоя партия не излезе да каже честно – например, че ще участва в правителството,
ако получи
пропорционално
на гласовете си
министерски
постове
в дадена коалиция. Щяха да спестят време най-малкото. И докато партиите се надлъгваха и обвиняваха една друга за всички смъртни грехове, парламентът почти не функционираше.
Освен това не е тайна, че всяка парламентарна група е подготвила законопроектите си предварително. Служебният кабинет от доста време беше обявил, че ще иска актуализация на бюджета и съответно внесе законопроект.
Всеки вид закон предполага определено време, за да бъде приет. Законът за актуализация на бюджета не е от най-лесните и бързи за приемане закони. А и там всяка партия ще се опитва да си направи реклама с популистки промени.
Още по-сложно
би било
безпроблемното
закриване на
създадени със
закон съдилища
като двата специализирани наказателни съда. Само от чисто правно-техническа гледна точка това предполага да се пипнат немалко закони и да се изпипат преходните разпоредби.
Цивилизованата държава е на първо място правовата държава. А правова държава означава да имаш читави закони.
Читавите закони не се пишат на коляно и се пишат от професионалисти. Нали повечето партии точно това казваха.
А има належащи и лесни за изпълнение законодателни промени. Например предвиди се в гражданските и административните съдебни производства да има ефективно електронно уведомяване на страните.
Но се пропусна същото да се направи в милионите административни производства пред административните органи - да има също ефективно електронно уведомяване, като при изтичане на определен срок от получаване на съобщението получателят да се счита уведомен, дори той да не е отворил съобщението.
Това би
забързало много
административните
производства,
което е важно за всички в нашата държава.
Необходимо беше само едно изречение да се добави в Административно-процесуалния кодекс. Има и други закони, където се налагаха такива малки, но важни промени, които не изискваха никакво време.
Съвсем скоро стана ясно, че след убийството на Юмер Мехмед тялото му е било разчленено и поставено в киселина. Обвинението твърди, че това е извършено от човек, който не е убиецът. Разчленяването на човешко тяло е варварство и диващина, но не е специфично престъпление по Наказателния кодекс. А би следвало да бъде.
Още повече
когато с това се
цели да се укрие
едно
престъпление
Това е само един малък пример. Естествено, в НК се изисква цялостна промяна, която е належаща от много време.
Има безумни престъпления в НК, като например ловенето на риба при маловодие и още какви ли не. По нашия НК всеки човек може да бъде обвинен в някакво престъпление. Това не бива да се допуска. Народното събрание можеше да вземе решение за организирането на работна група за такава промяна. А има разработена нелоша концепция за наказателната ни политика, която да служи за основа.