Броени часове преди Пламен Николов да отиде при президента Румен Радев с изпълнен мандат, политоложките доц. д-р Татяна Буруджиева и Марая Цветкова обсъдиха във видеодебат в “Клуб 24 часа” възможните сценарии през следващата седмица. Те смятат, че идва серия от кабинети за кратко, защото ще има разместване на политическите пластове.
Кой ще ни управлява в следващите месеци и приближаваме ли се към нов парламентарен вот наесен, заедно с президентския.
Ето как отговориха двете политоложки.
Патова ситуация
- партиите
пресмятат
подкрепа или не,
е по-големият
риск
- Ще мине ли кабинетът на Слави в сряда?
Доц. д-р Татяна Буруджиева: Шансовете на проектокабинета на Трифонов да бъде гласуван все още са големи. Още повече, че и с оттеглянето на кандидата им за министър на правосъдието, от “Има такъв народ” демонстрират огромно желание да направят кабинет и донякъде да се съобразят с всичко, което им се каже. Последният проблем обаче ни показва начина, по който въобще се върви в персоналния избор.
Според мен от ИТН много подцениха факта, че политиката се прави от хора и те са важни. Първоначалният им подход “не обсъждаме с вас предложенията си” не е много коректен, защото каквото и правителство да се гласува - дали тяхното, или със следващ мандат, при тези малки парламентарни групи и разкъсан парламент
ще трябват комуникативни
министри, които да са моторът
на тези динамични мнозинства за всяко решение, което ще вземат.
Марая Цветкова: ИТН сбъркаха с първоначалната си стратегия, но и продължиха мъчителния процес на някакви разговори с партиите, чиято подкрепа е ключова. Резултатът е, че не успяха да спечелят доверието им. Не ги убедиха, че ако подкрепят кабинета им, с нея няма да хвърлят България в черна дупка, от каквато още по-трудно се излиза.
Ситуацията е патова и ако партийните лидери решат да подкрепят един такъв кабинет, приемат по-голям риск, отколкото, ако не го направят.
БСП в дилема, а ГЕРБ ще
играе против служебното
правителство да стане редовно
- Кой ще подкрепи правителство на ИТН и на каква цена?
Т. Б.: БСП като че ли ще продължи да бъде най-удовлетворена от консултациите с ИТН. Но виждаме, че се държат почти като следващи мандатоносители и в този смисъл това е основата на решението им тук, днес и сега дали да гласуват за предложението на ИТН.
Но ситуацията
в БСП е двояка
- онова, за което говорим, удовлетворява ръководството на БСП. Но вътре в нея процесите са много по-сериозни. Освен все по-нарастващите вътрешнопартийни дрязги и непреодолими противоречия, очакванията в БСП винаги са били всяко едно правителство да е тяхно, с техни представители в него, с доминацията на БСП политики.
Подкрепата за правителство на ИТН обаче е извън тези очаквания. БСП досега 30 г. е показвала, че приема поведение на ръководството си да не е в абсолютен унисон със собствената ѝ политика, но пък е в унисон с готовността ѝ да носи национална отговорност. Но отиде ли мандатът в БСП, очакванията ще са съвсем различни и напрежението в нея ще нарасне.
М. Ц.: Ако изобщо се стигне до такава подкрепа, тя ще е лансирана именно през националния интерес и сигурността на държавата. Същото би могла да направи и ГЕРБ - да подкрепи кабинета, за да не се стигне до варианта да ни управлява служебният кабинет на Радев като редовен. И със сигурност ГЕРБ ще направи всичко възможно да не се стигне до този вариант. Въпросът е, че т.нар. партии на протеста се разколебаха в подкрепата си заради унизителното и арогантно отношение, което получиха.
От друга страна, идват ГЕРБ, БСП, ДПС, които в името на някакви национални каузи ще пласират своите искания и ще кажат: “Ще ви подкрепя, но ще ви кажа на каква цена след това”.
Т. Б.: Проблемът не е само в поведението на ИТН. Рязката реакция към първия вариант на кабинета всъщност показва по-сериозната
разделителна линия и
тя е в икономическите
политики
От това, което ИТН тръгват да правят през хората, които предлагат, стана ясна абсолютно различната визия на министрите от служебния кабинет и “Демократична България” от една страна чиито политики в икономическата сфера са близки, и ИТН, от друга.
М. Ц.: Другата е за съдебната система. Това са двата капана в съставянето на кабинет. Едните искат да изкарат прокуратурата от съдебната власт, другите - да я подчинят на изпълнителната, според третите това не е решението.
Всеки ден скъсява
хоризонта на екипа
Пламен Николов
- Ако кабинетът на ИТН мине, колко може да продължи мандата му?
Т. Б.: Все повече се скъсява срокът на това правителство заради все по-нарастващото недоверие между партньорите, които трябва да го подкрепят. Но ако шансовете на това правителство все още са високи, то е, защото трябва да отчитаме и ГЕРБ. Смятам, че те ще играят с кворума, т.е. ще излязат, за да могат да дадат възможност по-малък кворум да го гласува. Веднага след изборите изглеждаше, че може и всичките 240 депутати да подкрепят проекта за кабинет на ИТН. Оказва се, че не е така. С всеки изминал ден хоризонтът на това правителство намалява. И който и да тръгне да сформира кабинет, хоризонтът вече са спешните мерки, най-много бюджетът за догодина. Как да дадем по-дълъг мандат от пролетта на 2022 г.? И това го кзват самите проектанти на правителства.
М. Ц.: Гласува ли се този проектокабинет, няма да бъдат направени големите реформи, които българското общество очаква. И реално ще се плъзнем по повърхността на дневния ред, свързан с пандемията и актуализацията на бюджета. Но няма знак за нови национални приоритети, които България да следва в бъдеще и които да са обединителна кауза за всички политически играчи.
Стигне ли се до 3-и мандат,
президентските избори
стават интересни
- Има ли шанс за правителство с третия мандат?
Т. Б.: Ако мандатът бъде даден на БСП, тя ще трябва да представи на структурите си по места и симпатизантите си поне още няколко министри. Вероятно ще понесе критики, че нищо в икономическата сфера няма да е в приоритетите на БСП. Знаем, че парите за социални дейности са зависими от това как се развива икономиката, кой е финансовият министър и кой - министър-председателят.
Но продължаване на мандата на служебното правителство като редовно неизбежно ще бъде основен
фактор на влияние в
президентската кампания
И ако винаги около президентски кампании говорим за ограничените пълномощия на държавния ни глава, макар да го избираме мажоритарно, в случая ще имаме живо доказателство за огромните функции на президента, произтичащи точно от мажоритарния вот и пряката подкрепа на гражданите. Виждаме, че от година насам президентът е централна политическа фигура у нас. Оттук мотивациите за подкрепа към различните кандидати ще минават през темата служебен кабинет и редовно правителство и президента като фактор в управлението на държавата, тъй като голяма част от министрите ще бъдат предложени от БСП.
Президентската кампания наесен ще бъде интересна и защото има голям шанс ДБ да издигнат кандидат - тя е едната от двете партии, която възходящо върви нагоре в двата избора. За тях е ключово важно завръщането на десницата във властта. А липсата на кандидат за президентския вот би разочаровала част от избирателите им. От друга страна, непредставеният в парламента критичен вот ще се опита да го постигне през президентските избори.
Големият казус е
ще издигне ли кандидат
за президент ИТН, или не
Ще видим всичко това по начина, по който се отнесат към третия мандат за съставяне на правителство.
ИТН може да откаже да гласува следващо правителство, защото не успя със своите проектокабинети. Третият мандат за кабинет би трябвало да се реализира с подкрепата на партиите на протеста. И тук може да наблюдаваме продължаващо единодействие или разцепление сред тези партии.
Може да наблюдаваме разцепление или не между президентската институция и онези, с които те бяха в синхрон на протестите. И трето - ще наблюдаваме синхрон или разцепление по оста ляво-дясно.
ДБ по-
благосклонна
към червени
министри,
отколкото
левицата - към
либерални
- Каква е вероятността за избори 2 в 1 наесен?
М. Ц.: Ако се стигне до такива, ключова е личността на Румен Радев, той трябва да реши дали да се позиционира до някоя от формациите в 46-ото НС. Корнелия Нинова ще се опита да изземе тази функция. На пленума на партията заяви, че ако третият мандат стигне до БСП, ще предложат служебния кабинет да продължи да управлява, за да изземе тази функция от Радев.
Ако този кабинет остане до следващи президентски избори и евентуално парламентарни,
ще трасира
пътеката на Радев
обратно към БСП
Демократичната общност сякаш е по-склонна да остави червени министри в сектор правосъдие и сектора вътрешни работи и сигурност, отколкото левицата да остави някакви по-дясно и либерално мислещи фигури в икономиката.
Ще има ли
връщане
към ГЕРБ
Т. Б.: Преди да поискат отново властта, ГЕРБ трябва да свършат няколко неща. Първо, трябва да излъчат кандидат, който ще отвори периферия на президентските избори с добро представяне. На последните два парламентарни избора показаха, че
имат много стабилно
ядро от около 20%,
което се възпроизвежда. Въпросът е дали ще си играят по-неглижирано с личността на кандидата си, или ще са по-сериозни. Второ, добре е да подготвят партията си за местните избори, защото ГЕРБ е първата партия, задържала се във властта по-дълго през последните 30 години. Но над 12 г. в политиката създава вътре в една партия напрежение между старите, които са я правили, и новите, които идват в нея. Трябва сами да оправят поколенческото напрежение между различните кохорти експерти в нея, защото при прибързан опит да се върнат във властта ще трябва да се борят с изолацията при вътрешни напрежения. Така че президентски, после местни избори, а чак след тях идва ГЕРБ с обновена, стабилизирана, ясна структура и нови политики.
М. Ц.: Не знам защо другите партии май не усещат, че Борисов продължава да бъде в кампания. Този човек обикаля страната, докато другите се карат зад стените на Народното събрание. Не пращат активисти по места, не правят нищо. Мълчат и чакат какво ще се случи с гласуванията в НС. Обаче
ГЕРБ не спи
и затова вероятността да бъдат първа политическа сила, макар и с малко, стои.
Много голяма част от електората на Слави всъщност гласува за по-силния, за онзи, за когото е сигурен, че ще е победител, не гласува за политики. Този конформизъм се преля към Слави, но не пречи да се прелее обратно към Бойко Борисов.
Президентска
партия? Няма
как да е скоро
- Има слухове, че предстои да се създаде президентска партия, начело със Стефан Янев. Възможно ли е?
Т. Б.: Слуховете в България през последните години се раждат или защото някой тества нещо, или защото се опитва да направи нещо. Може и да са породени от желанието на хората да видят нов политически субект. Има много логика в това, защото при нови избори пак ще получим същото. Но не отговаря на въпроса как правим промяна с нови политически субекти.
Според мен обаче такава партия не само няма да има до президентските избори, но и дори, ако двойката Радев - Йотова спечели втори мандат.
Тази партия да се създаде организационно вътре в обществото, това е тежка работа. Иска усилие, време, отдаденост, ресурси и не само финансови.
Ако настоящият премиер Стефан Янев продължи да ръководи изпълнителната власт с мандата на БСП, няма как да оглави партия. Но дори и да не е премиер, президентският вот е в края на октомври, а съдилищата ще могат да регистрират партията през септември. А няма и знаци евентуални съмишленици да се събират за раждането на такава партия.
Въпросът за новите политически субекти - не толкова вдясно, колкото вляво и в центъра, тепърва ще стои. Затова не просто на правителството ще е кратък срокът на живот. Така ще е и с други няколко управления подред в бъдеще, докато не се наместят процесите и не е ясно какво се освобождава на електоралния терен, кой ще го заеме и какво ще се случва с властта.
М. Ц.: Ако Радев има намерение да прави своя партия, по-скоро би трябвало да изчака края на евентуален свой следващ мандат. Направи ли го сега, опозицията от ГЕРБ, а може би и от ДБ ще алармира, че иска да превземе държавата и вместо да обединява хората, ги разделя.
Хората вече
се тревожат
повече от
ежедневните
проблеми,
не кой ще е
министър
- Кой от вариантите е най-добрият за България?
Т. Б.: Българинът от третия път се усеща, нали имаше такава приказка. Надявам се, че все пак ще направим кабинет и няма да ни се наложат трети предсрочни избори.
М. Ц.: И аз бях “за” да има редовно правителство, но заради арогантното поведение на ИТН се опасявам да не се изроди в един нов Левиатан. И всичките партии, обявили се за промяна, да подкрепят кабинет, за който не се знае накъде отива.
Промяната трябва да бъде ясна за хората, а не всеки ден да се чудим ще имаме ли, или не кабинет, кой ще се откаже, кого ще пуснат
Това текучество на
персонал като в
колцентър просто не
върви в политиката
Т. Б.: Хората се будят с тревогата, че им се повишават цените на основни продукти, електричество, парно, бизнесът дава сигнал, че нещо става с конкурентоспособността на стоките ни. Затова чакат правителство, което да реши тези проблеми, а не да ги задълбочава.