
Платиненорусата дизайнерка отдаде 38 г. от живота си на компанията, сега ще бъде само неин посланик по света
Донатела Версаче има две епохи в живота си - преди и след смъртта на брат си Джани.
Изключително слабата и екстравагантна блондинка, която успя да превърне не само марката, а и себе си в икона, оставя трона - новият креативен директор на компанията е Дарио Витале, който поема официално поста от 1 април. Донатела ще бъде посланик на италианската марка по света, защото всички я отъждествяват именно с лика на рок дизайнерка.
Родената в Калабрия жена скоро ще навърши 70 г., но с цялата си досегашна кариера – общо 38 г., прекарани във фирмата за мода, успя да я превърне в отправна точка най-вече за младите поколения. Донатела се обърна към новите генерации дизайнери, които накара да работят за нея, и с тяхна помощ стана икона. Сред младите таланти, които подкрепи, беше например Кристъфър Кейн - през 2009 г. той беше едва 27-годишен, когато стана дизайнер на аксесоарите на Versus, линията за най-младите. Донатела привлече за нея и Антъни Вакарело, когато беше на 32 г. Той направи няколко колeкции за Versus, преди да стане креативен директор на “Ив Сен Лоран”.
“Надявам се да се гордееш с мен”, написа наскоро в инстаграм Донатела, обръщайки се към покойния си брат Джани, който основа “Версаче” през 1978 г. Той беше застрелян на 15 юли 1997 г. пред вилата си “Каза Казуарина” в Маями Бийч от Андрю Кънанан при обстоятелства, които и до днес не са изцяло изяснени.
“Когато Джани умря, си помислих, че никога не бих могла да го надмина и че моят живот е свършил. Но после, ден след ден, си дадох сметка, че трябваше да се справя - за него самия, за мен, за “Версаче”. Това казва през 2018 г. Донатела в интервю за “Вог”. Именно с духа на човек, готов да устои на всичко, сестрата на Джани успя да обнови и даже да подсили още повече групата за висша мода. Марката остана вярна на визията, създадена от основателя ѝ, но същевременно с Донатела отиде и отвъд нея. Когато русокосата дизайнерка пое модната империя през 1997 г., дейността ѝ се простираше предимно в сферата на луксозното облекло. Донатела включи и аксесоари, обзавеждане за дома и за хотелите. Така именно най-малкото от децата в семейство Версаче
я превърна в марка за глобален лукс
Донатела е родена на 2 май 1955 г. в Реджо Калабрия, в скромното семейство на Антонио Версаче и Франческа Оландезе. Тя е четвъртото дете - най-голям е Санто, днес предприемач, после Джани, а след него Тина, която умира още 10-годишна.
Донатела учи филология във Флоренция, за да стане учителка, но пътува често до Милано при брат си Джани. Той се мести там през 1972 г., за да работи в сферата на дизайна. Гледайки го, и Донатела се увлича по модата. Когато “Джани Версаче” се утвърждава като марка, калабрийката става вицепрезидент на компанията. Работи рамо до рамо с брат си от 1978 до 1997 г., отговаряйки за младежките линии. Джани съветва сестра си да боядиса косите си в платинено русо. Оттогава Донатела се откроява сред всички. Двамата с Джани са много близки. През 1995 г. той посвещава на сестра си парфюм, наричайки го Blonde.
След смъртта на дизайнера Донатела развива още повече модната група, запазвайки основните характеристики на марката със символ Медуза, най-известната от сестрите горгони от древногръцката митология. И преди, и след Джани цветовете на “Версаче” са все така ярки, предизвикателни, с щампи, които се разпознават от 10 км. Кройките на облеклата подчертават винаги максимално сексапила на онзи, който ги носи. Донатела праща чрез дрехите си послания – жената, която ги носи, е сигурна в себе си, силна, свободна и има ясно съзнание за красотата си. Всяка колекция отразява именно този избор на Донатела - да покаже колко е независим обличащият се във “Версаче”.
Италианката е истинска икона на стила в целия свят и дори външният ѝ вид - изключително слаба, с дълги платинено-руси коси, със загорял тен на кожата, е като нейна запазена марка. Тя е много близка с най-известните личности от Холивуд и музиката. Нейни приятелки са от Бионсе до Лейди Гага, която ѝ посвети песента си Donatella. Именно калабрийката е една от първите в света, които си дават сметка, че луксът трябва да поема енергия от стила на улицата и от поп културата. Така марката се доближи до света на младите. Дизайнерката внесе много елементи на барок поп в цялата си линия бижута, часовници, парфюми, интериор. Такъв е и дизайнът на хотелите ѝ “Палацо Версаче” в Дубай, Макао, Австралия. През 2018 г. групата беше купена от гиганта в модата “Майкъл Корс” (днес “Капри Холдингс”). Донатела продължи да дирижира дизайна в марката си със същата страст, както и преди. Тя обаче се посвети и на други каузи като например защитата на човешките права, на равенството на хората с различна сексуална ориентация, но също и
за свободата на словото и против дискриминацията
И днес, както и преди 28 г., когато беше убит Джани, името “Версаче” е символ на лукс и разкош. Марката е израз на новаторски и предизвикателен тип елегантност, която го отличава ярко и запомнящо се сред всички останали на модния хоризонт.
Донатела има две дъщери от бившия си съпруг модела Пол Бек. Алегра се ражда през 1986 г., а Даниел - през 1990 г. Години наред дизайнерката беше пристрастена към кокаина, но благодарение на едногодишна терапия в клиника в Аризона успя да се избави от зависимостта си. Тя се приближи много до будизма.
Зелената рокля върху Джей Ло, която преобърна кариерата ѝ
Помните ли онази прозрачна зелена рокля, която Дженифър Лопес облече за церемонията на наградите “Грами” през 2000 г.? Със сигурност и до днес това е едно от най-ярко присъстващите в съзнанието на феновете облекла на Донатела Версаче. Попзвездата с порторикански произход закова погледите на милиони по света с известния като Jungle Dress зелен тоалет с безкрайно дълбоко деколте и огромна цепка, разкриваща почти всичко и при най-малкото движение. Когато певицата се качи на сцената на церемонията до водещия – звездата Дейвид Духовни, той каза: “Това е първият път през последните няколко години, когато съм сигурен, че никой не ме гледа”.
За нула време тази рокля се превръща в едно от най-мощните средства за масова комуникация в историята на церемониите на червения килим. Веднага след събитието огромно количество потребители зaпочват да търсят трескаво в Google информация за роклята, поради което се регистрира невиждано голям трафик. Тогава се ражда и Google Image Search, търсачката за снимки.
Зелената рокля изстреля моментално Донатела Версаче на модния небосклон, въпреки че самият тоалет на цена от 15 хил. долара беше демонстриран още преди това през Седмицата на висшата мода в Милано от модела Амбър Валета. После го беше носила и Кристи Търлингтън. Рекламата, която направи Джей Ло обаче, беше невероятна, затова италианката реши да ѝ я подари. Сега тя е изложена в музея “Грами” в Лос Анджелис.