Изграждат спешно 263 STEM центъра, високи технологии и различно преподаване ще повишават интереса на децата към природните науки
Класът е разделен на три. Една група е в лабораторията, част от съучениците са в друг кабинет, а останалите са вкъщи. Един учител им преподава интегриран урок по химия, физика и биология. Това се случва в училищата, които имат изградени STEM центрове. STEM означава Science Technology Engineering Math.
263 такива центъра ще бъдат създадени още през следващите месеци. Създаването им е по програмата “Изграждане на училищна STEM среда". С помощта на информационните и комуникационните технологии и STEM оборудване ще се прилагат педагогически методи и прийоми, които ще спомогнат за обучение в електронна среда при необходимост, за работа от разстояние - както за учителите, така и за учениците, които вече са придобили уменията за това.
Това каза за “24 часа” Наталия Михалевска, шеф на дирекция “Образование на българите зад граница и училищни мрежи” в министерството на образованието.
Финансират се и големи, и малки проекти - до 300 000 лв. и до 50 000 лв. Част от училищата
ще бъдат обновени
още за началото на
следващата учебна година
Срокът за останалите е март догодина. Целта на програмата е българските училища - и общинските, и държавните, да получат интегрирана съвкупност от специално създадени и оборудвани учебни пространства с фокус върху изучаването по иновативен подход на темите от областта на природо-математическите науки.
Всеки училищен център ще включва промяна в следните елементи: физическа среда (подобряване на вътрешната архитектура и обзавеждането на съществуващи пространства), технологии, обучение на учителите, нови методи на преподаване и управление на образователния процес. Програмата е насочена най-вече към училища с иновативни практики и такива с потенциал за развитие на иновации в областта на природните науки, дигиталните технологии, инженерното мислене и математиката.
Финансират се технологичното оборудване и ремонтите.
Задължително
ще се проведе обучение
на учителите
Акцентът е върху интегрираните уроци по природни науки. Не просто да се преподава откъслечно химия, физика или математика, а учениците да могат да правят връзки между различните предмети и най-важното - да им бъде интересно, да повишват както мотивацията си, така и образователните си резултати.
“Една тема може да се преподава от един учител или от екип. Основната цел е да се повиши мотивацията на децата да учат природни науки, да имат трайни знания и практически умения, да изследват, да експериментират, както и да ги ориентира професионално към технологичните и природо-математическите науки”, обясни Наталия Михалевска.
За да се превърнат учениците в изследователи, в новите центрове ще има обсерватории, зоокътове, опитни полета, зали за роботика, лаборатории с модерно технологично оборудване и дигитални създатели.
До 2025 г. се предвиждаха средства за оборудване на STEM училищна среда за 2000 училища в цялата страна на стойност около половин милион лева, но това е свързано с програмите, които тепърва ще бъдат одобрени от Европейската комисия.
Тези STEM училища, които сега се създават, ще могат освен редовните си часове да провеждат
извънкласни дейности,
свързани с професиите
на бъдещето
В тях ще се привличат деца и от други училища. Така могат да станат STEM центрове за общината или областта. Повече учители и повече деца да имат достъп до съвременните технологии, да имат креативни и иновативни занятия, е целта на националната програма “Иновации в действие”, проекти по която ежегодно се одобряват от МС, допълва експертката.