Не предвиждаме цялостно затваряне на училища. Карантинират се само отделни класове, където се достигнат праговите стойности. Където областта е в червено, ще предложим локални мерки - затваряне на повече класове или на едно училище, а в някои случаи на няколко училища. В момента 99,2% от децата учат присъствено. Това каза министърът на образованието Красимир Вълчев.
289 са заразените учители от началото на учебната година, а децата и учениците с коронавирус - 286. В областите в червената зона родителските срещи ще са задължително онлайн, за останалите ще е препоръчително.
Най-обезпокоително е положението, където има клъстери, обясни просветният министър. В средното училище “Св. Седмочисленици” в Търговище ситуацията изглеждала най-тревожна, затова учениците в 5-и и 12-и клас временно ще се обучават в електронна среда, след като от коронавирус почина учителката по география Руми Радославова. Там с децата работи психолог, а контактните ученици и учители са карантинирани. Според министъра
има психоза сред
учителите и част
от родителите
Призоваваме за по-стриктното спазване на сегашните мерки, защото очевидно част от проблемите идват от това, че през последните седмици и месеци не спазвахме достатъчно мерките, каза още министърът.
“Ако искаме да се развие у децата абстрактната интелигентност и да бъдат дигитални създатели, трябва да ползват по-малко екрани, особено в ранна детска възраст. Екраните увреждат нервно-психическото развитие на децата, когнитивното, психоемоционалното, социално-поведенческото, двигателното развитие на децата. Това показват проучванията. Дозата е различна в различната възраст и ние трябва да знаем каква е”, обясни по-късно Вълчев на конференция за влиянието на съвременните информационни технологии върху развитието на децата от 3 до 11 години. Според министъра в предучилищна възраст трябва силно да се ограничи ползването на дигитални устройства, защото
пречат на образуването
на мозъчната кора,
на интелигентността,
двигателните умения, фината моторика. Целта била развитие на въображението, креативността, уменията за задълбочаване. Електронните устройства “водели по-скоро до плитко учене, до консуматорско ползване на информация, до плъзгане на ума, но не и до задълбочаване”.
Образователните програми от типа на “Улица Сезам” по телевизията имат благоприятно влияние върху развитието на децата - на въображението и езиковите им умения, каза доц. Надежда Бочева от Института по невробиология на БАН. Тя представи изследване за влиянието на електронните устройства върху деца от 4 до 6 години. Същото се отнасяло и за математическите, и за езиковите дигитални приложения. Един път седмично пред компютъра имало добър ефект, при ползването по-често или по-рядко било обратното.
Дигиталните технологии имат ефект върху общата физическа активност и храненето, каза гл. ас. Катерина Кирилова. Затлъстяването е с 30% по-често при деца на възраст до 6 години, които се забавляват с преносими дигитални устройства в леглото. По време на пасивното гледане на екрана децата приемат повече калории. Предпочитат повече мазни храни и сладки напитки. Дигиталните устройства
вредят на съня, особено
ако се ползват вечер
А липсата на сън пречи на децата да учат.
Ползването на устройства може да има ефект и върху мускулно-скелетния апарат на децата. Колкото по-малък е екранът, толкова сгъването на гръбнака и наклонът на шията са по-изразени. Образователните програми и активните игри във виртуална реалност развивали обаче координация “око - ръка”.
“На въпрос дали е добре да се пуска телевизия на децата в детската градина, едва 1/5 от възрастните отговарят положително. 2/3 обаче казват, че е добре да се прави вкъщи”, показва изследване на “Тренд”.