- Дистанционно обучение от края на септември ще могат да организират училища, превърнати в центрове
- Техни учители ще преподават онлайн на деца от различни области
Учебната година започва присъствено във всички училища. Ако обаче се наложи преминаване към онлайн обучение, вече ще се пишат оценки и отсъствия, а не както в месеците от извънредното положение. Това обяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.
Той поясни, че оценки ще има във всички случаи. Отсъствия и присъствия ще се пишат в случаите, когато има директен онлайн контакт между учител и ученик. Когато си общуват без пряка жива връзка,
ще се пише
“участие” и
“неучастие”
Отсъствията са важни, за да имат учителите инструмент да мотивират учениците да се включат ефективно в образователния процес, заяви министърът. Той е категоричен, че дневната форма е най-добрата, другите са само възможност. Най-важно да са в клас било за децата от начален етап, защото тогава се създават базови умения и прякото взаимодействие с учителя е повече от задължително. Част от родителите дори не могат да осъществят ефективна помощ вкъщи. Обучението онлайн не е добра алтернатива за деца в 1-и и 2-и клас. Изследване на БАН показало, че ползването на електронни устройства при малките деца пречи на образуването на мозъчната кора, на интелигентността, страда комуникативната компетентност. Затова в начален етап силно трябва да се дозира използването им.
Учениците ще могат да се включват в обучение в електронна среда, когато е организирано за съответния клас чрез виртуална класна стая в реална.
Така, макар и
вкъщи, ученикът
запазва класа си Това обаче е пасивно включване, защото учителят не може да бъде еднакво ефективен в час и за децата от вкъщи.
Третата възможност е дистанционна форма на обучение. То пак е онлайн обучение, но идеята е 15-20 училища да се превърнат в центрове за осъществяване на дистанционна форма за обучение. За тези училища това ще означава организиране на втори образователен процес с допълнителни часове на техните учители или допълнителни учители. Такъв център може да обхване ученици от много училища, дори от повече от една област. Така ученикът може да остане в училището А, но временно ще се обучава в дистанционния център, който е в училището В. Става дума за ученици от 5-и до 12-и клас.
До края на септември ще може да стартират с дистанционно обучение. Ще го анонсираме и ще проучим колко ученици желаят тази форма, обясни министърът.
Част от родителите предпочитат учене дистанционно, но учениците искат да си запазят дневната форма и взаимодействието с техните учители. Смяната с друга форма ще означава включването в друго училище и друга паралелка.
Тези форми на обучение трябва да бъдат регламентирани в поправките в Закона за предучилищното и училищното образование, които трябва да бъдат приети на второ четене през следващата седмица.
От МОН искат да направят всички форми по-пълноценни с повече допълнителни консултации. С колективния трудов договор министерството и социалните партньори са се споразумели за часова ставка от
15 лв. на час
за допълнителни
консултации
Ръководството на министерството е провело разговори с родителите, които са по-предпазливи към връщането в клас. Образователната система позволява преминаване в друга форма на обучение. Възможностите ще бъдат първо по медицински причини, ако детето или член от семейството има рисково за коронавирус заболяване, както и при разрешение от Регионалното управление на образованието. Това не означава безусловна възможност и широко отваряне на вратата, подчерта министърът. Според него и в момента има над 15%, които имат проблем с ходенето на училище. Средната им посещаемост е под 70%. Това обикновено били деца от семейства, в които липсва отговорност на родителите към училище. Всъщност само 16% от родителите имали притеснения заради здравето на децата си.
Ще има прагови
стойности по
области
или общини на брой жители и брой заразени, при които ще се обявява влошена епидемична ситуация и системата ще трябва да превключи в обучение в електронна среда.
Всяко училище
ще направи свой
списък от мерки Списъкът с препоръчителните мерки на министерството е публикуван на сайта му. “Осъзнаваме, че не всички училища могат да приложат всички мерки. Училищата са различни. Ще разчитаме на взаимопомощта между училищата”, каза още Вълчев.
Задължителни ще са здравните мерки и протоколи. Задължение ще има за уведомяването на родителите - регулярно един път седмично за епидемичната ситуация в училището и извънредно при заболял учител или ученик. “Годината ще бъде трудна, тази година имаме голямото предизвикателство да опазим здравето на децата. Балансът на правото на здраве и правото на образование е труден”, коментира Красимир Вълчев.
Според него най-вероятно нито една европейска страна няма да вземе решението, което беше взето през пролетта, за пълно и продължително затваряне на училищата. Крайните модели на социална дистанция не могат да продължат много месеци, затова всички страни търсят моделите, при които да се намали епидемичната среда на взаимодействие на учениците и учителите в училищата. И световните лидери казали, че ако училищата останат затворени, има по-голям риск от негативни последствия върху децата, отколкото може да причини пандемията.
“Столичната община ще подпомогне всячески директорите в усилията им да осигурят гъвка и безопасна среда”, каза заместник-кметът на София Тодор Чобанов. Според него всеки родител трябва да говори с детето си то да разбира сложността на ситуацията и да действа адекватно спрямо указанията от учителите си.
Компенсират родители на деца
в частна градина, ако в
общинската не е имало място
Родителите с деца във възрастта от задължителна предучилищна подготовка, които са кандидатствали в общинска детска градина, но не е имало място, да бъдат компенсирани при записване в частна. Те трябва да получат равностойността на средствата, които държавата дава на дете, обхванато в системата на общинските градини. Задължителната предучилищна ще е и за 4-годишните. Това трябва да приемат на второ четене депутатите с поправки в закона.
Има 57 общини с недостиг на места за предучилищна възраст, каза министър Красимир Вълчев. “Изключително доволни сме, че правителството отпусна 65 млн. лв. за София, защото млади хора се преселват от цялата страна в столицата, а и българи се връщат от чужбина”, каза заместник-кметът Тодор Чобанов. В момента се строят 12 градини и 2 ясли. За 16 се готвят проекти.
Ще направим всичко възможно всички родители на 4-годишни от София, които ни потърсят, да бъдат обхванати веднага, увери Чобанов. (24часа)
С кои болестите уроците може да са вкъщи
Готов е списъкът на заболяванията, при които се препоръчва учениците да преминат на онлайн обучение. Той бе публикуван от образователното министерство и е ориентировъчен, като ще се актуализира. При преценка на лекар дистанционно обучение може да се препоръча и за деца с други заболявания, които не са в този списък. Ако ученикът или родителите му попадат в рискова група, ще трябва да занесат в училището медицински документ от лекарска комисия или епикриза от лекар.
В списъка влизат следните заболявания:
- Компрометиран имунитет (с вроден или придобит имунен дефицит; с онкологични заболявания, особено след химио- и лъчетерапия; тези на лечение със системни кортикостероиди и цитостатици и т.н.)
- Системни заболявания на съединителната тъкан, които са извън ремисия
- Имунология - първични имунни дефицити при деца - над 200 вида.
- Кардиологични заболявания:
- Хемодинамично значими вродени сърдечни малформации (оперирани или неоперирани), които протичат със сърдечна недостатъчност (СН) или белодробна хипертония (БХ) и налагат прием на медикаменти:
- ВСМ с ляво-десен шънт
- цианотични ВСМ
- обструктивни ВСМ
- комплексни ВСМ
- болести на миокарда и перикарда (кардиомиопатии, миокардити), протичащи със СН
- ритъмно-проводни нарушения, налагащи медикаментозно лечение
- Артериална хипертония - ІІ степен
- Детска неврология - парези, дискоординационен синдром, умствена изостаналост и епилепсия - ДЦП, дегенеративни/заболявания на нервната система.
- Детска ревматология:
- на кортикостероидна терапия в доза, повече от 20 мг дневно или повече от 0,5 мг/кг/24 ч в период от повече от 4 седмици
- провеждане на пулс терапия с ендоксан в последните 6 месеца
- едновременно приемане на 2 или повече имуносупресивни медикамента
- Хронични ендокринологични заболявания:
- Високостепенно затлъстяване с метаболитен синдром
- Вродена надбъбречна хиперплазия, солгубеща форма и вирилизираща форма
- Полиендокринопатии - автоимунни полиендокринни синдроми
- Болест на Адисон
- Новооткрити тиреотоксикози
- Метаболитни и генетични заболявания:
- Метаболитни заболявания от интоксикационен или енергиен тип - органични ацидурии, дефекти на урейния цикъл, нарушения в обмяната на мастните киселини, митохондриални болести, левциноза
- Малформативни синдроми, асоциирани с имунен дефицит -синдром на Di George, Nijmegen breakage синдром
- Пациенти със синдром на Prader-Willi, които са с екстремно затлъстяване, тежка мускулна хипотония, нарушен глюкозен толеранс или сънна апнея
- Мукополизахаридози
- Детска нефрология и хемодиализа:
- Следбъбречна трансплантация
- С хронични гломерулопатии (нефротичен синдром, хроничен нефритен синдром, васкулити с бъбречно засягане и хемолитично-уремичен синдром на имуносупресивна терапия)
- Детска гастроентерология:
- Болест на Крон
- Улцерозен колит
- Автоимунен хепатит
- На домашно парентерално хранене
- С трансплантиран черен дроб
- Детска фтизиатрия:
- Всички деца с активна форма на туберкулоза, без бацилоотделяне - първите 2 месеца
- Всички деца с активна форма на туберкулоза, с бацилоотделяне - до трайно обезбациляване
- С тежки форми на туберкулоза (туберкулозен менингит) до редуциране на неврологичната симптоматика и обезбациляване
- Всички хематогенно-десиминирани форми - до нормализиране на рентгеноморфологичните промени и обезбациляване
- Детска онкохематология:
- Всички злокачествени заболявания по време на активна химио- и/или лъчетерапия
- Всички пациенти след трансплантация на хемопоетични стволови клетки (костен мозък)
- Всички хематологични заболявания, на лечение с кортикостероиди и/или имуносупресивни медикаменти
- Всички деца с хронични хемолитични анемии
- Детска пулмология:
- Муковисцидоза
- Тежка и неконтролирана бронхиална астма
- Белодробна трансплантация и трансплантиран бял дроб
- Вродени аномалии на дихателната система, протичащи с чести и тежки екзацербации
- С бронхиектазии с тежък клиничен ход на заболяването
- Доказан тежък дефицит на алфа-1 антитрипсин
- Тежки форми на фарингеална обструкция с клиника на сънна апнея
- Всички хронични белодробни заболявания със значими промени във ФИД, хипоксемия, кислородозависимост
- Детска гръдна хирургия:
- Следоперативни торакални интервенции
- Детска офталмология:
- Неинфекциозен увеит, най-често асоцииран с ювенилен хроничен артрит
Мерки! Във Велико Търново
тестват роботи за смучене
на прах, а стаите в Бургас
с антибактериална настилка
Директори купуват индивидуални чинове
за най-малките, искат помощ
от държавата за дезинфектанти
Антибактериални подове, роботи за смучене на прах и индивидуални чинове ще посрещнат учениците на 15 септември в страната. Те са част от екшън плановете на директорите в борбата с COVID-19.
Най-трудно ще бъде на директорите в София, където има най-много училища на двусменен режим и най-много деца. От тях очакваме гъвкавост и добра комуникация с РЗИ и с родителите, каза шефката на РУО - София, Ваня Кастрева. Директорите трябва да имат набор от учители, които при нужда веднага да се включват онлайн.
В класни стаи с антибактериална настилка ще влязат наесен в община Бургас над 2000 първолаци. 92 изцяло обновени и модерно оборудвани стаи в общо 33 училища ще посрещнат най-малките ученици. Ремонтите все още не са приключили, защото се променя и интериорът по програмата “Първокласно начало” на общината. Тя е в пълен синхрон с осигуряването на сигурна и безопасна среда на децата в училище, коментира зам.-кметът по образование Йорданка Ананиева.
Стаите ще бъдат обзаведени с нови индивидуални чинове, за да има достатъчно разстояние между учениците. Всяка класна стая от проекта ще бъде оборудвана с модерен
интерактивен панел
с вграден компютър
В съвсем нови и модерно оборудвани класни стаи ще влезе новият випуск на бургаската Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации. Те също ще са с индивидуални чинове.
Какви ще са окончателните правила в Бургас, ще стане ясно на 31 август на съвещанието на учителите.
Закупуване на домашни роботи, които да смучат прах и да мият едновременно в класните стаи на най-малките, обмислят в едно от големите училища във Велико Търново. Идеята за вкарването на новите технологии в борбата с коронавируса засега е по-скоро експериментална и ще се приложи само при първолаците, каза директорът на СУ “Вела Благоева” Ангел Янчев. Училището е инвестирало пари, за да купи 120 единични маси в стаите на първи и втори клас. “Обособени са
самостоятелни места
по над 2 кв. м,
с което дистанцията между децата е осигурена”, каза директорът. Той смята, че с инструкции ще успеят да ограничат прегръдките.
Във “Вела Благоева”, където на 15 септември ще влязат 680 ученици, са поставени диспенсери с дезинфектант на 15 точки, включително пред физкултурните салони.
Повечето търновски училища имат сходни “сурови” сценарии за организацията за старта на учебната година. Вече има шлемове за преподавателите, които ще влизат при различни класове. Дистанцията ще е важна, което не радва много учителите, тъй като
начинът на работа се
връща десетилетия
назад със стърчането
пред дъската,
но това е вариант за работа в момента, коментират от училищните ръководства.
Препаратите за почистване са голямо перо и не бяха предвидени в бюджетите. Очакваме финансова помощ от държавата, заявяват директори на училища в Пловдив. Според тях при присъствено обучение ще се наложи да се закупуват повече дезинфектанти, тъй като с тях ще се обработват всички помещения по няколко пъти на ден. Отделно ще са необходими и големи количества сапуни за санитарните помещения.
“До юни сме похарчили около 6500 лв. за препарати. Когато децата влязат в класните стаи, ще се изразходват много средства”, коментира директорът на ОУ “Райна Княгиня” Мария Гайдарова. На видни места са разлепени съвети към децата как да мият ръцете си и да поддържат хигиена. В училището от години е възприет английският модел, при който
учениците излизат
по двама в коридора
и се спазва разстояние.
“Невъзможно е да се гарантира дистанция, дори и да са големи, все пак са деца”, смята директорът на английската гимназия в града Николай Радев. Притеснен е какво ще стане, ако ученик в общежитието към гимназията се разболее - дали ще се карантинират само той и другото дете в стаята, или всички.
В училищата с голям сграден фонд смятат, че ще успеят да разделят потоците. В СУ “Кирил и Методий” ще има две тържества за първия учебен ден - едното с първи, пети и осми клас, а другото - с останалите. Родителите на първолаците няма да влязат в класните стаи.
Според директорите под тепетата не е ясно как ще се ползват специализираните кабинети по IT, биология и химия, без различни класове да влизат в тях.
Всички училища във Велинград имат договори с фирми за професионално дезинфекциране на помещенията. (24часа)