- Всеки директор с план за бързо преминаване
към онлайн обучение при нужда
- Началото присъствено за всички ученици
- Часовете почват стъпаловидно - идеята
е паралелките да не се засичат и ако има
инфектиран, в карантина да излиза само
класът му, а не цялото училище
Тържества в дворовете на училищата на 15 септември ще има само за първокласниците. Останалите ученици няма да бъдат поканени, за да няма струпвания в ситуация на коронавирус. Това е засега вариантът за старт на учебната година, обсъден от работна група в министерството на образованието.
“Няма как да забраниш на родителите, на бабите и дядовците на първолак да го изпратят при прекрачването на училищния праг, обикновено идват и много роднини и гости. Затова ще ограничим останалите деца”, каза за “24 часа” директорът на столичното 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” Диян Стаматов.
Според просветните експерти именно за 1-и клас социализацията е от изключително значение. А и на тази възраст дистанционната форма не е приложима, това ще обрече випуска на тотална неграмотност. За да е максимално безопасно физическото присъствие, най-лесно би било
децата от
1-и клас да се
разделят на две
Едната група ще се поема от основния учител на класа, другата - от педагога, който води занималнята, ще учат едновременно, но в различни помещения. Така ще се получат групи от по 11-12 деца.
Министерството на образованието и науката предвижда учебната година да започне във всички училища в страната присъствено при спазване на дистанция, дезинфекция и ползване на предпазни средства.
В случай на заразен учител или ученик ще се следват указанията на здравните инспекции, като
не се предвижда
затваряне на
цялото училище,
а само карантина за отделен клас, съобщиха от МОН.
Ако има повече заразени, може да се стигне до затваряне на училище за дните, в които се налага да се изчакат резултати от тестове и да се извърши старателна дезинфекция. В такива случаи може да се превключи на дистанционно обучение за няколко дни, но само за съответния клас или училище.
Ако се наложи да се правят
PCR тестове
на ученици и
учители, те ще
бъдат безплатни, каза министърът на здравеопазването проф. Костадин Ангелов.
Не е ясно обаче кой ще плаща тези на родителите на децата от клас с инфектиран ученик, предупреди Цвета Брестничка, председател на асоциация “Родители”.
В момента работна група от експерти от министерствата на образованието и на здравеопазването, както и от други институции, обсъждат изискванията за организация на обучението по време на епидемична обстановка. Но здравен протокол, който да зададе единни правила за всички образователни институции, още не е изготвен.
Сред неизясните засега въпроси е носенето на маски или шлемове в училищата. В някои страни от ЕС например вече обявиха, че маските са задължителни при излизане в коридорите. Малките ученици ще ги свалят на чина, големите в някои държави обаче ще са длъжни да са с маски и в час.
За България в протоколите, които МОН и МЗ подготвят, също
ще бъдат
изброени и
спецификите
за носене (или не)
на маски;
как да се провеждат часове като физическо, музика, информатика; провеждането на храненето в стола и други.
През оставащия месец до първия звънец училищата масово се запасяват с подходящи дезинфектанти.
Всяко от тях е с различна материална база, затова само трябва да избере как да организира часовете и отдиха, така че да има редовно почистване и контактите между децата да са максимално ограничени. Сред вариантите е часовете да почват по различно време. Така ще се избегне струпването сутрин на входа, ще се разминават и междучасията, обяснява Стаматов.
“Например първи клас ще започва в 7,45 ч, 15 минути по-късно ще започне 2-и клас и т.н. Същото ще важи и за учениците от 5-и до 7-и, които също ще влязат в сградата по различно време. Графикът на учебния процес, който изготвяме, ще е на
блокове по
всички предмети
Така ще има по-голяма продължителност на учебния час, но и много по-дълги междучасия”, каза директорът на 119-о. В него се обучават 1600 ученици.
Вероятно ще се влиза и излиза от различни входове - така, както това направиха всички детски градини, възстановили работа от началото на лятото.
Въпреки притесненията в образователната колегия и сред родителите Диян Стаматов обмисля
да работят
столът и
бюфетът,
за да не се налага децата да обикалят квартала и да влизат в различни магазини с много хора. Отделните випуски ще са с различни междучасия, затова и в стола и бюфета няма да се събират по много, смята директорът.
“Указанията ще бъдат обсъдени с широк кръг представители на образователната общност, с родители и социални партньори. Препоръките ще бъдат изготвени в период от време, достатъчен за организация на самите училища”, отговориха от МОН на запитването от “24 часа” докъде е стигнала организацията.
Ще бъдат предложени промени в наредбата за приобщаващо образование за залагане на
допълнителни
възможности
за наваксване
на пропуснат
учебен материал
при натрупани определен брой отсъствия.
Всяко училище ще получи право да избира и дали да прави реални родителски срещи, или те да са в дистанционна среда. При всички случаи е изключително важно родителите да бъдат информирани по всички канали за това как се променя учебната дейност, всички въведения да се съгласуват с тях, коментира Стаматов.
За планираното влизане в клас на учениците у нас министър Красимир Вълчев е информирал и Управителния съвет на Асоциацията на българските училища в чужбина. В края на юли той проведе работна среща с негови представители.
Вариантите пред
българските
неделни училища
в чужбина
зависят от епидемичната обстановка в съответната държава. Може да изберат онлайн, присътвено или смесено обучение, както и ако базата позволява, да разделят класовете на групи, обясни Вълчев. Според него обаче не трябва да се допуска продължително отсъствие на децата от класните стаи. По националната програма “Роден език и култура зад граница” се предвижда организиране на онлайн обучение на директори на български неделни училища.
Диян Стаматов, директор на столичното 119-о СУ и председател
на Съюза на работодателите в системата на народната просвета
Вярваме, че дистанционни
ще са само до 3 - 4 дни, за
да дезинфекцираме стаите
Броят на
кандидатстващите
учители е нараснал
в пъти, идват от
частните школи,
търсят сигурност
- Г-н Стаматов, как виждате началото на следващата учебна година в условията на коронавируса?
- Очертава се да бъде доста трудна. Всички учители, директори и родители трябва да положим максимални усилия за това да сме в реална училищна среда. Съвсем естествено е в началото да има притеснения, дълго време вече не сме в училище покрай COVID-19. А и
специалистите
твърдят, че третата
вълна от заразяване
ще бъде точно
с връщането на
учениците в училище Въпреки този житейски песимизъм реалността изисква да преодолеем това препятствие със стабилна организация.
Всяко училище трябва да направи свой график как да извърши спокойното преминаване от дистанционна в реална училищна среда и обратното.
Гласовете на родителите в момента са твърде противоречиви. Преплитат се мненията им, че дистанционното не е добро, със страха от връщането.
Най-трудно ще е в големите училища, които са на две смени. Аз като ръководител на много голямо училище съм поканил всички колеги да се върнат на работа на 1 септември, за да може много глави на едно място да измислим най-доброто за учебната година.
- А мисли ли се и за дистанционно обучение?
- За някои от часовете в прогимназиален и гимназиален етап е много добре да се приложи - за философския цикъл, география, биология, човек и природа. Те не изискват да се преподават в училище поне в първите дни. Това ще създаде възможност за гъвкавост. Но учителите ще преподават само в училище, не от вкъщи. А има и предмети, които са трудни за организиране онлайн, като физическото възпитание.
Пишат ми родители на деца с хронични заболявания, които са притеснени, разбира се. Преди началото на учебната година такива родители трябва да се срещнат с ръководствата на училищата, с класните ръководители, за да се подходи към децата индивидуално. За тях може да има самостоятелна или смесена форма на обучение. Трябва да има гъвкавост в такъв пандемичен период. С децата, които са добре здравословно, трябва да минем през този период.
Не може да кажем:
Няма да учим и няма
да правим нищо.
Това е много опасно
най-вече за децата, защото те са бъдещето, което трябва да бъде образовано.
- Готови ли са учителите за работа онлайн?
- По този въпрос те се разделят на 2 големи групи. Едната голяма група е от учителите, които се справиха отлично в карантината. През летните месеци от самоподготовка при тях дори има надграждане на уменията. За тях би било много лесно преминаването в дигитална среда. Другата голяма група обаче има сериозни опасения, те са 30-40% от всички учители. Те нямат необходимата подготовка за използване на дигитални ресурси. Моето мнение е, че в никакъв случай не трябва да мислим за преминаване 100% на дистанционно обучение. Ако се наложи, трябва да е от 3 до 4 дни евентуално за дезинфекция. До края на август ще има здравен протокол как ще реагираме, когато определена група ученици са с положителен COVID тест и за колко време даденият клас или училището затваря.
Лятото е и време, в което трябва да се купят дезинфектанти за цялата година или поне за първия срок. В момента са на много по-ниски цени спрямо края на март.
- Заредихте ли вашето училище с дезинфектанти?
- Преди седмица купихме доста голямо количество - сградата ни е много голяма. Отделихме около 7000 лв. По прости изчисления обаче дезинфектантите ще стигнат за напръскване на сградата 2 пъти, което май не е много. Само стаите в училището са 65.
- По кои предмети има дефицит на учители?
- Тази година няма дефицит на учители. Проведох събеседване по български, по английски и по математика. С изненада установих, че тази година броят на кандидатстващите за тези ключови предмети е нараснал в пъти.
Най-голям е броят
на кандидатите за
учители по английски език. Забелязвам, че колеги от различни частни школи покрай коронавируса сега се преориентират към много по-сигурна и стабилна система, каквато е училищната. Фирмите също преминаха в дистанционен режим и някои от тях са затворили или са намалили капацитета на ангажиментите.
- Притеснява ли ви нещо друго преди 15 септември?
- Ясно е, че в началото на учебната година ще има притеснения около коронавируса. Много важно е обаче да има стабилност по отношение на организацията на учебния процес, свързана с няколко чакани законодателни промени.
Важна е дейността на парламента, за да приеме и на 2-о четене промените в Закона за предучилищното и училищното образование, които предвиждат възможност за дистанционна работа по време на епидемия. В момента няма такъв разрешителен режим.
Второто важно е въвеждането на задължителна предучилищна грижа и за 4-годишните и предвидените средства за базата и за намаляване на таксите. Това са законодателни дейности, за които е важна стабилността на държавата.
Тя е важна и за последната стъпка от предвиденото увеличение на средствата за учителските заплати. То няма как да се реализира, ако няма закон за държавния бюджет за 2021 година.
15 минути със
заразен ученик
– карантина
за 2 седмици
Учениците и учителите, които прекарат повече от 15 минути в класна стая с потвърден случай на COVID-19, трябва да изкарат 2-седмична карантина, сочат последните насоки на Европейския център за превенция и контрол на заболяванията (ЕЦПКЗ). В училищна обстановка такъв контакт би се считал за “близък” и се определя с висок риск от заразяване.
Според съветите на центъра лицата, които са имали близки контакти, трябва да се подложат на карантина у дома, ако това е възможно. ЕЦПКЗ посочва, че по-малко от 5% от общите случаи на COVID-19, докладвани в ЕС, са сред деца. Те обаче отделят същите количества вирус, колкото възрастните, затова предаването от дете на дете не е рядкост.
Същевременно учебната година в Германия започна и всяка провинция решава сама как ще протича учебният процес. В Берлин се изисква и учениците, и учителите да носят маски в коридорите на училищата, но не и в класните стаи и на спортните площадки. Спортовете, занятията по музика и театър са разрешени, но при спазване на ограничения.
Училищата в Шотландия също отвориха, въпреки че 45% от учителите казват, че не е безопасно да започва учебната година.
Броят на новите случаи на COVID-19 сред децата в САЩ нарасна с 40% през последните две седмици на юли, сочи доклад, публикуван само седмици преди евентуалното отваряне на училищата. Президентът Доналд Тръмп настоява присъствените занятия да започнат навреме. (24часа)