- По 9 предмета резултатите са по-високи средно с 5,5 точки
- 609 се явиха на изпит по желание заради възможността да станат студенти само с тези оценки
Абитуриентката от Софийската математическа гимназия Десислава Илиева е изкарала 4 пълни шестици от матурите. Тя се е явила на български език и литература, математика и по желание - на химия и биология.
Министерството на образованието и науката похвали резултата на Десислава, представяйки анализа от 25-ата сесия на държавните зрелостни изпити.
“Отчитаме успешна сесия, която беше в неочаквани условия, но училищата се справиха като организация. Може да говорим за мобилизация на системата в организационен план”, коментира Таня Михайлова, заместник-министър на образованието.
С 3 пълни шестици са 7 абитуриенти. Това са Петър Чонгов от Профилираната природо-математическа гимназия в Бургас, Камелия Иванова от Математическата във Варна, Любомира Димитрова от средното училище “Катранов” в Свищов, Виктория Гугова от ПМГ в Габрово, Добрин Бараков от Математическата в Плевен. Две “тройни” отличнички са от Сливен - Ванина Вълкова от Профилираната природо-математическа гимназия и Ванеса Терзиева от Профилираната гимназия с преподаване на западни езици.
С 2 пълни
шестици
са 73-ма,
миналата
година бяха
едва 17
45 616 абитуриенти се явиха на задължителната матура по български език и литература, 35 164 - на втория зрелостен изпит по предмет по избор, а 609 - и на матура по желание. Много повече са отишли тази година на матура по желание заради възможността да се влиза в университет с оценка от зрелостните изпити.
Английски език, биология, география и философски цикъл - това е класацията на предпочитанията за втората матура. Преди години географията, а не английският водеше. Традиционно най-малко зрелостници са избрали италиански език.
По 9 предмета средните резултати са по-високи, по 4 са по-ниски, а по френски език почти повтарят миналогодишните.
Средната оценка по български език и литература е добър 4,20, миналата е била 4,06.
По-малко са двойките в сравнение с миналата година - 3764, докато през 2019 г. са били 4302.
Средната оценка по втория предмет е много добър 4,84, миналата година е бил 4,67.
Най-добри са
резултатите
по немски език,
химия, италиански език. Най-слаби са оценките по география. Лек спад има в резултатите по математика, химия, философския цикъл и испански език.
Като цяло момичетата са се представили по-добре от момчетата.
Според анализа на министерството не личат значими размествания в подредбата на регионите по резултати (виж графиките).
91-а немска
гимназия в
София пак
е лидер
в топ 10 от резултатите от матурата по български език и литература. 73-о училище е запазило второто място. Американският колеж изпревари с едно място Испанската гимназия в София.
Немската гимназия в София е номер 1 тази година и на втория задължителен изпит, на второ място е Софийската математическа. Миналата година първа беше СМГ, а Немската - на 4-о място след Първа частна математическа гимназия и средното училище “Христо Ботев” в смолянското село Чепинци. Успехът тогава на селското училище беше принос на учителката по биология Даниела Куцева, която беше провела с учениците си 2 пробни матури.
“Трябва да отчитаме, че в училища като Немската гимназия имаме селекция още на входа. Може да има други училища, в които да са приети деца с по-ниски резултати, но да са получили подготовка, която им гарантира значително по-високи резултати на изхода”, каза министър Красимир Вълчев.
Повечето предпочели есето,
но 5,39% преписали разказа
Продължава плавното увеличение на процента на абитуриентите, които работят по последния въпрос на матурата по български език и литература - 79,31%.
Тази година учениците имаха задача да проченат откъсите от разказа “Чорба от греховете на отец Никодим” на Елин Пелин и в свитъка за свободните отговори да напишат аргументативен текст в обем до 4 страници на тема “Човекът и неговите съмнения”. Предпочели са есе пред интерпретативно съчинение 45,45%. Макар и да са малко по-малко от миналата година, все още има абитуриенти, които просто преписват текста - 5,39%. Някои са предали празни листове, а други са писали някакви други свои “авторски” текстове.
Сред постиженията в задачите с избираем отговор експертите отчитат правописа на думи с представки, както и правописа на глаголи в 1 л. мн. ч. Все още обаче абитуриентите не са овладели правописа на думи с А/Я, удвояване на В, членуването, пунктуацията в простото и сложното изречение.
Зрелостниците се справят с разпознаване на основни мотиви и образи в художествен текст, както и с определяне на принадлежност на текст към сфера на общуване. Трудно обаче възприемат смисъл на текст.