Единият от вариантите е онлайн финал на годината, а учениците от 7-и и 12-и клас да влизат в стаите само за изпитите
Учители уплашени да се върнат, ако отворят училищата, ще да вземат отпуск
Дистанционно ще завършат тази учебна година всички ученици. Физически в класните стаи ще се върнат само тези от 7-и и 12-и клас, и то само за външното оценяване и матурите.
Това е един от вариантите за края на учебната година, който се обсъжда в Министерството на образованието и науката. Окончателно
решение ще има
не по-рано от
две седмици,
обясни министър Красимир Вълчев.
Ще бъдат ли изтеглени още матурите, или ще са в началото на юни, както веднъж бе обявено, какво става с изпитите след 7-и клас, ще обсъжда той на видеоконферентни разговори с директори, учители, родители и ученици днес.
“Ще разговаряме с всички, за да запазим правата на нашите ученици и здравето им. Търсим решение, което да се приема от абсолютно всички и да няма напрежение. Не искаме да казваме конкретни неща, които утре да не бъдат верни. Нека видим как ще протекат разговорите с партньорите”, коментира за “24 часа” Таня Михайлова, заместник-министър на образованието. Тя допълни, че много абитуриенти пишат до МОН с молба да се явят на изпити, защото искат да кандидатстват в университет. (Виж по-долу мнението на дванадесетокласничката от Варна Неда Недева, която вече писа на министър Вълчев.)
Животът продължава и трябва да свикнем да сме разумни в тази световна пандемия, каза още Таня Михайлова. От МОН непрекъснато следят тенденцията в развитието на заболеваемостта.
Завършващите 7-и и 12-и клас трябва да се върнат в училище, за да държат изпитите, с които се кандидатства в гимназия и университет. На този етап друг вариант не е обсъждан. До 10 май пък трябва да бъде обявено каква част от материала ще бъде включена във външното оценяване и на матурите. Две седмици са необходими, за да има по-голяма конкретика за края на учебната година и за изпитите, уточни министър Вълчев пред “24 часа”.
“Учителите много се страхуват да се върнат в училище. Много колеги ми звъннаха с молба да не правим тази крачка. Същото казаха и колеги, директори от страната.” Това разказа за “24 часа” Диян Стаматов, директор на столичното 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета.
Имало голяма вероятност, ако бъдат приканени да започне учебен процес, част от учителите да помолят за отпуск или да си вземат болничен. “Няма как някой да бъде упрекван или съден, че го прави. Връщането в дневната форма ще е много по-бавно, отколкото започването на дистанционното обучение”, обясни Стаматов.
Категорична позиция за завършване на учебната година дистанционно обявиха и от синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”. Идеята ни е физически децата да са в клас само на изпитите след 7-и клас и на матурите, обясни лидерът Юлиан Петров пред “24 часа”. И предупреди, че училищата ще трябва да бъдат затворени и при един заболял от коронавирус. Затова той вижда връщането на децата в клас реално на 15 септември. От синдиката настояват още
да се пишат
отсъствия и при
онлайн уроците
за по-добра мотивация на учениците.
Според Диян Стаматов МОН трябва да вземе ясно решение дали ще има изпити, кога ще се провеждат и върху какъв материал, за да има спокойствие сред зрелостниците, седмокласниците и родителите.
Обстановката обаче е динамична и е прибързано да се казват конкретни и твърди решения, смята още Стаматов. Едно е ясно, че след доброто стартиране на дистанционното обучение в по-голямата част от страната е разумно да се вземе правилно решение как ще се продължи. Противоречиви са сигналите, които вървят и от родителите, и от учители, и от директори.
Не бил разумен вариант да се определя втора дата за изпитите след 7-и клас, както настоявали някои родители. Това щяло да е твърде голям експеримент в и без това експерименталната ситуация в момента. Проблемът е, че няма как да има два еднакви изпита. Винаги единият ще изглежда по-лек и някои ученици ще имат усещане за липса на справедливост. Това е мотивът да няма алтернативен изпит след 7-и клас, обясни Диян Стаматов.
Системата не била готова и за дистанционно провеждане на
изпитите и
матурите
Той коментира и връщането на учениците от 7-и клас в училище, за да държат изпити. Според него няма как да накараш 14-годишни деца да спазват определена дистанция помежду си, особено след принудителната дълга изолация.
Силно се надявам, че отлагането на изпитите им към 15 юни ще успокои обстановката в цялата страна, допълни директорът.
Родители също разпространиха петиция срещу идеите за връщане в час. Силно сме разтревожени от възможността децата да бъдат върнати в класните стаи. В ситуацията на епидемия от COVID-19 подобно решение би застрашило децата ни. И не само тях, а още няколко групи - родители, учители и възрастни родители, с които сме в едно домакинство”, се казва в отворено писмо до премиера Бойко Борисов.
Родителите обясняват, че носенето на маска, физическа дистанция и недокосването на повърхности са немислими изисквания за децата. И предлагат учебната година да завърши с дистанционно обучение, а учениците от 7-и и 12-и клас да се явят в училище само в деня на провеждане на изпитите при осигурени условия за спазване на противоепидемичните мерки.
Родителите призовават властта да постави на първо място здравето и живота на всички ни и така ще се избегне още по-високата заболеваемост в страната.
Надежда Алексиева: Искам да кандидатствам молекулярна биология, важно е да знам датата и материала за матурите
Неда от Варна:
Неда Недева е ученичката от 12-и клас на Математическата гимназия във Варна, която написа писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев. В него тя обобщи притесненията на зрелостниците относно предстоящото им дипломиране.
Чувствам се, сякаш съм затворена под ключ, без да имам някаква вина
- Неда, как решихте да напишете писмо на министъра?
- Почти 2 месеца учениците и учителите изпитват от първа линия механизмите на дигиталното обучение, преплетени с разнопосочното въздействие на изолацията. Само по себе си онлайн училището е изключително ангажиращо и най-вече нетипично явление за всички групи, пряко обвързани с него. Тези новости в живота ни в комбинация с огромната неяснота от предстоящите събития за зрелостниците ме подтикнаха да се свържа с министерството, защото вярвам, че гласността при извънредни обстоятелства е ключова.
- Какво предлагате на министър Вълчев?
- Надявам се да бъде чута нашата оценка на състоянието, в което сме: ангажираността, новостите, несигурната и противоречива информация и най-вече скорострелно приближаващите изпити ни поставиха в неравностойно положение спрямо зрелостниците от предходни години. Силно вярвам, че решението, което ще бъде взето от МОН, ще е изцяло съобразено с повдигнатите притеснения.
- Какво ви притеснява за матурите?
- Най-вече неопределеността относно материала, който ще бъде включен по български език, и окончателните дати на зрелостните изпити, защото те са свързани пряко с кандидатстудентската кампания.
- Какви подробности около матурите искате да знаете?
- Искам ясно формулирано становище за включения материал в изпита по български език и литература, за да се подготвим качествено.
- Кое ви тормози най-много по време на изолацията?
- Чувствам се, сякаш съм затворена под ключ, без да имам някаква вина. Осезаемо се усеща липсата на социален контакт. Невъзможността да имаме пряк контакт лице в лице с учителите се отразява неминуемо на обучителния процес и подготовката ни.
- Какво бихте искали да продължите да учите, избрахте ли вече университет?
- Желанието ми е да изучавам молекулярна биология, а кандидатстването ми е предстоящо и силно зависимо от дипломирането.
- Ако зависеше от вас, какво щеше да е решението ви за зрелостните изпити?
- Трудно е да се даде еднозначен отговор с оглед на изключително динамичната обстановка, която се променя ден за ден. Убедена съм, че министерството ще достигне до най-благоприятното за нас решение.
- Имате ли отговор от министъра?
- Да, от МОН проявиха интерес към написаното от мен обръщение и в момента предстои онлайн среща с ученици от 12-и клас във Варна.
- Какво се случва с абитуриентските балове?
- Те и преди не бяха на преден план лично за мен, а в момента се изместват още по-назад в приоритетите ми.
- За какво мечтаете сега?
- Да се възвърне нормалният ритъм на ежедневието ни.