"Как някой от нас може да стане еврокомисар?". С този въпрос изненада българския комисар за иновации, научни изследвания, култура, образование и младеж Мария Габриел 16-годишна ученичка от Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив, при визитата й в школото днес.
Габриел се усмихна: "Всеки един от вас е бъдещ комисар. Моето образование мина в България и се гордея с това. Трябва да имате самочувствие. За образованието и знанията няма граници, стига човек да е упорит и силен", отвърна еврокомисарят.
После допълни, че със знанието всеки ученик или студент у нас може да стигне далеч, а после в Европа да се докаже и развие.
"Най-важно е обаче да си добър човек. Да си упорит в учението и рано или късно ще дойде признанието. Вие сте следващите наши еврокомисари", каза още Мария Габриел пред аудиторията от над 500 ученици.
Директорът на Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив Стоянка Анастасова сподели на Габриел, че ръководеното от нея учебно заведение от тази година е определено за посланик на Европа.
С гордост се похвали, че училището й е избрано за иновативно и е сред първите в България, работило по проекти за мобилност още през 1999 година. Гимназията имала и повече от 20 години международна проектна дейност.
Двама ученици - Атанас Пелтеков и Живко Терзиев представиха няколко иновативни проекта, които тепърва ще разработват.
По-интересните от тях са многофункционален метеорологичен дрон и система за разделно събиране на отпадъци. И двете иновации могат да се командват чрез мобилни устройства и са програмирани чрез софтуер
„Благодарна съм, че ме поканихте, защото от учениците от Професионалната гимназия по електротехника и електроника в Пловдив са пример как се прилага програмата „Еразъм+“. Това е програмата, която искаме през следващите 5 години да стане по-приобщаваща и насочена към новите технологии. Вашето училище е прекрасен пример за това, колко много талант имат българските деца", каза още Габриел.
Еврокомисарката допълни, че целта на визитата й в Пловдив е за да обсъди с българските младежи, как професионалното образование да бъде по-добре застъпено в тези програми. Искала да чуе повече мнения за цифровите умения на младите и цифровизацията в образованието.