
ГЕРБ предлагат доживотен затвор за убийство при катастрофи за тежки случаи
Глоби още на пътя, спешни ремонти, разделителни колчета против изпреварване, законопроекти за бързо правосъдие. Това са част от мерките, които властта обеща на протестиращите в понеделник. Хората се събраха заради Сияна в търсене на отговора какво ще се промени след нейната смърт.
Майките от “Ангели на пътя”, роднини на загинали при катастрофи и граждани започнаха шествието си пред Съдебната палата, отидоха до Министерството на правосъдието, Народното събрание и завършиха в Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), която бащата на Сияна посочи като основен виновник за смъртта на своето дете.
Протестиращите поискаха оставката на председателя на пътната агенция Йордан Вълчев, след като стана ясно, че МВР няколко пъти е сигнализирало за проблеми на пътя, където тирът помете колата със Сияна и нейните баба и дядо.
“Ако с оставката ми няма да загиват деца, веднага я подавам, но мисля, че това няма да се случи”, каза след срещата с протестиращите Йордан Вълчев.
Според него фаталният участък наистина не е в добро състояние, но виновни били предшествениците му и забавеното строителство на магистрала “Хемус”, както и на пътя Мездра - Ботевград. Заради това тировете минавали през Радомирци - Телиш, където стана катастрофата.

Фирмата, която има договор да поддържа опасния участък, е получила разпореждане след сигналите на полицията за ограничаване на скоростта до 70 км/ч. Още от миналата година е имало и сигнал за дупки на платното и участъкът е бил “закърпен”. След това идва зимата, идват сигнали за увеличаването на катастрофите в района на Радомирци - Телиш, идва и смъртта на Сияна.
АПИ ще публикува списък на 36 опасни места по българските пътища с план до или след Великден те да бъдат ремонтирани.
Вътрешният министър Даниел Митов изпраща
цивилни автомобили на Пътна полиция, които да хващат на място
агресивни шофьори и да ги глобяват светкавично.
Още в петък депутати от ГЕРБ са внесли предложение за промени в Наказателния кодекс, които предвиждат доживотен затвор за убийство на пътя, показа проверка на “24 часа”. То ще важи за особено тежки случаи, ако виновникът е убил човек при едно от следните условия: бил е пиян или дрогиран, минал е на червено, избягал е от местопроизшествието, няма книжка, превишил е скоростта с повече от 50 км/ч, убил е човек на пешеходна пътека.
Пак към магистралите и строежа на пътища насочи вниманието и президентът Румен Радев по повод смъртта на Сияна, но в друг контекст - липсата на отговорност и разследвания за кражбите.
Вещите лица няма да бавят дела – ще ги разпитват и във видеовръзка
Вещите лица да бъдат разпитвани и по видеовръзка, за да се пести време, изпит за правоспособност на вещите лица, както и инвестиции в обучението им.
Това са част от предложенията за промени в ключови закони, публикувани за обществено обсъждане от Министерството на правосъдието. Това се случи в деня на протеста за смъртта на Сияна, на който министър Георги Георгиев слезе при родителите на загинали при катастрофи. Преди месец той им обеща, че ще има промени, които да направят правосъдието по-бързо и качествено.
“Една от основните причини за забавянето при делата за тежки пътнотранспортни произшествия е недостигът на вещи лица, които извършват автотехническите експертизи, както и недостатъчната подготовка на част от тях”, каза по този повод Георги Георгиев. С промените в НПК, Закона за съдебната власт и Наредбата за вещите лица се затяга режимът по автотехническите експертизи, инвестира се в подготовката им и се дават допълнителни възможности за разпити на вещи лица, които често са заети с други дела в цялата страна и не могат да присъстват на заседанията.

“Така ще намалим случаите на отлагане на делата, тъй като често едни и същи експерти работят по дела в различни краища на страната”, казва министърът. С промените се въвежда и изпит за признаване на правоспособност на вещите лица. Той ще се организира от Министерството на правосъдието с цел гарантиране на професионалната подготовка на експертите. Освен това държавата ще инвестира в обучението на експертите, които работят по катастрофи. Ще се ползват съвременни методи и техники на анализ.
С промените министърът на правосъдието ще може да иска изключване от списъка на вещи лица, които системно не изпълняват задълженията си.
Най-добрият автоексперт у нас проф. Станимир Карапетков от години говори за недостига на вещи лица в тази област и ограниченията пред младите, които са завършили технически специалности. С предложените промени проблемът се решава, защото се предвижда вещи лица да стават завършилите магистратура по съдебните автотехнически експертизи, без да е необходимо изискването за 5 г. стаж по специалността, както е сега. Условието обаче е да се държи изпит пред Министерството на правосъдието.