
Университетите в страната, където се изучават религии и педагогически специалности са изразили готовност да предлагат свободно квалификация по религии на всички желаещи учители, когато новият предмет "Добродетели и религии" бъде включен в Закона за предучилищното и училищното образование.
Това каза Десислава Панайотова, представител на Светия синод, по време на Националната конференция по повод 35 г. от създаването на Синдиката на българските учители.
"За Българската православна църква е от основна важност в рамките на предмета "Добродетели и религии" да съществува възможност за конфесионални разновидности, една от които да е "Християнство и православие", както и други, които да удовлетворяват нуждите на всички български граждани, родители и ученици", каза Панайотова.
"Считам, че от Министерството на образованието предвиждат наличието и на конфесионални аспекти, като възможност за обучение по религия и на някаква неутрална форма, която да удовлетворява родителите, които не биха записали децата си било в "Християнство и православие" или в "Ислям", каза още тя.
"Ще се радваме, когато промените в закона за предучилищното и училищното образование станат факт, когато се види, че българското общество наистина е достигнало до консенсус, че децата имат нужда от добродетелно възпитание в училище, и когато болшинството български деца, които принадлежат към православното вероизповедание имат възможност да получават задълбочена подготовка, свързана с църковната история, с приноса на БПЦ към националната ни и културна идентичност и с основите на православното учение за човека, за света, за добродетелността и смисъла на живота", обясни представителката на Светия синод.
Според нея, вече все повече родители разбират важността от обучението в добродетелност, в ценности, в познаване на религиозните традиции.
"Ако има такива, които се притесняват, наистина техните притеснения са неоснователни, тъй като българското училище ще ограмотява по отношение на религиите нашите деца така, че те да познават, а не да бъдат принуждавани да следват някаква религия. Да познават определени религиозни ценности, нравствени ценности, както и културния принос на религията за обществото, което превръща училището в един много силен инструмент, за да могат децата ни да разберат, че са носители на велика култура, история и велико бъдеще. Това зависи от всички нас: от образователната система, от държавата, от църквата, от всички останали заинтересовани институции, както и от българското семейство", каза Панайотова.
"Обучението по религия неизбежно включва патриотичния пласт в съдържанието, тъй като знаем, че макар църквата да е отделена от държавата, а и всяка религия е отделена от светската система на образование, същевременно ние сме едно общество и нашите убеждения рефлектират върху нашия начин на живот, върху нашето участие в обществения живот
Очаквайте подробности!