
- Трябва да започне мащабна дигитализация и внедряване на новите технологии - огромна част от работата в НАГ може да се автоматизира, казва в интервю кандидатът за поста главен архитект на София
- До болка са ми познати проблемите, но знам как могат да бъдат разрешени
- Нужен е план, за да може спешно да наваксваме с изграждането на цялата инфраструктура, за да догони и върви с еднакъв темп със строителството
- След близо две десетилетия има ясно разделение на властта по отношение на градоустройството между общински съвет, кмет и главен архитект
- Защо се кандидатирате за поста главен архитект на София? Какви са вашите предимства пред останалите претенденти?
- Защото се чувствам подготвена с целия ми житейски опит досега за длъжността. Защото имам куража, волята и силите да направя така, че да съществуват ясни правила за всички, да се даде равнопоставеност на всички участници в процеса (проектанти, строителни надзори, бизнес) за лоялна и честна конкуренция, за регламентиране на ясни правила при прилагане на действащата (добра или лоша) нормативна уредба и планова обезпеченост. Да създам работеща, ефективна и ново мислеща администрация, която знае, че основната й роля е да прилага закона и да обслужва и защитава интересите на обществеността и на всички жители на София.
Имам конкретна визия за това как да се случи. И на второ място в по-дългосрочен план да инициирам необходимите промени в нормативната уредба на Столична община, законодателство и развитието на Общия устройствен план на София, което всъщност е трябвало да започне доста отдавна.
Виждам моите в опита ми като участник в процеса от всички страни и всички участници в строителството - проектант, строител, надзор и най-вече дългогодишния ми опит, повече от 12 г., като администратор - в общинска администрация и като опит в Дирекция национален строителен контрол. Опитът ми като ръководител администрация започва още през 1998 г. и съм изминала дългия път на развитие, започвайки от най-ниското ниво в администрацията.
До болка са ми познати проблемите, което неминуемо води и до това да имам ясен поглед върху това, как могат да бъдат разрешени. И най-вече това, че притежавам силната воля и куража да го направя. Да променя досегашния модел на работа точно в тази действаща администрация.
- Кои са най-големите проблеми на София и как могат да се решат?
- Не мога да ги степенувам по „големина", но за мен всички са обвързани и само съвкупното им решаване ще доведе до реален резултат. Те са - неефективна администрация, което включва и недостатъчна и недобра координация между отделните звена в Столична община, не добра административна практика, която за съжаление е била дори не на „ръба на закона", а в противоречие на действащото законодателство. Неправилно и незаконосъобрано прилагане на Общия устройствен план на места, без да коментирам добър ли е лош ли е – длъжни сме да го прилагаме. Безвъзвратно изоставане на развитието на социалната, транспортната и пътната инфраструктура и свързаните с нея преносни и разпределителните мрежи и съоръжения.
Неизвършвано планово отчуждаване на имотите за реализирането й, което е довело до изгубени срокове за отчуждаване им в полза на общината, неработещи ефективно Наредби за запазване на зелената система, транспорта, градска среда. Спешна нужда от нов Общия устройствен план и още и още.
- Какви промени са нужни в работата на главния архитект и НАГ?
- Нужна е цялостна реконструкция, а не ремонт. Пълна промяна на досегашното мислене, практика, вътрешен ред, начин на работа и отговорност на всеки един служител, нова адекватна структура на НАГ.
Необходимо е да се анализират всички процеси и да започне мащабна дигитализация и внедряване на новите технологии като огромна част от работата в НАГ може да се автоматизира. Вярвам, че това ще осигури много повече време и капацитет да обърнем внимание на гражданите и бизнеса с разрешаването на специфични казуси.
Началото на основната промяна в работата на главния архитект постави кметът Васил Терзиев с връщането на правомощията на кмета на общината при него. След близо две десетилетия има ясно разделение на властта по отношение на градоустройството между общински съвет, кмет и главен архитект - точно както е предвидил законодателя.
- Как може да се спре презастрояването?
- С огромна воля и иницииране на всички административни, законодателни и фискални мерки за това. На първо място спешно е създаването на правила и диалог и съгласие с професионалната и инвеститорска общност за тяхното спазване и за намиране на баланс между обществените, специалните и частните интереси.
Втора важна задача е план за действие по спешното наваксване в изграждането на цялата инфраструктура, съпровождаща процеса на строителство. Всички знаем, че един от основните проблеми на супер натоварените вече зони със застрояване е абсолютно несъответстващото развитие на инфраструктурата. Неадекватното им съотношение е довело до въздействието, което се чувства от всеки без значение дали ползва градски транспорт, автомобил или велосипед. Не казвам, че нямаме нужда от високи и красиви сгради, а това, че околността и територията, в която се застрояват не е подготвена за подобно натоварване. И с просто око и без да си специалист е видимо, че една улица предвидена по регулационен план 9 метра няма как да обслужва цялото автомобилно натоварване от една висока сграда, особено пък жилищна, която е и най-натоварваща за трафика.
Застрояването, което се предвижда и се разрешава е видимо за жителите на София чак когато се реализира. Трябва да обърнем този процес. Да осигурим максимална видимост, по разбираем начин и на възможно най-ранна фаза за гражданите, за да ги включим в процеса, когато могат да влияят на крайния резултат. За мен и в момента има територии, които действително нямат капацитета да поемат повече сгради.
- Може ли да се спре вдигането на 215-метровият небостъргач зад „Парадайс"? Какво ще се случи с всички проекти, за които формалните правни основания да бъдат разрешени са налице, но има обществено недоволство?
- Има нужда от преразглеждане дори и на издадени административни актове, независимо от това, в чии правомощия е било издаване на акта. В случая с „небостъргача", имайки предвид, че няма одобрен проект и не е с издадено разрешение за строеж е възможно да се преразгледа одобряването на подробния устройствен план и ако е издаден при съществени закононарушения е възможно законово да бъде променен. Никога правните основания – не са „формални". Или е законосъобразно или не е. Всеки един случай трябва да се разглежда поотделно. Има законови лостове и наредби, с които да се ограничава и да не се допускат изменения на устройствени планове, с цел увеличаване на параметри – етажност, КИНТ, височина и особено смяна на предназначение.
От там нататък всичко е в правомощията на главен архитект да прилага правилно влезлия в сила план. Има и законови инструменти, да се ревизират проекти и в зависимост от етапа на строителство да се изисква промяна на проекта.
- Колко и в каква посока може да се разширява София? И къде е мястото на небостъргачите, на индустриалните зони, на новото жилищно строителство?
- Политическата воля, както и здравия разум водят към това, да се развива на север. Но тепърва започвайки изготвянето на задание за ОУП на София, ще се анализира естествено чрез професионални консултации, обсъждания и т.н. Ролята на главния архитект е да организира и ръководи правилно и в най-спешен порядък процеса.
Къде е мястото на небостъргачите, индустриалните зони и на новото жилищно строителство ще се реши на етапа, когато се започнат дебати и професионални консултации, във връзка със заданието. Със сега действащия план, то е възможно на доста места, имайки предвид и изменението на Закона за устройството и застрояването на Столичната община през 2018 г.
Най-важното е да се следи и да не се допуска, със законови средства, голямо застрояване в пренатоварени територии, които са с изчерпан отдавна капацитет на съпровождаща социална и техническа инфраструктура.
- Какво следва да е първо – осигурена инфраструктура, за да се разреши ново строителство, или спешно да се изграждат пътища и мрежи в застроени райони, където те липсват?
- С наличното, да кажем заварено положение, всеки дори и не специалист знае отговора – от особена важност е в момента поне планово да е обезпечена прилежащата инфраструктура. Да имаме действащи планове за улични регулации, но заедно с необходимите схеми за довеждащата инфраструктура, както и за социалната и те да доказват възможностите за разрешаване на строителство на сгради. Дори и да са налични на места плановете – те са с изтекъл срок за предприемане на отчуждаване и реализирането им. Случая с бул. „Тодор Каблешков" е най-скорошния пример за това. Пример за това са и застроени територии, без каквато и да е улична регулация, където към днешна дата ще е трудно да бъде реализирана.
- Притеснява ли ви постоянното политическо разделение и напрежение в Столичния общински съвет и може ли то да попречи на работата на новия главен архитект?
- Да, напрежението пречи когато различни от обществените интереси надделяват и когато се търси противопоставяне, а не се търси решение. За професионалната работа на администрацията по принцип и тази в НАГ на първо място трябва да стои законът и обществения интерес. Аз съм безпартийна и винаги съм била такава, което не ми е пречело да имам винаги гражданска ангажираност към проблемите, които са в моя ресор. Главният архитект е длъжен да прилага законосъобразно политическата воля на кмета и Столичен общински съвет, което се изразява в прилагането на устройствените планове, наредби и закони.
Арх. Георги Славов и арх. Богдана Панайотова достигнаха до финалния етап - интервю в конкурса за главен архитект на София. Интервюто включва 15 въпроса в шест категории и ще се проведе на 31 март от 10:00 часа в регионалния център за съвременни изкуства „Топлоцентрала". Всеки от тях ще има по 120 минути, за да убеди конкурсната комисия и зрителите в залата и онлайн, че имат качествата, компетенциите и визията необходими за главния архитект на София. Вратите на събитието ще бъдат отворени за всички, а събитието ще се излъчва на живо на Facebook страницата на Столичната община. "24 часа" зададе към двамата архитекти еднакви въпроси за мотивацията, нужните промени, развитието на София и място на високите сгради.
Вижте повече за нея тук.