
Стотици горнооряховчани и гости от съседни общини изпълниха Летище Горна Оряховица в Деня на отворени врати, с който аеропортът празнува вековен юбилей. Открито на 29 март 1925 г., днес петото летище с международен статут у нас, което обаче не функционира, посрещна официални гости, бивши, настоящи и бъдещи авиатори, приятели за 100-годишнината. За нея дойдоха вицепремиерът Атанас Зафиров, народните представители Димитър Николов и Мариана Бояджиева, Анелия Маринова – главен директор на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация", предишни директори на летището, ветерани, представители на авиоклубовe и школи.
"Впечатляваща годишнина, която показва, че община Горна Оряховица има потенциал чрез развитието на летището да се превърне в един транспортен и логистичен център на страната.
Системната политическа криза през последните години остави редица въпроси, включително и статута на летище Горна Оряховица, неразрешени. Сега е моментът държавата да вземе сериозно отношение и да се търсят решения. Какво да бъде конкретното решение ми е трудно да ви отговоря, но твърдя, че то наистина има потенциал да се превърне в такъв център", коментира пред журналисти вицепремиерът Атанас Зафиров.
Истина или легенда, но историята на въздухоплаването за Горна Оряховица започва с паднал немски военен цепелин край града през 1916 г."
"Бъдещото откриване на летище Горна Оряховица е свързано и с паметната 1919 г., когато в дните на националната железничарска стачка за първи път авиацията ни изпълнява пощенско обслужване. В това време край града ни за всеобща почуда кацат първите самолети, които предизвикват не само голям интерес, а и гордост за възраждаща се България", припомни настоящият оперативен шеф на летището Петър Петров.
От 2016 г. летището е дадено на концесия за 35 г. на Консорциум "Гражданско летище Горна Оряховица", в който основен играч е фирма, свързана с Румен Гайтански - Вълка.
Макар сега дейността да е замряла, в близкото минало то е обслужвало 20 000 кацания и излитания годишно. "Тук продължава да се извършва най-сериозната подготовка за обучение на бъдещите пилоти в България от авиационните учебни центрове", опита да внесе оптимизъм Петров. В аерогарата пък местни, вече прехвърлили 50-те години, си спомняха с носталгия за ежедневните граждански полети, с които до София можело да се стигне за 40 минути срещу 12 лв. Кметът Николай Рашков пък си спомни, че лятото се летяло и до Бургас и Варна. Като малък той прекарвал много време на това летище, защото баща му е работил като авиомеханик. Когато пораства, става част от парашутния аероклуб към Организацията за съдействие на отбраната. Там се обучава в продължение на една година, след което в армията служи към парашутно-разузнавателно поделение в София. "Може да се каже, че животът ми е минал покрай авиацията и имам специално отношение към нея", призна Рашков. Миналия септември той получи мандат от общинския съвет в града да разговаря с колегите си от съседни общини и бизнеса за създаване на Сдружение за развитието на летището. Засега особен напредък обаче няма.
"Очакваме да се раздвижат нещата, така че в най-скоро време да има някаква новина в тази посока", коментира Рашков.
За пръв път публично се заяви изпълнителният директор на "Гражданско летище Горна Оряховица"АД Анастасия Йовева. Тя посочи, че концесионерът е инвестирал над 12 млн. лв. в модернизация и развитие на инфраструктурата и над 18 млн. лв. в осъществяване на експлоатационната му годност. "Вярвам, че бъдещето е свързано с още по-големи проекти, като предвиждаме обща инвестиция в размер на 32 млн. лв. за целия срок на концесията. Тези средства ще бъдат вложени в обновяване на летищната инфраструктура, удължаване на пистата, модернизация на системите", каза Анастасия Йовева. Но не се ангажира, кога биха могли да бъдат възстановени гражданските полети от и до Горна Оряховица. Това било свързано с допълнителни инвестиции.
"За да има бъдеще, трябва да има инфраструктура. Слушам, че ще правят удължаване на пистата до 3000 м, но по какво ще се връща самолетът, по пистата ли? Трябва да има пътека за рулиране, а за да я направят, няма да му стигнат парите, за които е подписан концесионния договор", скептичен е старият шеф на летището Христо Христов.
Между носталгията и надеждата голямата атракция на най-старото действащо летище у нас бе възможността любопитните да видят истински самолети. На пистата бяха строени самолети L-410 и RS-9M от военните бази в София и Долна Митрополия, авиационна и самолетообслужваща техника, както и летателни апарати от частни авиационни бази.