
Експертите прогнозират поскъпване на автомобилите
Акциите на производителите на автомобили по света се сринаха в четвъртък. Причината - поредната порция американски мита, насочени към сектора.
Късно в сряда вечерта президентът на САЩ Доналд Тръмп изненадващо обяви 25% мита върху вноса на коли и авточасти. Действията му са поредна ескалация в предизвиканата от него глобална търговска война и се очаква да ударят силно европейските пазари.
Решението му ще влезе в сила на 2 април,
а таксите за компаниите, които внасят автомобили, ще започнат да се начисляват на следващия ден. Докато тези върху частите ще бъдат прилагани през май или по-късно.
Републиканецът заяви, че тарифите ще доведат до огромен растеж за американската индустрия. Обеща също, че те ще стимулират създаването на работни места и инвестициите в САЩ, но и че ще намалят цената на колите.
“Ще видите, че цените ще се понижат именно защото ще се купува това, което ние произвеждаме, а също ще стимулираме чуждестранните компании да дойдат в Америка и да произвеждат продуктите си тук”, убеден е Тръмп.
Експертите от бранша обаче очакват обратното. Според тях цените в САЩ ще се повишат за производителите и клиентите. Изследователският център Anderson Economic Group твърди, че стойността на колите може да скочи с между 3500 и 12 хил. долара или повече в зависимост от модела, след като 25-процентните мита влязат в сила.
Икономическите мерки на Tръмп предизвикаха рязко понижаване на европейските акции в четвъртък. Регионалният индекс Stoxx 600, който следи цените на акциите на водещите 600 компании на Стария континент, спадна с 0,7%. Нещо повече - показателят Stoxx Europe autos, който проследява само акциите на автомобилната индустрия, отчете понижение от 2,3 на сто. А акциите на едни от водещите производители на коли като “Стелантис”, “Мерцедес-Бенц” и БМВ се понижиха с между 3 и 5%, пише Си Ен Би Си.
Поредният агресивен ход на САЩ може да принуди
Европейския съюз да предприеме ответни мерки
“Дълбоко съжалявам за решението на САЩ да наложат мита върху износа на европейски автомобили”, заяви председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен.
“ЕС ще анализира това решение заедно с другите мерки, които Вашингтон предвижда през следващите дни, и ще защитава икономическите си интереси, но ще търси и решения в двустранните отношения по пътя на преговорите”, добави тя.
През 2024 г. ЕС е изпратил през Атлантическия океан коли на стойност 38,4 млрд. евро, което е с 4,6% по-малко от предходната година, твърдят от Асоциацията на европейските производители на автомобили. Трите най-големи германски автомобилни производителя - “Фолксваген”, “Мерцедес-Бенц” и БМВ, съставляват около 73% от този износ.
През март БМВ предупреди, че очаква нарастващите търговски конфликти да струват на компанията 1 млрд. долара само за тази година.
“Ако се прекали с митата, това изпраща негативна спирала към всички участници на пазара. В тази игра няма победители”, предупреди пред “Блумбърг” Оливър Ципс, председател на компанията.
Автомобилите са само един от секторите, които са изправени пред рязко увеличение на митата. Освен тези върху стоманата и алуминия САЩ планират да обявят следващата сряда т. нар. реципрочни мита срещу Европейския съюз.
Те са в отговор на решението на блока да обяви, че ще отвърне на митата на Тръмп върху стоманата и алуминия със собствени върху американски стоки на стойност около 28 млрд. долара.
Междувременно стана ясно, че републиканецът
може да намали тарифите за Китай,
за да улесни продажбата на TikTok от компанията ByteDance.
Той заяви, че е готов да удължи крайния срок за намиране на некитайски купувач на платформата. През януари Тръмп отложи прилагането на закон, приет при управлението на Байдън, за забрана на TikTok. Действията срещу популярното приложение за кратки видеа бяха предизвикани от съмнения, че се използва от Китай, за да шпионира американците.