
Броят на учителите, психолозите и логопедите, занимаващи се с деца със специални образователни потребности у нас, продължава да не достига. Поради тази причина хиляди малчугани остават без достъп до образование.
Трудна задача се оказва за Таня Петрова да намери подходящо училище за децата си, които предстои да влязат в първи клас, дори и в София. Защото и двамата са с аутизъм.
„Ние се преместихме в този квартал. Знам за училището от дълго време. Много малко места има дори в София, които имат материална база, подходяща за деца със СОП – и се преместихме да живеем в този квартал, за да ни е удобно", разказва тя.
Шумът на пълната класна стая не е подходящ за тях – и преминават на индивидуално обучение. Но в училище, а не изцяло у дома. „Ние си вървим по учебната програма с много адаптации, но децата се научиха да четат, могат да броят, могат да смятат", казва още майката.
Всяко десето дете в столичното 140 СУ „Иван Богоров" е със специални образователни потребности. „Това, което се случва тук с децата, няма как да се случи в обикновената класна стая. Стъпките са изключително мънички, но когато види човек постигнатия резултат, когато види усмивката на детето, желанието на детето да те прегърне – значи си стигнал до неговото сърце – това ме прави удовлетворява", обясни началният и индивидуален учител Живка Боянова.
За последните близо 10 години броят на учителите, които работят с деца със специализирани потребности, е нараснал многократно, но не достатъчно. „Увеличава се броят на специалистите, но все още имаме много деца, които нямат достъп до всички специалисти – просто няма достатъчно ресурсни учители", коментира образователният министър Красимир Вълчев, цитиран от NOVA.
„Ние си създаваме вътре в училището специалистите, от които имаме необходимост. Има 4 щатни учители, които преподават само на децата индивидуални часове", добавя директорът на 140 СУ „Иван Богоров" Мая Зафирова.
Децата със специални образователни потребности са около 27 000. Но не всички са обхванати от просветната система. „Аз лично се притеснявам в малките населени места, какви експерти ще закараме там", казва Надя Шабани от Български център по нестопанско право.
„Трябва да се положат много големи усилия по адаптация по самия образователен процес", смята Таня Петрова.