
Залогът е пазар за милиарди евро, експерти се опасяват от контрабанда
Пазар на стойност 10 млрд. евро е застрашен от търговската война между САЩ и Европа. Заплахите за налагане на мита върху алкохолните напитки, с които се замерват от двете страни на Атлантическия океан, означават не само загуби за производителите, но и три пъти по-скъпо шампанско и аперол за американците и два пъти по-скъпо американско уиски за европейците.
Такава е прогнозата на Ралица Скорчева-Славова, председател на “Спиритс БЪЛГАРИЯ” - Асоциацията на производителите и вносителите на спиртни напитки. А поводът е заканата на американския президент Доналд Тръмп, че
ще наложи 200% мито върху вноса на 44 вида алкохол
от страните от Европейския съюз, която пък дойде в отговор на намерението на ЕК да обложи с 50% американския бърбън. “Това ще доведе до митнически сух режим и процъфтяване на контрабандата”, смята Скорчева.
“Европейският съюз, един от най-враждебните и злоупотребяващи органи за данъчно облагане и тарифиране в света, който беше създаден с единствената цел да се възползва от САЩ, току-що наложи неприятна тарифа от 50% върху уискито. Ако тази тарифа не бъде премахната незабавно, САЩ скоро ще наложат 200% върху всички вина, шампанско и алкохолни продукти, излизащи от Франция и други страни в ЕС. Това ще бъде страхотно за бизнеса с вино и шампанско в САЩ”, написа Тръмп в социалната си мрежа Truth Social.
Търговията със спиртни напитки между ЕС и САЩ е най-голямата в света. През 2024 г. износът от Европа към Америка възлиза на 2,89 млрд. евро, или почти 1/3 от общия износ на ЕС в този сектор. Вносът на американски спиртни напитки е значително по-малък - 1,025 млрд. евро, като повече от половината са американско уиски. 93% от внасяните от трети страни бъчви в ЕС идват от САЩ.
Отделно през миналата година в Америка е внесено европейско вино на стойност 5,2 млрд. евро - 20% от общия износ на вино от ЕС. Износът на италиански вина за САЩ, воден от просекото, се е утроил през последните 20 години и е достигнал 1,9 млрд. евро през миналата година.
За Франция американският пазар на вина и спиртни напитки е на стойност 4 млрд. евро годишно. Испания беше четвъртият най-голям износител на вино за САЩ миналата година по продажби и седмият по обем. Испанският износ пък е нараснал със 7% само миналата година. Това са трите държави, които вероятно ще бъдат най-засегнати от новите рестрикции.
Най-малко зависим е износът на бира, който се е равнявал на 1,1 млрд. евро през предходната година, или 12% от общия алкохолен експорт на ЕС, показват данни на Международния търговски център.
Разбира се, България играе малка роля на този пазар. По последни данни, които са за 2023 г., стойността на изнесените от нас спиртни напитки за САЩ е 1,5 млн. евро, като това е предимно ракия (колко са изнесли останалите държави от ЕС - виж графиката).

Най-вероятно на толкова се оценява и износът ни на вино, въпреки че в количествено изражение е повече, тъй като то е по-евтино. А потребителите са основно българските ни сънародници. “Нашият износ е твърде малък, така че митата няма да ни повлияят”, смята Йордан Чорбаджийски, председател на Камарата на лозаро-винарите в България.
Много европейски компании притежават американски марки спиртни напитки. Те ще бъдат допълнително ударени от митата, след като вече изпитват затруднения в други пазари, като например Китай. Но търговията със спиртни напитки поддържа множество свързани сектори, включително хотелиерството, логистиката и маркетинга. Всеки един работник в спиртната индустрия поддържа 11 работни места в хотелиерството и 2 - в търговията на дребно в ЕС.
“Вече получихме множество сигнали, че
вносителите са замразили поръчките на европейски спиртни напитки
и други алкохолни продукти заради риска от 200% мито”, съобщиха от SpiritsEUROPE. От асоциацията са категорични, че митата на практика биха закрили американския пазар за повечето европейски производители. Те са заплаха не само за конкретни марки френски коняк или шампанско, но и за цели категории като ирландското уиски, италианските “Кампари” и “Аперол”, шведската водка и дори гръцкото узо. Алкохолните напитки са уникални поради своята отличителна регионална идентичност, защитени с географски указания и отличителен статус на продукта. Те не са стоки, които могат да бъдат произведени другаде. Затова от асоциацията
настояват ЕК да изключи американското уиски
от регулациите. И припомнят, че миналия път, когато ЕС наложи 25% мита върху американското уиски през 2018-2021 г., много компании прекратиха инвестициите си в Европа, вносът спадна с 20%, а износът - с 30 на сто.
За преосмисляне на регулациите призовават производителите и от двете страни на океана. Алиансът за търговия с вино на САЩ (USWTA) в писмо до американски компании призова за спиране на всички доставки на вино, спиртни напитки и бира от ЕС поради високите рискове от митата. Европейските винопроизводители са в шок от заплахата за 200% мито, което на практика ще направи продуктите им непродаваеми в САЩ. “Нито една бутилка няма да продължи да се изнася, ако за нашите продукти бъдат приложени 200% мита. Целият износ за Съединените щати ще бъде напълно спрян”, заяви Габриел Пикар, който оглавява френската федерация на износителите на вина и спиртни напитки, в интервю за “Асошиейтед прес”.
Браншът е в недоумение от решението на ЕК дa удари имeннo aмepикaнcкия бъpбън, внacян в cpaвнитeлнo мaлки кoличecтвa, нo дocтaтъчни, зa дa пpeдизвикaт “инcтинктивнa peaкция” oт cтpaнa нa пpeзидeнтa нa CAЩ.
“ЕС залага именно на емоционалния момент, не става въпрос за стойности”, обясни Ралица Скорчева. “Американският бърбън е емблематичен за европейците, особено за Източна Европа. Тук консумацията е много силна, марки като “Джак Даниълс”, “Джим Бийм”, “4 рози” се свързват с американските филми”, припомня тя. И изчислява, че ако Евросъюзът наложи 50% мита, продуктът за крайния потребител ще поскъпне поне двойно, а обемите ще паднат с 60%.
Все пак ЕК на този етап отложи решението си,
което първоначално трябваше да влезе в сила от началото на април, за средата на месеца. “Този подход ще ни позволи да предоставим решителен, пропорционален и стабилен отговор на мерките на САЩ. В същото време на мен е възложено от президента Фон дер Лайен да продължа разговорите, за да се опитаме да намерим решение със САЩ”, заяви комисарят по търговията на Европейския съюз Марош Шефчович.
Но пазарът реагира веднага след думите на Тръмп. Акциите на производителите Pernod Ricard, Remy Cointreau и Davide Campari веднага регистрираха спад от над 3%. Тези на Diageo, собственик на марки като Johnnie Walker и Guinness, се понижиха само с 0,2%, докато конгломератът за луксозни стоки LVMH, под чиято шапка са и напитките Moet & Chandon и Hennessy, се понижиха с 1%. В същото време обаче американските производители спечелиха. Акциите на Brown-Forman, производителя на Jack Daniel's, поскъпнаха с 2,1%, надявайки се, че натискът на Тръмп може да доведе до премахване на митата от страна на ЕС.
Контрамитата на ЕС ще ударят и говеждото, соята, дънките и емблематичния “Харли-Дейвидсън”
Контрамерките на ЕК - отговор на агресивната пазарна политика на Доналд Тръмп, включват повторно налагане на митата за американски стоки, които съюзът въведе при първия мандат на президента.
Освен бърбъна, ЕС ще обложи с данък и вноса на дънки, а се очаква 50% мита да бъдат наложени на моторните лодки и мотоциклетите. Сред тях е и емблематичния американски мотор “Харли-Дейвидсън”.
Общата стойност на първия пакет от ответни мерки е 8 млрд. евро. Вторият такъв, който е планиран да влезе в сила по-късно през април, включва мита върху бира, птиче и говеждо месо, соя, домати, малини, морски дарове и ядки.