
Не си позволявайте намек с дума, жест или физиономия, че смятате така. Иначе ще съжалявате горко
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
"Ако сте по-умни от него/нея, той/тя никога няма да разбере това" е популярна шегичка. Но не се подвеждайте от първия прочит, като става дума за началника. Смисълът й не е, че шефът ви няма да разбере, защото е глупак. А защото, ако вие наистина сте умни, няма да позволите да знае какво сочи вашето лично сравнение с него.
Впрочем мнозина си мислят, че са по-умни от шефа си (вижте в карето), някои наистина са.
Убедени сте, че сте във втората група. Все пак как стигнахте до този извод? Той е твърде преждевременен в два случая - ако вие сте нови в компанията или ако шефът ви е нов.
Щом не се познавате с началника, не прибързвайте с оценките. Някои обичат да се правят на несъобразителни и даже некомпетентни, за да проверят способностите на подчинените си. Може да искат съвети, а поласканите служители се отпускат, разприказват се, споделят много неща за себе си и за колегите. Така той се ориентира с кого си има работа.
Стилът на други мениджъри пък е да задават въпроси, да търсят мнения, да обсъждат. При това се правят, че не разбират, или непрекъснато сменят позицията си, за да провокират екипа. Това е мозъчна атака. Човек, който събира ум от колектива, изобщо не е глупав, напротив.
Накратко, разузнайте добре и отново се запитайте сигурно ли е, че сте по-умни от шефа си. (С нов шеф сякаш имате нова работа. Как да печелите дивиденти четете утре.)
Нямате нужда от проверки, защото ви е оглавил колега, с когото дълго сте работили? И изобщо не сте щастливи от това - този човек го познавате добре. Дали не му завиждате, понеже се надявахте шеф да станете вие? Или завиждате така, по принцип, че се е издигнал и получава повече пари?
Ако има нещо подобно, още по-задълбочено размислете дали наистина сте по-умни и с какво сте го доказали. Може да не сте успели правилно да "продадете" професионалните си способности и постижения на тези, които са избирали кого да повишат. Това вече значи, че той е по-умен от вас, щом е успял. Дайте си сметка, че за началник не са нужни само компетентност и опит. Трябват лидерски качества. Може би шефът ви ги има. А за себе си направете извод какво да промените, за да не ви подминат при следващ тур на повишения.
Но не, убедени сте, че ръководителят ви е глупав, неспособен да се справя на този пост. Започвате да трупане негодувание, че ще трябва да полагате повече усилия, за да работите в хаоса, който той създава. Изпитвате даже страх, че компанията/отделът ще катастрофират, а това и вас ще засегне.
Е, сега наистина е моментът да докажете, че сте по-умни от шефа си.
Не приемайте нещата лично. Важно е да осъзнаете, че този проблем с некомпетентния ръководител е често срещан и няма нищо общо с вас. Вие сте съпътстваща жертва на недалновидно решение във висшия мениджмънт на компанията или на обстоятелства.
Не си позволявайте намек с дума, с жест или с физиономия, че се смятате за по-умни. Не помисляйте публично да изказвате несъгласие с решенията и нарежданията на началника, да му се противопоставяте, да се държите неуважително, да го злепоставяте.
Напълно забранено е да злословите и да клюкарствате. Все някак думите ви ще стигнат до него и ще ви го върне много болезнено. Колко и неквалифициран да ви се вижда, той все има някакви способности, заради които е успял да се издигне. Една от тях може да е, че се разправя безмилостно с умници, които му се подиграват или го критикуват.
Освен това рядко никой е чак толкова глупав, за да не си дава сметка, че си е постигнал нивото на некомпетентност. Обикновено бърза да идентифицира в екипа този, който може да застраши поста му, и да го "отстреля".
"Вероятно имате много причини, но не отивайте да се оплаквате зад гърба на шефа пред по-висшестоящи. Възможно е това оплакване да ви помогне с проблема в краткосрочен план, но почти сигурно е, че ще навреди на вашата репутация. Изключение правят ситуациите, при които става въпрос за злоупотреби от юридическо и етично естество, или пък за проблем, който заплашва вашата сигурност и здраве. Ако сте поставени в подобна ситуация, сигнализирайте за нередностите и потърсете законовата защита, която ви се полага", препоръчва кариерният консултант Лоли Даскал.
Много по-полезно за вас ще бъде да спечелите доверието на шефа. Може да станете дясната му ръка или сив кардинал, който фактически дърпа конците. Началникът ви вероятно ще оцени това и ще ви възнагради финансово.
Нататък вариантите са поне три.
Възможно е да продължите да работите заедно, защото това положение задоволява и него, и вас.
Ако той все пак има едно наум, че застрашавате креслото му, при първия удобен случай ще ви препоръча за по-висок пост в друг отдел.
Твърде вероятно е да бъдете забелязани от по-висшестоящите мениджъри в същата компания, в партньорска или в конкурентна фирма, които да ви направят предложение.
Определете си срок, в който работите за тези три варианта. Дори да не се случи никой от тях, за самите вас ще е по-добре да бъдете в прилични отношения с шефа, вместо да сте в постоянна опозиция, да се оплаквате и да се самосъжалявате. В условия на мирно съвместно съществуване нещата ще вървят много по-гладко, докато решите какво да правите.
А след като изтече срокът, който сте си определили за изчакване, е задължително бързо да изберете стратегия и тактика за действие. Защото човек се саморазрушава, когато не се чувства удовлетворен
от това, което прави по цял ден всеки ден. Голям минус за собственото му професионално развитие е да работи с началник, от когото няма какво да научи.
Поослушайте се какво се говори из компанията, понаблюдавайте за признаци, че този началник може да бъде сменен. Сигурно не само вие виждате, че не си е на мястото, пък и лошите резултати от ръководството му вероятно вече са факт.
Ако нищо не подсказва, че ще има скорошна рокада, престанете да мислите в плоскостта "аз-шефа". Съсредоточете се върху въпроса "аз накъде". Направете план за кариерата си, сякаш този началник не съществува.
Започнете да търсите друга работа, без да вдигате много шум. Идентифицирайте правилните хора, пред които да демонстрирате своите умения и възможности. Срещнете се с познати, които могат да ви помогнат с информация. Разширете контактите си с колеги от бранша. Пред тях в никакъв случай не коментирайте шефа си, само дайте да се разбере, че не бихте отказали интересна оферта.
И преди да изберете, добре проучете що за мениджъри ще срещнете на новото място. Вярно, мнозина си мислят, че са по-умни от шефа. Но когато един служител сменя компании, а все попада на глупави началници, може пък проблемът да не е в тях.
----- И други мислят така
Приблизително една трета от работещите смятат шефа си за глупак. В проучване сред 20 000 служители на технологични компании 31% от мъжете и 39% от жените са заявили, че началникът им не е компетентен и вреди на компанията.
Запитани дали смятат, че са по-умни от началника си и че могат да вършат неговата работа по-добре, 36% от мъжете и 34% от жените са отговорили с "да".
В тази група имало най-много хора между 41 и 45 години. Вероятно е естествено по-възрастните и натрупали опит служители да се смятат за по-способни.
Любопитно е, че факторът "образование" също има значение при отговора. 53% от служителите със средно образование мислят, че ще се справят по-добре от шефа си. При тези с висше образование 32% казват, че са достойни за поста му.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Стратегията ПППП за професионален успех
Трикове с малки удоволствия на работа да си подобрявате концентрацията
Заради вградена скромност по-лесно се саморугаете, отколкото се самохвалите. Хватки да се научите
Защо е важно да разпознаете колега социопат и как да се справяте с него
Парадоксът на компетентността пречи на успеха
Ефективни тактики да благоразположите ръководството
Интуицията - този естествен интелект, с който побеждавате
Наръчник да се оправяте с колега, който ви се сърди
Защо бърнаутът се усеща през пролетта и 4 начина да не изпушите от работа
Изпитани трикове да си проветрите главата и да ви осени професионално вдъхновение
Как психофеноменът "ефект на фалшивия консенсус" пречи на успеха