
През тази година ще е готов техническият проект, ако го одобрят, започват работа веднага
Още един голям инфраструктурен проект в България се раздвижва - замисленият още преди 120 години тунел под Шипка ще се сдобие най-после с готов технически проект тази година. Ако бъде одобрен, изграждането на съоръжението ще започне още тази година.
Това е отговорил писмено регионалният министър Иван Иванов на въпрос на депутата от ПП-ДБ Любен Иванов.
По договор, сключен още през 2022 г., строителните дейности по проекта за обходен път на Габрово, в който е включен и тунелът под Шипка, трябваше да продължат 3 години и половина. Впоследствие обаче
с анекс беше добавена още една година
Ако няма никакви обструкции пред готовия проект и държавата издаде разрешително за строеж, историческият тунел под върха трябва да е готов през 2029 г.
Тунелът по план трябва да е 3,2 километра и поне към момента е най-дългият пътен тунел в България. Има и четири по-малки тунела между 90 и 290 метра. Част от проекта е и обходният път на Габрово, както и пътят до самия тунел, които са с обща дължина 10,5 км.
Изработването на техническия проект също се забави. По договор
той трябваше да е готов преди една година,
но при кабинета “Главчев” МРРБ откри пропуски и грешки в парцеларния план, за които с друг анекс бе добавена още една година. Основната причина се оказаха грешки в кадастрите на Габрово и Стара Загора, заради които през лятото на 2023 г. проектирането е спряло.
После пък проектантът установил, че когато пътят стига до самия тунел, там няма достатъчно пространство, за да се отчуждят земи и да мине пътното трасе.
Преди това - още през 2022 г., по времето на кабинета “Петков”, бе приет нов план за управление на природен парк “Българка”, който частично засяга трасето на пътя до върха. Община Габрово обаче го обжалва в съда, като всички инстанции отмениха плана и той бе окончателно изоставен чак през 2024 г. Така в момента според юристи е доста спорно дали оценката за въздействие върху околната среда, която е издадена на проекта за тунел под Шипка, е валидна или трябва да се преработва. Всички тези подробности не са споменати в писмения отговор на депутатския въпрос. От него обаче става ясно, че тунелът под Шипка ще се довърши с парите от оперативна програма “Транспортна свързаност 2021-2027”, по която може да се работи и отчита именно до края на 2029 г.
Идеята за този тунел няколко пъти е стигала почти до реализиране,
но се проваля от намесата на различни интереси вече над столетие.
Историята датира още от 1897 г., когато габровци и казанлъчани започват гигантска битка за свързване на Северна и Южна България с железница с тунел под Шипка. В парламента тя се води от габровските депутати и от Иван Вазов, който е народен представител от Казанлък. Тогава обаче се намесват чужди интереси. Оказва се, че решителният коз откъде да мине трансбалканската железница държат френските концесионери на мините в Кръстец в Тревненския Балкан. Натискът е огромен. Правителството на Рачо Петров иска заем от Парижко-холандската банка, която е монополен кредитор на България. Условието за заема е обаче железницата да мине не с тунел под Шипка, а по най-нелогичното, трудно и скъпо трасе - през Тревненския Балкан, където са мините на френското акционерно дружество с името “Принц Борис”, кредитирано от банката.
Преди дни стана ясно, че е размразено строителството на магистралата от Велико Търново до Русе и на “Хемус.