
Проектът за 215 метров небостъргач до мола на кръстовището при булевардите "Черни връх" и "Тодор Каблешков" отново разпали страстите в коалицията, която управлява София. Разрешение за строеж обаче няма, като преди да се издаде такова трябва да се премине и пред транспортен модел, категоричен бе кметът Васил Терзиев.
Сагата започна в кроя на октомври 2016 г., когато процедурата бе одобрена и стартирана. Тогава обаче градустройствените специалисти на Столична община върнаха за доработване проекта за небостъргач, а забележките бяха свързани с липсата на анализ за визуалната намеса на сградата в градската среда, както и липсата на обосновка на транспортния достъп и анализ дали инфраструктурата в района ще издържи бъдещото натоварване. Година по-късно се появи нов инвеститор за строежа, който изкупува няколко парцела и ги обединява в един. През януари 2017-а и експертният съвет го одобрява след като постъпва анализ на трафика, тогава "Тодор Каблешков", въпреки това те бяха направени при готов булевард. Те показваха, че ще генерира около 1/3 от общия трафик, или около 1000 автомобила. През април 2017 г. пък Столичният общински съвет приема и промяната в Подробния устройствен план на м. "Кръстова вада". Следва и издадена виза за строеж. И двете са преминали през съдебен контрол, включително и през ВАС.
"До мен достига притеснителната информация, че безобразният проект за 215-метров небостъргач до "Парадайз Център" на бул. „Черни връх" и бул. „Тодор Каблешков" е одобрен в Направление „Архитектура и градоустройство". Причината още да не е издадено разрешение за строеж е страхът, че ще се надигне голямо обществено недоволство. Аз нямам достъп до тази информация и като питам, официално не ми се отговаря. Позволявам си да попитам през медиите временно изпълняващия длъжността главен архитект Стефан Аспарухов вярно ли е, че проектът за 215-метров небостъргач над 50 етажа на едно от най-натоварените кръстовища в София е одобрен от НАГ и значи ли това, че скоро ще има разрешение за строеж и там строежът ще започне", попита лидерът на "Спаси София" Борис Бонев в "Дарик радио".
Според партията му "сградата-чудовище неимоверно ще натовари и сега задръстените булеварди като "Черни връх", ще блокира гледката и въздушните течения към Витоша, ще натовари с хиляди нови жители район, който и в момента няма детски градини, училища и паркове".
"Спаси София" и "Демократична България" от 10 години се борим срещу този строеж и няма да позволим това да се случи без отпор. Готови сме да поведем протести, ако спешно и публично не се поеме ангажимент, че това ще бъде спряно на всяка цена! Аргументът, че всичко е било законно, не го приемаме, защото законите са написани от и в името на строителите, не гражданите", пишат от "Спаси София".
"Фактът е, че почти всички документи за тази сграда са готови от край време. Минало е решение за устройствения план през СОС и всички съгласувания, които се изискват. Там няма нищо ново, което да се е случило през последните няколко месеци. Доколкото си спомням там се чака транспортен модел, който да докаже, че има необходимата обезпеченост", обясни кметът на София Васил Терзиев пред БНТ.
Имаме голям проблем с подобни сгради, които са в почти финална фаза и за тях няма почти никакви законови инструменти, с които да ги спреш и това не е нещо, което сега Терзиев, Аспарухов, или Панайотова са решили и са отишли и казали, че пускаме 200-метрови сгради, а следствие на неща, които са се случили преди 10-15 г. в градоустройството. Сега идва сметката от подобни стари проекти. Моят фокус е подобни проекти, които знаем, че взривяват общественото, е да намерим най-правилният път, за да бъдат решени. Но и да направим така, че да не се повтарят тези грешки, каза Терзиев.

"Истината е, че берем гайлето на отдавна свирен мач. За мен този проект и целият конгломерат около търговския център се развива последователно като мащабен строителен проект, монолитно подкрепян от местната власт назад в годините. Спирка на метрото в частен търговски обект, парцели с неограничен кинт и довеждащи булеварди - всичко сочи към материален и инвеститорски интерес, който на всичкото отгоре, е парафиран и със съдебни решения. Моето лично мнение - този обект и това градоустройство ще превърне карето в ад. То е ад и сега. Тук визирам и теренът при "Хенрих Ибсен" и "Емилиян Станев", където районът възрази успешно срещу изграждане на друг мастодонт, с РЗП над 30 хил. кв. м. Така че, колкото по-малко се политизира темата, толкова по-добре. Уважавам частната инициатива, но съм на пост за да защитавам публичния интерес. Разговорът по темата трябва да е експертен и да се даде отговор на един прост въпрос - ще доведе ли до ползи този (или аналогичен) проект за жителите на нашия град, или не", написа във фейсбук кметът на район Триадица Димитър Божилов.