
За по-голяма убедителност вмъквайте информация, без която може, но вдига достоверността и авторитета
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Ще си придадете влияние и ще сте по-убедителни, ако излагате аргументите си разбираемо за събеседниците си, обяснявате ги умерено дълго и включвате доза информация, която няма директна връзка с темата, но звучи авторитетно - например от научно изследване.
Психолозите наричат "ефект на съблазнителната примамка" информация, без която може, но която създава повече достоверност.
Изследователи от Университета на Пенсилвания провели експеримент, при който изпробвали въпросния ефект.
Те използвали сложна материя - научни концепции, които трябва да бъдат разбрани и приети за верни от неспециалисти. Тествали теории от социалните науки, биология, химия, физика и т.н. В част от обясненията съкращавали ненужни подробности. В други ги давали, макар че те по същество не помагали да се вникне в концепцията и тя да бъде сметната за убедителна.
За всяка от концепциите изследователите пробвали четири различни начина за поднасяне:
- добро обяснение;
- добро обяснение плюс допълнителна информация, която по принцип може да се редуцира;
- лошо обяснение;
- лошо обяснение с допълнителна информация, която може да се пропусне.
Сравняването на данните от всеки експеримент сочи, че категорично побеждава вторият вариант - хората смятат за по-убедителни добри обяснения, които съдържат известна доза безполезна допълнителна информация.
Другият извод от изследването е, че винаги добрите обяснения са по-ефективни от лошите - дори когато към лошите има допълнителна информация, а към добрите няма.
На практика това означава, че ще имате успех в работата си, ако говорите така, че хората да ви разбират. Но когато се опитвате да убедите шефа, колегите и партньорите си в нещо, добавете малко информация, дори да ви се струва, че може без нея.
Естествено, тя трябва да бъде напълно вярна и по някакъв начин свързана с това, за което говорите. И най-важното - да прави обяснението ви по-влиятелно.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
5 безотказни техники за убедителност
Преговорите не са битка, но все пак са състезание. Тактики да го спечелите
Техники да се сработвате с шеф педант
Как да се справяте с язвителен колега
Стратегии за борба с негативизма, който пречи на личния успех
Помирител е обещаваща роля за кариерен напредък, ако не плащате чужд конфликтен дълг
4-те типа конфликти в екипа, кога да се биете и кога да бягате
Как психофеноменът "ефект на прожектора" пречи на професионалния успех
Като хамстер на въртележка в целите на компанията
Актуален HR тренд: Психологическа безопасност на работа
Честолюбието - този енергиен вампир, който проваля професионалния успех
Носи ли професионален успех клишето "Щом върви, не го поправяй"