![Прекратената мисия на въздушната линейка не е аварийно кацане, а непланирано, казва шефът на националния борд за разследване на произшествия.](https://cache1.24chasa.bg/Images/Cache/583/Image_19812583_40_0.jpg)
Черната кутия на приземения непланирано хеликоптер ще се чете от производителя
Предстои да се разчитат данните от черната кутия на медицинския хеликоптер, който във вторник се приземи извънредно на равно поле между Самоков и Белчин баня. Това каза пред “24 часа” Христо Христов, председател на Националния борд за разследване на произшествия във въздушния, водния и железопътния транспорт. Това вероятно ще стане на 30 януари, в четвъртък.
Единственият медицински хеликоптер, чийто оператор е държавната авиокомпания “България Хели Мед Сървиз”,
летял 15 минути и се приземил
заради индикации за ниско налягане
на маслото в единия двигател. Той излетял от летище София в 15,10 часа на мисия за пострадал ирландец на къмпинг “Бъндерица”.
Ирландският турист, който паднал във вторник под връх Тодорка в Пирин, е починал в болницата в Разлог в сряда около 6 ч. 29-годишният мъж е бил в хеморагичен шок, с тежка черепно-мозъчна травма, несъвместима с живота. Въпреки усилията на лекарите той издъхнал, преди да бъде транспортиран до столицата.
Пострадалият е паднал от около 600 метра, съобщиха от Планинската спасителна служба (ПСС) на БЧК.
Прекратената мисия на въздушната линейка не е аварийно кацане, категорични са шефът на националния борд за разследвания и експертите от министерството на транспорта. Христов поясни, че кацането е аварийно, когато има последици, а такива няма, и по-скоро става дума за непланирано кацане.
Той коментира, че може да се е случила софтуерна грешка или временен технически инцидент.
След като се появи такава индикация и според науката, и според документацията на производителя командирът трябва да намери най-близкото място за кацане.
Пилотите са много способни и опитни хора и решението, което е взето, е било най-логичното и правилното, действали са по учебник, каза още шефът на разследващите.
Той посочи и пропуски, но те не били на екипажа, а вероятно на оперативния център. В полетния план
не били вписани имената на
пилотите и телефоните им
Не е сигнализиран за извънредната ситуация разследващият борд. Христов е получил информацията от Държавното предприятие “Ръководство на въздуното движение” през неговата система за оповестяване.
“Представете си, че е необходимо да се организира търсене и спасяване - как ще действаме, след като нямаме координатите и дори имената им”, коментира той.
Председателят на разследващото звено заяви, че ще се срещне с екипа на оператора, за да бъдат изгладени тези организационни пропуски.
Тъй като хеликоптерът е в гаранция, прочитът на черната кутия ще се извърши от фирмата производител - “Леонардо”. Техническото обслужване на машината също е отговорност на италианците.
Фирмата ще използва данните, за да направи анализ на събитието и да установи
дали е технически, или софтуерен
проблем,
или случайно събитие, посочи той.
От министерството на транспорта също потвърдиха, че екипажът, спазвайки изискванията на процедурите, описани в ръководството за летателна експлоатация, е предприел кацане на площадка, избрана от въздуха.
Кацането не е аварийно и е извършено нормално без никакви последствия за екипажа, медицинския екип и машината. Това е нормално кацане по решение на командира на въздухоплавателното средство в допълнение към мерките за безопасност. Няма установени нарушения на процедурите и документацията, твърдят от министерството.
След извършен преглед на хеликоптера не са установени загуба на масло и видими външни отклонения от нормалното състояние. Всички действия са координирани с инженерно-техническия състав на “България Хели Мед Сървиз”. По тяхно указание
двигателите са стартирани
на земята
Установено е, че всички параметри на двигателите и системите на хеликоптера са в норма, след което се предприема полет за връщане в базата на летище София.
След като се установят причините за появата на сигнализацията за намалено налягане на маслото, ще се вземе решение за последващи действия. Дотогава хеликоптерът остава неоперативен, заявиха още от министерството на транспорта.
.