От 6 февруари 1600-тонната машина "Витоша", която е известна като къртицата", започва да копае тунелите за разширението на метрото през "Слатина". Това съобщиха от Столична община в деня, в който се навършиха 27 години от пускането на първата отсечка на метрото.
Тунелопробивната машина ще тръгне от стартовата шахта на станцията при бул. „Цариградско шосе" в посока към метростанцията до зала „Арена 8888 София" и София Тех парк. Машината тежи 1600 тона, дълга е около 86 метра, а главата ѝ е 9,4 метра в диаметър. Предвижда се машината да постига среден напредък по над 10 метра на ден. Трасето е дълго 6 км, ще има 6 станции.
Строителството на тунела трябва да приключи до средата на 2026 г., а цялата отсечка да бъде пусната в експлоатация през 2027 г., което ще даде възможност на 75 хиляди столичани да се придвижват по-удобно и бързо. Общата стойност на проекта е 540 млн. лв. без ДДС, от които: 106,6 млн. лв. от Кохезионен фонд и 433,4 млн. лв. заем от ЕИБ и съфинансиране.
"На 28 януари се навършват 27 години от откриването на първата отсечка на метрото в София. Днес развитието на най-екологичния и бърз обществен транспорт продължава – изграждат се 10 нови станции в три различни направления на града, което ще намали трафика и ще подобри качеството на въздуха. Метрото е стратегически проект за София и за качеството на живот в града", заяви кметът на София Васил Терзиев.
Какво се строи в момента:
Изграждат се 10 нови метростанции:
● 3 по бул. "Владимир Вазов" през "Подуяне";
● 6 станции през ж.к. "Слатина" до "Цариградско шосе";
● метростанция на бул. "Панчо Владигеров" по линията на "Сливница" – "Обеля". Плановете са новите метростанции да бъдат готови през 2027 г. С тях метрото ще поеме 46% от дневния пътникопоток.
Участъкът на метрото през „Подуяне" – кв. "Х. Димитър" – ж.к. "Левски" е изпълнен почти на 70%. Изграждането на трасето от 3 км трябва да завърши в средата на 2026 г. С новите 3 станции още над 40 хил. души ще ползват метрото. Трасето ще спомогне за намаляване на трафика в участъка с около 25% и на вредните газове с няколко хиляди тона годишно. Участъкът се финансира от Плана за възстановяване и устойчивост в размер на 217,5 млн. лв. без ДДС.
Изграждането на метростанция на бул. „Панчо Владигеров" в кв. „Обеля", между МС "Сливница" и МС "Обеля"и връзка с метродепото в кв. "Обеля" започна през ноември 2023 г. и трябва да приключи през есента на 2026 г. Дейностите в участъка са завършени на 30%. Общата стойност за изпълнение на проекта е 23,2 млн. евро., които ще се осигуряват от държавния бюджет. През 2025 г. предстои, без да спира експлоатацията на метрото, да се отворят новите тунели и да бъдат присъединени към мрежата на метрото. След като новата станция бъде готова, общо 12 000 души от три жп направления и жители от „Обеля" и „Модерно предградие" ще могат да използват метрото. Новата метроспирка ще е четвъртата интермодална станция – удобна връзка на метрото с жп мрежата (влаковете от Драгоман, Кюстендил и Божурище) и автобусния транспорт.
След реализацията и на трите нови участъка общата дължина на линиите на метрото ще достигне 61 км с 57 метростанции, а делът на метрото в системата на градския транспорт ще е около 50%, или над 650 хил. пътника дневно.
Успоредно с изграждането на 10-те нови метростанции се извършват предварителни проучвания за бъдещи разширения на метрото: към "Студентски град" и към долна лифтова станция на Симеоновския лифт.