Карина Лазарова открила, че е оценена неправилно, от МОН отричат
Казус, свързан с матурите, ще бъде гледан на 28 януари от Върховния административен съд. Абитуриентка твърди, че е ощетена с оценката, но наредба от 2016 г. не позволява преразглеждането ѝ.
Казусът е поет от Петър Менков от адвокатско дружество “Менко Менков и съдружници”. В жалбата случаят е описан така:
На 20 май 2024 г. Карина Лазарова, ученичка в 12-и клас в столичното 105-о средно училище “Атанас Далчев” се явява на втория задължителен държавен зрелостен изпит. Тя е избрала предмета “Биология и здравно образование”.
Карина е една от 46-те хиляди младежи, които в този ден имат втора матура. Резултатите са публикувани на 6 юни 2024 г. Тогава Карина разбира, че е получила 28 точки, което съответства на слаб 2. Това е според критериите в скалата за оценяване, публикувана на сайта на образователното министерство. Тоест Карина не е издържала матурата, а отам няма завършено средно образование. Единственият вариант пред нея е поправката.
Тя обаче има и възможност да се запознае с работата си, за да разбере къде е сгрешила.
Зрелостничката отива да си види работата на 11 юни в 105-о СУ “Атанас Далчев”. Това става в присъствието на представител на училищната зрелостна комисия. Точно тогава обаче Карина забелязва, че на още четири въпроса е дала верни отговори, които са били отбелязани като грешни. Това не е голословно нейно твърдение, а констатация,
потвърдена от представителя на зрелостната комисия
Ако четирите отговора са били отчетени като верни, а не като грешни, е щяла да получи 32 точки, които съответстват на оценката среден 3.
Това съвсем не е без значение, защото би довело до успешното завършване на средното образование от абитуриентката.
Още същия ден, 11 юни, директорът на 105-о СУ “Атанас Далчев” Антоан Тонев подава от името на Карина Лазарова сигнал до Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО).
Три дни по-късно, на 14 юни, е получен отговор. Той гласи, че според разпоредбата на чл. 82, ал. 1 от
Наредба №11 от 2016 г.
за оценяване на резултатите от обучението на учениците оценките от държавните зрелостни изпити са окончателни. И също така, че след извършена проверка не била установена техническа грешка при оценяването и отразяването на поставените точки.
“Оказахме съдействие на ученичката нейната жалба да стигне до ЦОПУО. След това я запознахме с получения отговор”, коментира пред “24 часа” Антоан Тонев, директорът на 105 СУ.
Веднага Карина подава и до Министерството на образованието сигнала, но и до момента няма отговор. А у момичето остава неприятното усещане за несправедливост, която по никакъв начин не може да бъде поправена.
Оказва се, че веднъж поставени, оценките са окончателни за цял живот, дори и това да е по вина на оценителите. От миналата година обаче зрелостниците
имат право да се явят на повишителен,
ако не са доволни от резултата.
Карина се свързва с адвокат Петър Менков, който се ангажира с казуса, тъй като установява, че действително е крайно несправедливо да не се дава възможност да се коригира сгрешената оценка, а и защото подобен текст противоречи на правото на ЕС. Така на 26 септември м.г. наредбата за матурите стига до ВАС.
Обективната невъзможност за зрелостника да се противопостави
на незачетените от проверяващите верни отговори, съответно получаването на краен резултат, значително по-нисък от действителния, води до спад в неговата мотивация да се справи с възрастовите и социални промени в живота му, посочва в исковата молба адвокат Менков.
Той е категоричен, че в интерес не само на ученика, но и на неговите родители, преподаватели и обществото като цяло е да се даде възможност погрешно и несправедливо поставеният краен резултат от матурата да подлежи на преразглеждане.
Погрешното оценяване на една или повече изпитни работи без право на обжалване или оспорване на крайния резултат засяга принципа на равен достъп до качествено образование и приобщаване на всяко дете и на всеки ученик”, казва той. Посочва, че заради сгрешения резултат Карина не завършила средно образование, не може да продължи образованието или да си намери подходяща работа, за която се изисква именно такова образование.
Адвокат Петър Менков открива и още недостатъци около матурите. Така например заповедта за определяне на квесторите и оценителите не е публична. МОН я изпраща на РУО, а оттам я препращат в училищата. Като критериите за оценяването на всяка матура са достъпни само за оценителите и не се оповестяват никъде, както и не е налице публичен достъп до тях.
МОН: Двойна проверка не установи грешка при оценяването и точките
Потърсихме за коментар Министерството на образованието и науката. Оттам отговориха:
Във връзка с получен сигнал Центърът за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО) е извършил проверка на сканираната работа на ученичката на 14 юни 2024 г., като не е установена грешка при оценяването и отразяването на поставените точки.
След получаване на сигнал в МОН е разпоредена повторна проверка от центъра, която отново не установява грешка. Неколкократно на директора на училището, както и на жалбоподателя е даден официален отговор по поставените въпроси. По отношение на текстовете в наредбата във връзка с течащото дело Министерството на образованието и науката ще коментира след влизане в сила на решението на съда.