Двамата досегашни организатори на "Софийски маратон" са регистрирали марки, с което правят опит да присвоят марката на най-мащабното спортно събитие в София. По време на събеседванията за нов организатор те са заявили, че ако не бъдат избрани за организатори, имат намерение да създадат правни пречки и да заявят правата си над марките, които са регистрирали. Това казаха на брифинг пред медиите общинските съветници от ПП-ДБ-СС Христо Копаранов, Димитър Шалъфов и Димитър Петров, които са част и от управителния съвет на фондацията "София- Европейска столица на спорта", която организира маратона.
"Марката "Софийски маратон" в момента е отдадена за ползване на асоциация "Спорт в свободното време", която се представлява от Албена Илиева. Тя е съпруга на дългогодишния общински съветник Анатоли Илиев. Асоциацията организира събитието в периода от 2012 до 2024 г., а Анатоли Илиев е в общинския съвет от 2011 до 2023 г. Очевиден е конфликтът на интереси. Илиев е и операционен секретар на фондация "София Европейска столица на спорта", която всяка година е давала финансова помощ на асоциацията за организацията на това събитие: между 50 и 100 хиляди лв. всяка година, идващи от общинския ресурс", обясни Димитър Петров.
"Редно е да се каже, че Анатоли Илиев, който е регистрирал едната марка, е назначен и на граждански договор от изпълнителния директор на фондацията и работи за нея, като е много странно защо още през юли е решил да регистрира тази търговска марка. Другата марка е регистрирана от Дамян Дъков, който пък е представител на другия организатор- спортен клуб "София в Европа", допълни Димитър Шалъфов.
"През лятото, физическото лице е заявило правото на ползване върху марката "Софийски маратон", като тя включва израз и лого, което няма нищо общо с логото, използвано досега, но много наподобява по цветове логото на фондация "София- Европейска столица на спорта". След това е заявена друга марка: "Маратон София". За нас това означава опит да бъде присвоен маратонът и да бъдат предприети правни мерки за осигуряването на това действие. Притеснителното в случая е, че според закона, марката е знак, който е способен да отличава марките и услугите на дадено лице от тези на друго. Тоест тези заявители, които са регистрирали марките, си представят, че маратон София отличва техните лични стоки и услуги", каза Христо Копаранов.
Според него, тези действия подсказват за желание на двамата организатори да удостоверят "Софийски маратон" като лично тяхно събитие, като това присвояване е подплатено с юридическа заявка. "По благоприятния вариант е да се опитат сега в конкурса да получат конкурентно предимство. Самият аз съм адвокат с 15 години практика в конкурентното право и това е типичен пример за нелоялна конкуренция и недобросъвестно конкурентно предимство. По-неблагоприятния вариант е ако решат да упражнят в пълнота правата, които се опитват да придобият върху марките. Представете си на границата идват медалите и ЧСИ и икономическа полиция ги блокират, или в деня на състезанието идват и блокират тениските, шатрите и всичко, регистрирано на маратона", обясни той.
Копаранов беше категоричен, че фондацията няма да позволи да се стигне до спиране на провеждането на най-голямото спортно събитие за столицата.
"Ние от управителния съвет ще се съберем и ще преценим чие поведение е довело до тези проблеми, с които се сблъскваме в момента, като ще потърсим отговорност и от изпълнителния директор, който е назначил Анатоли Илиев като организационен секретар, по този начин давайки му вътрешна информация какво се случва във фондцията. По отношение на търговската марка, заедно с екипа и на кмета Васил Терзиев, и на зам.-кмета Никола Лютов сме предприели правни действия, за да видим дали ще се пуснат опозиции срещу търговската марка, ще се регистрират ли нови марки и как ние да защитим правото на фондацията", каза още Шалъфов.
Днес се очаква управителният съвет на фондацията "София- Европейска столица на спорта" да избере новия организатор на спортното събитие. В срока за подаване на кандидатури са получили 6, сред които двамата досегашни организатори и "Зелена стъпка", "Лъвско сърце", Спортен клуб "Бегач" и "Софийски планински клуб".
"Изключително сме ентусиазирани и впечатлени от проведените интервюта, защото на тях всеки от кандидатите представи концепцията си за развитието на маратона, като получихме и обменихме много нови идеи и препоръки, както и някои критики какво може да се промени, както и похвали какво дотук е свършено добре", обясни Димитър Шалъфов.
"Изборът ще бъде труден, защото всички кандидати предложиха достойни идеи. Нашата амбиция е да превърнем маратона на София в емблема на града, но и на България като масово спортно събитие. Едно от условията, които ще поставим към организаторите, ще бъде част от приходите, които се генерират, да се върнат обратно във фондацията, за да можем да инвестираме в целите, които сме си заложили: развитие на спорта и спортните мероприятия в столицата. С парите, които ще влязат обратно ще допълним бюджета си, който до момента запълвахме само със средства, предоставени от Столична община.
Така ще увеличим бюджета си, което ще ни позволи да финансираме повече събития или да повишим качеството на тези, които организираме", каза още той.