Въвеждане на оценка за дисциплина в училище чрез промяна в Закона за предучилищното и училищното образование поиска синдикат “Образование” към КТ “Подкрепа”. Оттам казват, че подобна оценка на учениците е много важна и е мярка, която ще има обществена значимост.
Обществената реакция не закъсня, като на преден план изпъкнаха крайните защитници и противници на идеята.
В коя успешна образователна система се прилага такъв подход? Правен ли е полеви експеримент в България, за да видим и оценим ефектите от него? Прилагат ли го най-успешните училища у нас? Не сте чули отговор от застъпниците на идеята, защото предложението е популистко, а зад него прозира желание да бъде прехвърлена отговорността за недъзите на системата върху децата, пише директорът на “Заедно в час” Траян Траянов. И дава пример: Когато един възрастен е недоволен от качеството на дадена услуга, има възможност да се оплаче и да си потърси правата. Има право и да смени доставчика. Когато дете има неудовлетворително преживяване в училище, не може нито да се оплаче, нито да смени доставчика. Затова при неудовлетворително преживяване в училище за децата остава възможността кротко да търпят или да откажат да участват. Отказът от участие при някои деца се проявява като отчуждение, а при други - като “лоша дисциплина”, пише още той.
Според математика и преподавател д-р Лъчезар Томов не става дума за реформи в училище, а за масова деградация. Ако искате да върнете времето назад, върнете го до Средновековието при Александър Граматик или до първи век при Квинтилиан. Не при комунизма, пише той.
Под публикацията му потребителят Емилия Андонова пише: Оценката за знание е вид оценка за поведение. Тя контролира дали ученикът е седнал да си научи урока, т.е поведението му. Просто за нашето поколение, които сме живели без достатъчно свобода, мисълта за контрол е травматична, защото правим асоциация със злоупотреба с контрол.
Лъчезар Томов отговаря, че това, че го има някъде, не означава, че е добро. Също като смъртното наказание. Контрол се прави чрез стриктно спазване на приети правила, не чрез оценки. Не трябва да се смесва преподаване с дисциплиниране.
Председателят на Сдружението на директорите в системата на средното образование Асен Александров пише: Някой трябва да помни, че образованието не е само за отлични оценки и дисциплина, а за създаване на добри хора.
Според Кристиян Михайлов, съосновател на Професионалната асоциация по роботика и автоматизация, оценка за поведение е имало и в ХХ век у нас.
В момента такава оценка има в училищата в Италия. Проблемът не е във въвеждането на подобна оценка на поведение. Проблемът е във въвеждането й, но без да се пипа нищо друго. Доста забрани трябва да се въведат в българското образование, които да обхванат всички - родители, учители, ученици. В същото време и доста неща трябва да се позволят, пише още той.