Проблемът е ваш - ако сгрешите в поведението си, той ще ви изхвърли
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Подготвяте важно събитие - ще представите пред ръководството на компанията плановете на вашия отдел за следващата година. Екипът начело с прекия ви шеф ги е направил, обсъдил и събрал в ефектна презентация. Репетирали сте как ще мине срещата. Всичко е ясно до най-дребни детайли. Но началникът ви отново и отново вика всички служители, за да разпитва за това и онова, за да преговаряте и да ви предупреждава да внимавате.
Толкова е досадно, че за самото събитие няма да ви остане капка ентусиазъм и всички вкупом ще направите лошо впечатление на висшия мениджмънт.
Излишното престараване е чест белег, че прекият ви шеф е неуверен в себе си. Това е неприятно, защото нанася вреди в две посоки.
Първата е, че екипът трудно следва лидер, който не е уверен в себе си. А когато служителите изпитват несигурност и им липсва убеденост в това, което правят, спада мотивацията и ефективността им.
Втората вреда е, че много често неувереният в себе си шеф демонстрира недоверие към своя екип. А то подбива мотивацията, ефективността, удовлетвореността от работата.
Случката с вашия шеф е типичен пример за т.нар. микромениджмънт от лошия вид - той държи да участва в абсолютно всичко, да проверява всяка подробност. Понеже е неуверен в себе си, не може да бъде уверен и в никого от подчинените си. Та нали те стоят по-долу от него, по условие се разбира, че са по-некадърни.
"Нищо друго не показва така ясно неувереността на шефа, както стремежът му към микромениджмънт - твърди Лоли Даскал, президент на консултантска компания по управление и лидерство. - Той
обича да контролира всичко, което се случва, и начина, по който хората му си вършат работата. Смята, че колкото повече контролира, толкова по-малко вероятно е подчинените му да имат идеи, противоречащи на неговите. Не оставя на служителите си никаква свобода, за да разгърнат уменията си."
Консултантът посочва още признаци за неуверен лидер:
- Той не обяснява решенията си, защото смята, че обосновката му не е достатъчно убедителна.
- Гледа на задаването на въпроси и на изслушването на чуждото мнение като на знак за слабост.
- Винаги държи да има последната дума.
- Не понася критика - приема я като директна атака срещу компетентността му.
- Понеже иска да защити поста си на всяка цена,
- гледа на най-способните си подчинени като на заплаха.
- Повишава само онези, които не поставят под въпрос неговия авторитет и които няма риск да го засенчат.
"Неувереният лидер обича да си приписва заслугите за постиженията на екипа, защото това го прави незаменими в очите на висшия мениджмънт и облекчава страховете му, че един ден ще бъде ненужен на компанията. Но когато нещата се объркат, той веднага започва да приписва вина на другите и никога не поема отговорност за собствените си грешки", пише Лоли Даскал.
От голямо значение за кариерата ви е да разпознаете, че имате за шеф неуверен човек. Няма значение защо е такъв. Не си въобразявайте, че ако разберете, ще ви е по-лесно в поведението. Че понеже сте добри професионалисти, имате опит, ще можете да му помагате и той ще добие увереност. Или пък няма да добие, но поне ще започне да ви цени като своя "дясна ръка".
Това рядко се случва. По-често шефът решава, че искате да го изместите и вдига мерника да ви отстреля, преди да блеснете пред някого от висшестоящото ръководство. Онова предупреждение, което дава Лоли Даскал - че гледа на способните си подчинени като на заплаха, се среща в текстовете на всички автори по темата "неуверен шеф и как да се държим в него".
Шантал Торн например описва възможна редовна случка: Давате идея за работата на екипа, шефът ви не я приема. Минава времето. Някой по-високостоящ дава същата идея. Шефът ви ентусиазирано я приветства и с готовност се захваща да я осъществявате. "Лидер с ниска увереност не може да подкрепи идеи, особено тези, които могат да накарат друг служител да изглежда невероятно. Той ще подкрепя идея само ако идва от някой с повече власт и влияние", предупреждава тя.
Така че не се самозаблуждавайте и не опитвайте да му помагате.
Вършете си съвестно работата. Но на такъв началник не бива да давате мнение, ако той изрично не го поиска. Не трябва не само да оспорвате решенията му, но и да питате "защо", понеже смята това за атака. Бъдете готови да ви контролира на всяка крачка, да ви вменява вина при провал и да приписва само на себе си заслуги при успех. И не очаквайте да растете, ако въпреки лошото му ръководство се справяте добре със задълженията си.
Това не е никак обещаващо за вашето професионално развитие и за стъпки напред в йерархията на тази компания, така е разумно да се оглеждате за място в друга. Но през това време си наложете хладнокръвие, за да издържите неуверения си началник, без да стигнете до конфликт, вследствие на който може да ви уволни или пък да даде лоши отзиви за вас, когато решите да се местите.
Защото много често тези мениджъри са арогантни и даже груби в поведението към подчинените си. Арогантността е компенсация за липсващата им увереност.
Те не само налагат силово началническите си решения, но обичат да си служат с унижения и заплахи към подчинените си или с по-фини инструменти за тормоз като ирония, подкопаване на авторитета, игнориране.
Причина е пак съща - неувереният лидер не може да позволи никой да блесне дори в рамките на екипа. Всички трябва да се чувстват неспособни и виновни.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Когато колега си приписва чужди заслуги
10 трезви въпроса за кариерата през 2024-и и още 10 за 2025-а
Защо е вредно да си правите професионална равносметка точно по празници
5 стъпки да оползотворите годишната оценка за работата си и да я обърнете в успех
Миг невнимание на корпоративния коледен купон - цяла година мъки
Мрежата от свои хора иска грижи, за да ви помага за професионален успех
5 правила за успех на коледно парти с делови партньори
Топ 21 на новогодишни бизнес пожелания, които да не използвате
Празнични честитки за партньорите - делови етикет, който се отблагодарява
"Имам човек" - решаващ фактор за успеха, или как да нетуърквате предколедно