България е сред отличниците в Европа по броя на точките за зареждане спрямо регистрираните електромобили
Държавата стартира изграждането на още зарядни станции за коли на ток с пари от ЕС.
Министерството на транспорта обяви в петък първата част от процедурата на стойност 10 млн. лв. На база на резултатите от нея впоследствие ще бъдат отворени нови конкурси. Общият бюджет по програма “Транспортна свързаност” е 42,4 млн. лв. Максималният размер на безвъзмездната помощ за проект е до 500 000 лева, като европарите са 65% от стойността на инвестицията.
С парите ще се правят центрове по Трансевропейска транспортна мрежа (TEN-T). Те трябва да имат поне 2 зарядни точки за леки коли с мощност от 150 киловата, а за камионите трябва да е 350 киловата.
Станциите трябва да са на трансевропейската мрежа, независимо дали е на магистрала, или първокласен път. Другото условие за локацията е да е на до 3 км от най-близкия изход на пътя от TEN-T мрежата. Станциите може да са разположени във всички региони с изключение на Югозападния регион, който обхваща областите Благоевград, Кюстендил, Перник, София-област и София-град.
Това означава, че бизнесът може да кандидатства за европейско финансиране, ако станциите са на магистралите “Хемус”, “Тракия”, “Марица”, на първокласните пътища Русе - Велико Търново и Видин - София.
Ако обаче има намерение за изграждане на “Струма”, няма да получи нито евроцент, въпреки че тя е в основната трансевропейска мрежа. Магистралата попада в Югозападния регион, който по европейските статистически критерии е в преход, което означава, че БВП на глава от населението е между 75 и 100% от средната стойност за ЕС.
С европейското финансиране България ще затвърди една от челните си позиции в ЕС по станции спрямо броя на колите на ток. В страната към момента има около 17 000 електромобила, а точките за зареждане са над 2300. Това означава, че на всеки 8 автомобила има по една станция, докато съотношението в останалата част на ЕС е 10 към 1.