По-добре се справят учениците от домове, където има поне 50 книги
Българските четвъртокласници са на 14-о място в света по математика и природни науки. Това показва международното изследване TIMSS, в което са участвали 59 държави. Резултати от него представиха в Министерството на образованието и науката.
Проучването се прави на всеки 4 години от 1995 г., а през март и април 2023 г. България участва за трети път. Обхванати са 4103 ученици от 153 училища. Въпросници са попълвали 232-ма начални учители и родителите на 4073 от децата.
Днешните резултати на българчетата по математика са най-добрите в сравнение с тези от 2015 и 2019 г. Средният резултат на българските ученици е 530 точки.
По природни науки (физика, химия, биология и физическа география) средният резултат също е 530 точки, като е с 9 точки по-висок от 2019 г. Резултатите на нашите четвъртокласници са значително по-високи от средния брой точки за изследваните държави - 503 точки по математика и 494 точки по природни науки. Според министър проф. Галин Цоков нашите ученици се представят значително по-добре в сравнение с връстниците си в много други образователни системи и в годината след пандемията.
Най-добри са децата в Сингапур, които са получили 615 точки по математика и 607 точки по природни науки.
Българчетата имат еднакъв резултат по математика с Чехия, Швеция, с една точка повече са от финландските ученици. С 5 точки водим пред Австралия и с 6 - пред Германия.
По природни науки имаме съизмерими резултати с Швеция, САЩ, Ирландия. Равен брой точки сме получили с Норвегия. Малко по-добри сме от Румъния, Чехия, Латвия. На последно място са децата от Южна Африка.
Общият извод според проф. Галин Цоков е, че четвъртокласниците са се представили много добре.
По-добре се справят учениците, на които поне единият родител е с висше образование и в библиотеката им има поне 25 книги за възрастни и 25 с детска литература. Децата от семейства с възможности са с около 100 точки повече. С по-високи резултати също са учениците, в чиито училища има дисциплина и сигурност.
Момчетата са с малко по-висок резултат по математика - за всички страни и за България. Почти настигат момичетата и по природни науки.
В напреднало равнище по математика средно са 7% сред участниците, докато при нас са 14%. По природни науки средният резултат също е 7%, а за България е 17%.