Три възможни терена за концертната зала на столицата, казва Иван Василев, зам.-кмет по строителство, финанси и здравеопазване
Изцяло нова визия как трябва да се прави строителството в града подготвя Столичната община. Това да се случва в пакет - заедно с ремонта и изграждането на нови улици и булеварди да се ремонтира и подземната инфраструктура, но и тротоарите и спирките покрай тях. Ключов момент ще са доброто планиране и анализиране, за да може градът да се развива.
“Нашата задача е да подобрим изцяло усещането на софиянци и да създадем удобства за тях. Започвайки още от излизането пред входа - да стъпиш на равен тротоар, а не да си гледаш в краката, за да не се спънеш. За да решим този проблем, ни трябва голям източник на външно финансиране, защото са необходими няколко милиарда и дълъг период от време", коментира зам.-кметът по финанси, строителство и здравеопазване Иван Василев.
Амбициите са
да се забърза темпото за ремонт на тротоарите,
защото предишните управляващи са избрали варианта те да се обновяват по малко всяка година. Така решаването на проблема ще отнеме от 20 до 30 г.
Затова ще се направят точни разчети колко ще струва обновяването на всички тротоари. Сега те са различни, защото само в централната градска част има стандарти. В “Люлин” и “Манастирски ливади” с изграждането на пътната инфраструктура може да се прави и подземната, но и тротоарите. В дългосрочен план подмяната на всички настилки за пешеходци надхвърля бюджета на София за цял мандат, но при ясна визия и действия в тази посока има как да се реши този проблем за 10 г.
С излизането от къщи човек стига до спирката на градския транспорт. И там следват нови проблеми - тя няма покрив, а вали. Ако има покрив, пък самата спирка е стара и ръждясала Но на няколко преки друг човек чака на модерна с електронно табло за разписанието. Не знаете на кого е тази спирка, кой я е сложил там и защо изглежда така. Причината е, че спирките се изграждат от ЦГМ, околното пространство се поддържа от районната администрация, а за всичко това отговаря Столичната община. “За да се разплете този възел, има нужда първо от нормативни промени, но и от ясна визия какво искаме да постигнем. Тоест как да изглеждат спирките. Искаме да променим изцяло това и градът да те улеснява,а не да те кара да се бориш ежедневно с него”, казва Василев.
С качването в превозното средство идва нов проблем - задръстванията. “Трябва да разширим булевардите в основните точки на града, така че да ги направим лесни и удобни не само за автомобилния трафик, но и за градския транспорт. План накъде може да се развива метрото. Да има инфраструктура, която да довежда потока до ключовите места. А целият този анализ къде и как се строи да е базиран на данни, а не на хрумки. Защото много често се е случвало в предишни мандати да се изграждат улици и булеварди, защото някой живее там, а не защото има нужда”, продължава зам.-кметът.
Състоянието на повечето улици също не е добро. “И тази година продължихме с тенденцията за закърпването на дупки, но това е нещо, което започнахме да променяме. В някои райони като “Лозенец” има улици, които са направени от бордюр до бордюр. Желанието ми е ремонтите да са цялостни, а не на парче, но заради ограничения финансов ресурс и многото натрупани проблеми това не можеше да се случи още през тази година”, обясни Василев. Приоритизират се ремонти на улици, където
никога не е влизала поддържаща техника.
Това не е само в северна София, а и в южна - “Бистрица”, “Железница”, “Панчарево”.
“Сега работим със заварени договори, подписани в края на предишния мандат, като фирмите невинаги имат капацитет да изпълняват възложените дейности”, каза още той. А ако искаме да живеем в качествена среда, трябва да приемем качеството над цената. Глобявали сме многократно фирмите, не може да сме толерантни към посредствеността и липсата на качество - като граждани трябва да следим къде и как се инвестира този публичен ресурс, защото е на всички нас. Когато си затваряме очите за качеството, после се чудим защо ни трябват 50 млрд. лв. за дупки.
Парадоксално е, че у нас
1 км улица се строи по-дълго, отколкото магистрала,
но качеството е спорно. Заради това нямам увереността да изляза пред хората и да им кажа, че ми трябват Х милиарда, защото нямам база за показване. Работим с наследени договори, при които приоритет не е качеството, а ниската цена, откровен е Василев. Сред проблемите е и че не се възлагат нови поръчки, защото няма проектоготовност. Затова увеличихме парите за проектиране и задействахме механизъм за получаване на голям процент от парите по районите, за да може там, където има проблеми, да има средства за решаването им, допълва той.
В XXI век е недопустимо София да няма канализация. “В момента райони като “Драгалевци” и “Банкя” за първи път имат този лукс, а какво остава за северните. Те са изключителен приоритет на кмета Васил Терзиев, защото през последните десетилетия са били забравени. Няма пътна инфрастуктура, няма ВиК, няма нищо. Наводнението, което беше предизвикано от един малко по-силен порой, доведе до езера при обекти, финансирани с европейски средства. Това нещо трябва да приключи. Има различни механизми и трябва да се намери баланс между европейските средства и бюджета на общината. Изграждането на ВиК мрежа е скъпо, а и не може да се разреши в рамките на един мандат, но ще работим много по-голяма част от София да има канализация", ангажира се Василев.
Друг ключов приоритет при строителството в града е културата. Продължава ремонтът на театър “София”. Това е проект с много проблеми, най-вече в частта, която предстои - обзавеждането. В тази сфера има и друг проблем. Има театри, които са забутани в мазето, а декорите им стоят в коридорите на административни сгради, като театър “Възраждане”. Така че цялостно трябва да се помисли къде и как могат да се изградят културни центрове”, посочи Василев. И припомни, че кметът на София Васил Терзиев има инициатива заедно с президента за изграждане на нова концертна зала.
В момента се търси подходящо място за наистина модерен дом на филхармонията, която да приема международни и български артисти, но и да е вдъхновение за младите хора да се развиват в тази сфера. Сред потенциалните варианти са терените до зала “Фестивална", зад хотел “Хилтън” и този зад стадион “Юнак”. “Говорим и с хора от индустрията, защото за нас един терен може да изглежда географски подходящ, но да не отговаря на изискванията на артистите”, обясни Василев.
Сред приоритетите е и изграждането на
спортна инфраструктура,
а в районите да има условия и да се обновят старите и разбити площадки. В район “Триадица” в момента се обновяват и модернизират спортни обекти. Работим активно с районните кметове, за да знаем кои имат спешна нужда от ремонт, но и да намерим пространство за нови, за да има модерни обекти за футбол, баскетбол, тенис, волейбол, които да са на една ръка разстояние”, посочи заместникът по строителството на столичния кмет. Остарялата държавна спортна база е неподдържана в годините, а общината може да е добър стопанин.