- Търсят защо едната колона внезапно се е преместила в основата си с около 10 сантиметра
- След детайлно проучване и проби ще се направи и временно подпиране, за да се пусне движението, но още не може да се каже кога
Една от най-горещите и изнервящи точки за шофьорите през това лято ще бъде отцепеният мост на бул. “България” и околовръстния път (в посока кв. “Бояна”) в София. Той бе затворен на 31 май, защото е опасен, и оттогава всеки ден изнервени шофьори се питат защо никой не работи при тези огромни задръствания, които се образуват. Засега от общината не могат да кажат докога ще продължи забраната, засега тя е въведена до края на юни.
Причината е, че Столична община се опитва да разбере колкото точно е опасен мостът. За целта се прави конструктивно обследване - заснемане, проверяват се всички налични документи и се вземат проби. Това е причината хората да не виждат постоянно работници на място.
“Тъй като липсват данни за проекта, по който е построен надлезът,
се налага сериозно проучване. Обследването трябва да бъде много прецизно и точно, за да се изготви качествено укрепване”, обясниха за “24 часа” от Столичната община.
Мостът е построен през 70-те години на миналия век от фирма “Инжстрой”. Надлезът представлява триотворна монолитно изпълнена рамка с наклонени опори с обща дължина 95 м.
Ремонт на съоръжението е правен през 2018 г.,
но на пътната плоча, тротоарните конзоли и ограничителните системи. Долното строене на моста е санирано като тогава не са били констатирани конструктивни проблеми при връзките на стълбовете с фундирането.
При огледа на 28 май тази година обаче са констатирани големи разрушения на видимата основа на колоната от северната страна на надлеза.
“Компрометирана е опорната зона на една от V-образните опори като носещата ѝ способност е силно намалена. Колоната е с променено положение, като видимото преместване в основата е около 10 см. Бетоновото сечение е нарушено, а видимата армировка е огъната”, обясняват какви са щетите от “Московска” 33.
Видно е, че разрушението е настъпило скоро и внезапно,
казват експертите. Но на този етап не могат да определят причините.
Какво е направила общината? Първо, затвори аварийно моста и сключи договор за “Изготвяне на конструктивно становище, решение за временно укрепване на съоръжение и конструктивно решение за ремонт на дефектните елементи на моста”.
Вече са направени технически оглед, визуално обследване, както и заснемане на съоръжението, като се обследват всички негови елементи, включително и тези, които са под насипа.
Заради липсващите архивни данни за моста от времето на строителството се налага по-детайлно проучване.
Ще бъдат взети проби от избрани елементи и ще бъдат изпитани в лабораторни условия. Ще се определят количеството и местоположението на вложената в конструкцията армировка. Освен това ще се направи и инженерно-геоложко проучване. Това е нужно, за да се определят
характеристиките на почвата в зоната на стълбовете
и да се види няма ли проблеми и там. После в становище за състоянието на моста ще се опишат всички проблеми, дефекти и проблеми.
Едва тогава ще се премине към проект за временно подпиране на конструкцията. “Това ще позволи да бъде пуснато движението по и под мостовото съоръжение”, обясняват експертите в общината. После ще се направи и проект за цялостен ремонт и усилване на надлеза, което ще бъде извършено след избор на изпълнител.