Светофарите да имат "мигащо зелено", да работят 24/7, а системите да са по-гъвкави, препоръчват експертите
Близо три милиона коли задръстват всеки ден пътищата у нас. Вместо да се търсят най-добрите и интелигентни решения за управление на трафика, поне 7 нови промени в правилата за светофарите пречат на развитието им и буквално пускат червената светлина за умното управление на трафика. Залегнали са в публикуваните за обсъждане промени в Наредбата за организиране на движението по пътищата с пътни светофари. Тя действа от 1999 г., а новите текстове са консервативни и не дават хоризонт за развитие на управлението на трафика в следващите 5-10 г. Причината е, че тя само затвърждава правени през годините промени, но реално не позволява да се използват съвременни технологии и приложенията за управление на трафика. Това твърдят експертите по управление на трафика от “Българска ИТС Асоциация” (БИТСА) в свое становище за предложените промени.
За да се осигури по-ефективно управление, да има отдалечен мониторинг и дистанционно отстраняване на повреди, експертите предлагат към контролерите на светофарите да се въведе допълнително изискване да осигуряват техническа възможност за комуникация чрез отворен комуникационен протокол с т.нар. софтуер от горна равнина за контрол и мониторинг, който съхранява и данните от контролерите. Това ще даде възможност работата на светофарите да се следи дистанционно и веднага да се откриват проблеми, грешки и повреди, както и за навременното им отстраняване. Ще позволи и да се събират и анализират записи от работата на светофарните уредби. Тези данни към момента се планира да се съхраняват за срок от 5 години, но като се има предвид огромният обем на генерираната информация, експертите предлагат да се предвидят конкретни правила за начина на съхраняване, които в момента липсват.
Наредбата ограничава и светофарния цикъл, който е точно фиксиран. Тези текстове обаче пречат да се използват пълните функционалности на вече изградени модерни системи. “На места кръстовищата се регулират при координирани режими за осигуряване на аварийни трасета и ръчни режими на работа. Отпадането на ограниченията за продължителността на светофарните цикли ще позволи по-гъвкавото управление на кръстовищата, включени в изброените режими на работа. Наредбата ограничава и формата на проектната документация за работата на системите за управление на трафика”, обясни Николай Попов, експерт по системи за управление на трафика в “Българска ИТС Асоциация”. Например при липса на заявка от пешеходците за пресичане системата да може гъвкаво да вземе решение да пропусне автомобилите или друг участник в движението. Проблем би имало и при т.нар. координирани трасета - поредица от кръстовища по булевард, чиито
сигнали се пускат последователно, за да има “зелена светлина”, които се използват за приоритизация на линейки или на градския транспорт
Това не може да бъде осигурено, тъй като наредбата не позволява динамичната промяна на участващите в определена фаза от работата на светофарите.
“Много е важно събраната информация от детекторите, инсталирани в обхвата на светлинно регулираните кръстовища, да се изпраща в реално време към софтуера за мониторинг и контрол, който да я обобщи и анализира и да вземе изпреварващо решение - как да работи точно определено кръстовище в точно определен ден и час. За да има съвременно управление на трафика, това е изключително важно, в противен случай говорим за системи за безопасно разминаване на кръстовище – няма данни, няма логика, няма анализи на тези данни и нямаме последващи действия, така че да може да говорим за гъвкаво управление на трафика. Без комуникацията светлинно регулираните кръстовища единствено осигуряват безопасно разминаване на участниците в движението. Наредбата е много консервативна и изобщо не отчита, че това е бъдещето на тези системи – да събират, анализират данните и на тяхна база да се прави проактивно управление, което да е най-доброто решение”, допълва Николай Попов.
В новите текстове липсва и предложението светофарите да работят 24/7 в населените места. Това според експертите ще намали произшествията през нощта. В интервала от 00:00 до 4 часа могат да се въвеждат програми с по-кратък цикъл на работа, адекватен с по-слабия трафик.
Наредбата изключва и възможността за монтирането на информационни табели с променливо съдържание, на които да се изобразява информация за пътния трафик. Такива има в повечето европейски градове и те помагат за облекчаване на интензивния трафик -
задръствания, аварийни ремонти и инциденти могат да бъдат изобразявани на табелите, както и различни инструкции
Така например при катастрофа или затваряне на пътя хората ще знаят навреме и ще могат да вземат решение за обходен маршрут, не да се образуват големи задръствания. Табелите може да бъдат монтирани върху съществуващата инфраструктура на светофарните уредби.
“Мигащото зелено” също не намира място в текстовете, предложени от регионалното министерство. Въпреки че тестове показаха, че пътнотранспортните произшествия намаляват при използването на мигащото зелено, а нарушителите, които преминават на червен светофар, са спаднали с 800 за петнадесет дни. Това бяха резултатите от тестове в реална среда на Столична община, БИТСА и Европейският център за транспортни политики през 2023 г. (Виж инфографиката.)
Анализът на резултатите от експеримента показва, че функционалността “мигаща зелена светлина” на светофарите увеличава с 23% пропускателната способност на обследваното направление, намалява с 4,5 пъти броя на нарушенията, които водачите извършват, преминавайки на червен светофар. С 5 пъти спада процентът на нарушенията спрямо броя на преминалите превозни средства. Освен всичко това се намаляват и отделяните вредни емисии от превозни средства в обхвата на кръстовището. Подобни тестове са проведени и в Стара Загора от Европейският център за транспортни политики, които също са показали по-добри резултати.
В наредбата е разписана като препоръчителна нова секция само с жълта мигаща светлина. Тя ще се поставя встрани от сегашните светофари, за да повишава вниманието на водачите, когато завиват наляво или надясно, но трябва да пропуснат други участници в движението - коли, трамваи, велосипедисти или пешеходци. От БИТСА предлагат
въвеждането на секцията да е задължително за всички кръстовища
с трисекционни светофари и смятат, че това ще има съществена роля за избягване на пътни инциденти и повишаване на безопасността на движението.
Друго тяхно предложение, което не е намерило място в документа, е при регулиране на движението в реверсивна пътна лента, да се въведе секция с жълта стрелка, която да осигури информация за водачите за необходимостта от освобождаване на лентата при промяна на посоката на движение в нея. В наредбата се предлага това да става единствено с двусекционен светофар - зелено и червено.
В наредбата е предвидено и въвеждането на светофари, които регулират движението на пешеходци и велосипедисти едновременно. Според тях не е ясно как това ще допринесе за по-ефективна организация на движение или за безопасността, а дори напротив - би затруднило управлението на движението. Причината е, че велосипедистите са водачи на ППС и са различна от пешеходците категория участници в движението, съответно следва да спазват различни правила. Остава отворен и въпросът с чие време за преминаване се съобразяват светофарните режими, при положение че те се движат с различна скорост.