Преди близо 3 г. по същия начин бе решен казусът с кандидатурата на Пламен Николов от ИТН
Първият мандат не е изпълнен - такова решение трябва да гласуват депутатите на извънредното си заседание във вторник, след като номинираната за премиер от ГЕРБ-СДС Мария Габриел внесе в парламента отказ да бъде избрана и да предложи състав на Министерския съвет. За да се излезе от
сложния юридически казус –
дали първо се гласува внесеният от президента указ, или нейният отказ, зам.-шефката на групата на ГЕРБ Теменужка Петкова е депозирала директно проекторешение, че мандатът приключва неуспешно. Именно то ще бъде подложено на гласуване в пленарната зала във вторник.
Същия казус имаше и преди близо 3 г., когато номинираният от ИТН за премиер Пламен Николов реши да се оттегли. Той направи това 2 дни преди планираното гласуване на кабинета му в парламента. Отказа по “лични причини”, но и защото ДБ и ИБГНИ не го подкрепиха. Тогава решението на кандидат-премиер да се оттегли бе прецедент. Затова и юристите от парламента разсъждаваха с часове как да постъпят. Прие се, че НС трябва да гласува, че мандатът му е приключил неуспешно. Интересен факт е, че единствени “против” в залата бяха ГЕРБ.
Преди Николов ИТН гласеше за премиер депутата си Петър Илиев. Но бе обвинен, че като преподавател в СУ е плагиатствал от колежка, и името му не бе внесено въобще. Само месец преди всичко това - юли 2021 г., ИТН имаше и друг (трети) кандидат - бившия министър при царя и тройната коалиция Николай Василев. Икономистът бе издигнат от Слави още в деня след парламентарните избори на 11 юли и преди изобщо да е приключило броенето на бюлетините. Три дни по-късно и след вълна на недоволство у ДБ и ИБГНИ Трифонов го оттегли.
Така Габриел ще стане
четвъртият кандидат за премиер в новата ни история, чиято номинация не стига до гласуване
в пленарната зала.
Самата тя подаде заявлението си до председателя на парламента и до групата на ГЕРБ-СДС в 9 ч в понеделник. В него тя напомня, че договорената между ГЕРБ и ПП-ДБ ротация е предвиждала само смяна на премиера. “Балансът на политическата отговорност съобразно обективната коалиционна тежест на субектите, формиращи мнозинството в 49-ото НС, бе споделено разбиране по време на преговорите за приоритетите на съвместно управление и механизма на вземане на решение”, обяснява Габриел.
А отказа си оправдава и с “координирания отказ от и нежелание за участие в кабинета Габриел-Денков на 11 министри от кабинета Денков-Габриел, чрез формулярни/бланкови заявления и липсата на съгласие по време на последвалите преговори”, което обезсмисляло процедурата по избирането на премиер и състав на правителство. Така, на практика, развитието на конституционната процедура не може да приключи успешно.