- На "виртуално гише" можем да плащаме за винетка или поставена скоба
- Дигиталното паркиране ще е най-модерното на Балканите
Дигитална революция ще промени паркирането в София, а автомобилите на Центъра за градска мобилност ще бъдат оборудвани с камери, които в реално време ще хващат нарушителите. Това е част от новата система, която ще обедини и дигитализира всички услуги на дружеството. Тя трябва да заработи през май.
Новата система включва и единен онлайн потребителски профил, през който всички услуги на ЦГМ ще бъдат достъпни на "виртуално гише". Освен за плащането на зоните ще може
да се подават и документи за електронен винетен стикер
по местоживеене, или за "Служебен абонамент" - чрез интеграция със Система за сигурно връчване и Система за електронна автентикация. Всеки ще може да си направи и клиентски профил, в който да добави своята платежна карта за заплащане на услугите и да получава известия при изтичането им. Така от своя профил ще може да плаща и за поставена скоба и за преиздаване на електронен винетен стикер. Ново единно мобилно приложение за iOS и Android също е част от удобствата, които ще улеснят гражданите за услугите по паркиране. През него ще може да се получава информация къде има буферни паркинги, както и колко са свободните места в тях.
Дигиталните услуги по паркиране поетапно ще бъдат свързани и с единната система на градския транспорт, за да могат да се комбинират всички услуги. Обединението на системите ще даде възможност в бъдеще през приложението да се плаща и услугата "Паркирай и пътувай".
Една от най-големите промени е оборудването на автомобилите на Центъра за градска мобилност с по четири камери за разпознаване на номера. Така те ще могат да хващат както успоредно, така и перпендикулярно паркираните автомобили. Софтуерът пък ще се управлява от бордово устройство в автомобила. Колата ще бъде свързана с центъра за контрол на ЦГМ, където автоматично ще се получава информация за неправилно паркираните автомобили, а екипите ще могат да поставят на място скоба на нарушителите или от центъра ще бъдат изпращани на място паяци.
Системата ще разграничава автоматично и автомобилите със стикери за паркиране по местоживеене или със служебен или специален абонамент. Във вторник ЦГМ показа една от колите с ново оборудване. Освен камерите и бордово устройство, за демонстрацията колата беше оборудвана и с антена за разчитане на стикерите от техническите прегледи. Антената не е част от проекта, но показва възможностите за бъдещо развитие с бекъп системи и интеграции.
Подобна модерна и интегрирана система контролира паркирането в Амстердам, а софийската ще е първата на Балканите.
В момента контролът в зоните за платено паркиране се случва ръчно чрез контрольори. Физическото обикаляне на зоните е скъпо и отнемащо време. Затова нови съвременни устройства са предвидени и за контрольорите, като
оборудването ще разполага с автоматично разпознаване на регистрационни
номера
Въвеждането им ще осигури много по-ефективен метод за управление на платеното паркиране. Това е интелигентна технология, разработена чрез използване на изкуствен интелект, използвана в "умните" системи за управление на паркирането, обясниха от Центъра за градска мобилност.
Технологията помага не само за хващането на нарушители, но и за по-добро планиране на маршрутите на мобилните патрули в пиковите часове, така че за кратко време да се обходи голяма част от платената зона.
В устройствата ще има и паникбутон, който ще повиши сигурността на контрольорите в случаи на разправии с глобени нарушители.
Паркинг патрулите могат да събират информация в реално време и за заетостта и наличието на местата за паркиране. Данните ще могат да се използват, за да се анализират зоните в пиковите часове, а в бъдеще - да се подобри градският трафик и да се намали отделянето на вредни емисии, като се пренасочват водачите към части от зоната с повече свободни места. За тази цел обаче трябва да се изгради и инфраструктура за маркиране, номериране и обособяване на паркоместата, платените зони, за да се проследява статусът им. По този начин чрез мобилното си приложение например шофьорите биха могли да виждат къде има свободни места, а не да обикалят центъра на града.
Автомобилите с възможност за автоматизирано разпознаване на регистрационни номера
имат капацитет да контролират над 150 хил. места на ден,
което дава възможност за мащабно разрастване на контрола на паркирането в София.
Дигиталните услуги ще могат да се надграждат и модифицират, ако Столичният общински съвет реши да промени правилата. Натрупаната информация от системата ще може да се използва, за да се анализират и предлагат решения на база събраните данни.
Софиянци ще могат, както и досега, да поставят талон за паркиране на таблото, като контрольорите по паркирането ще правят проверка в интегрирана система, обединяваща контролните данни от колата и от физическия патрул. В допълнение, има интеграция за проверка на един от най-важните за Столична община местни данъци - пътния. Така може да се осъществява и контрол върху нарушителите, каращи без платен пътен данък, а данните за тях да се изпращат към съответните органи. Общината не само ще може да увеличи събираемостта на данъка, но и на глобите на автомобили в движение без платен такъв.
Дигитализирането на услугите ще даде възможност в бъдеще да се въведе изцяло електронен талон, което ще спре порочната практика да се паркира повече от максималното време. Освен това, ако СОС реши и има законодателна промяна, ще може да се налага и виртуална скоба.
Събирането на данни за паркирането в целия град както в зоните за паркиране, така и извън тях, позволява да се направят анализи и да се вземат информирани решения за въвеждане на гъвкави политики за паркиране. Системата дава възможности за въвеждане например на електронни стикери по райони и платено паркиране за всички извън района. На база на анализите може също да се мисли за въвеждането на справедливо заплащане в централната градска част. Или пък да бъде въведена нощна зона в дните с натоварено паркиране в райони с много барове и дискотеки. Или въвеждане на места за краткотрайно паркиране в близост до институции.
В системата могат да се добавят както новоизградени общински паркинги, така и съществуващи частни. При желание може да се осигури и интеграция с външни системи и услуги, например нискоемисионни зони, и така да се прилагат различни правила за достъп до паркиране в зоните и др.
Решението предвижда и
възможност за внедряване на бекъп система
с RFID антена (която чете таговете, интегрирани в стикерите за технически прегледи). Използването на основна и бекъп система едновременно - камерите и антените би позволило да се достигне разпознаваемост от над 95%.
Тези антени могат да се използват и като допълнителен метод за контрол вътре в нискоемисионната зона, като следят влезлите в малкия ринг превозни средства. Към момента проектът за екозоната е с контрол само на входа, а проверката за екокатегорията чрез стикерите се прави през базата данни на Автомобилна администрация.
Проектът няма аналог в България. Огромният брой автомобили над 1 000 000, съчетан с широкия обхват на зоните за платено паркиране и наличните паркоместа, налага внедряването на интегриран подход за контрол и предоставяне на услуги за софиянци. Дигитализацията на паркирането е стъпка в правилната посока, която ще допринесе за по-ефективно и модерно управление на паркирането в Столична община.