5500 ученици са минали успешно обучение за бучение за ИТ умения
Обмисляме да има повече практически задачи в матурите. Тези за седми клас да бъдат изтеглени със седмица по-късно от следващата година. Така учениците ще имат повече време за подготовка и ще бъдат по-спокойни и уверени да се представят по-добре на изпитите. Това заяви в Пловдив министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков. Така щели да бъдат разделени от националното външно оценяване за десети клас. В близките дни ще бъдат публикувани за обществено обсъждане намеренията на образователното министерство.
В момента се обсъждат няколко проблема, свързани с резултатите от изпитите. На първо място е по-насочена работа с колегите, които са оценители след седми и дванайсети клас, защото процесът на оценяване е важен и трябва оценителите да бъдат подготвени и да синхронизират вижданията си по отделни критерии и показатели, свързани с оценките, посочи Цоков.
Той каза, че това особено се отнася за различните отворени въпроси, както за зрелостните изпити, така и за тези след седми клас, които са насочени към по-високи нива на мислене.
Ще има допълнителна работа и обучение със съставителите на задачите, включително в областта на тестологията. Причината е въпросите да бъдат по-адекватни към различните равнища, към които са насочени, от друга страна да бъдат по-свързани с практиката. Отворените въпроси, когато са добре формулирани и практически насочени, са обективна оценка за по-високи нива на мислене на ученика и това се гарантира от двама оценители плюс арбитър, допълни министърът.
Когато дойде официалното становище на съда, ще предприемем действие за промяна за наредбата за конкурси за директори. Така министърът отговори на журналистически въпрос по казуса с жалбата срещу въпросната наредба.
Цоков добави, че към момента решението на съда е, че трябва при избор на директори за общински училища да отпаднат членовете на комисията, които са представители на МОН. В този смисъл преди решението на Върховния административен съд ще отворим наредбата за промяна и ще следим за други добри предложения за оптимизиране на трите части на изпита - тестовете, решаването на казуси и програма за стратегическо развитие на съответното училище, обясни министърът.
По думите му това ще се случи най-рано около 15 септември, а самите конкурси за директори на училища ще се проведат в късна есен.
На церемония в Етнографския музей в Пловдив министър Цоков връчи днес грамоти на ученици, показали отлични резултати в обучението си по Националната програма "Обучение за ИТ умения и кариера". Неин ръководител е проф. Ивайло Старибратов. Тя се организира от пет центъра в София, Пловдив, Бургас, Русе и Правец. Двадесет и двама от наградените ученици през миналата година са се обучавали към центъра в Пловдив с координатор Росен Вълчев - преподавател по информатика в Математическата гимназия "Акад. Кирил Попов" в града. Петима от отличниците бяха от центъра в Бургас, четирима - от Русе, а останалите трима - от Правец.
През последните 6 години през обучение за ИТ умения са преминали 5500 ученици. Всеки един от тях е бил на стаж в ИТ фирма, а над 85 процента са започнали работа в този сектор. Учебните програми са разработени в партньорство от представители на ИТ бизнеса, висши училища и професионални гимназии. В Националната програма "Обучение за ИТ умения и кариера" могат да се включат ученици в десети клас, които не изучават професия от направлението "Компютърни науки". В рамките на три години те придобиват трета степен на професионална квалификация по професията "Приложен програмист". Занятията се организират присъствено и само при необходимост се провеждат онлайн. Уроците са в свободното време на учениците - през седмицата, в събота и неделя, или през ваканциите.