- Инвазия на поляци във всички общини на юг
- Догодина – морето с 20% по-скъпо, прогнозират експерти
Повече туристи и повече приходи в сравнение с м.г. отчитат по Южното Черноморие. Този път обаче не българите, а англичаните и поляците спасиха сезона, твърдят експерти.
“Слънчев бряг” АД например значително е повишило приходите си през това лято, съобщиха от държавното дружество преди края на сезона. Въпреки че още няма официална статистика за цялото ни Южно Черноморие, данните за най-големия ни морски курорт са показателни за всички комплекси от Обзор до Синеморец.
Според Деляна Цонева, председател на Регионалната туристическа камара, по отношение на броя туристи резултатите това лято вече се доближават до предкризисната 2019 г., напук на опасенията в началото на сезона заради близостта ни до войната в Украйна.
“Регистрирахме повишен интерес от бизнес операторите и
плавни темпове, с които се възстановяваме след COVID кризата,
както и увеличен брой туристи през септември 2022 г. До 31 август приходите на дружеството са с над половин милион лева повече в сравнение със същия период на миналата година”, каза изпълнителният директор на “Слънчев бряг” АД Златко Димитров.
“За първите 8 месеца на 2022 г. успяхме да надвишим приходите от наеми и ползване на транспортна инфраструктура, които имахме за цялата минала финансова година, с над 330 000 лв. без ДДС”, отчита Димитров. Според него това се дължало главно на по-големия интерес от страна на бизнес операторите в комплекса към наем на площи и приходи от пропускателен режим. Повишените цени вследствие на инфлацията също допринесли за увеличените приходи, но в много по-малка степен.
Над два пъти са се увеличили приходите от тротоарно право при положение, че средното увеличение на цената при тях е едва около 20%, дава пример Димитров. С над 60% пък е увеличението от пропускателния режим.
“От тук правим извода, че този сезон повече наематели и туроператори са имали инициатива в комплекса, което значи, че бизнесът започва да се възстановява”, коментира Димитров.
Курортът отчита и повече туристи през септември в сравнение с 2022 г. Според резервациите това са предимно чужденци от Великобритания и Полша, но има и скандинавци.
По данни от летище Бургас
последният чартър е на 31 октомври
(виж по-долу). Според туроператори курортът се е справил въпреки отлива на руснаци и украинци, запълвайки нишата с англичани и поляци. Именно те наваксаха изоставането през юни, когато сезон почти нямаше, а тревожните данни от Украйна бяха отписали лятото и надеждите бяха да го докараме до нивата на 2021 г.
За разлика от миналия септември курортът сега е сравнително пълен, което си личи по все още оживените алеи в централната част. Краят на сезона се усеща осезателно само в Зона Запад, където са предимно апартхотелите.
Според туроператори заетостта на легловата база в комплекса е 30% в края на месеца, докато миналата година сезонът приключи още след 6 септември. Тогава бе спасен от българските туристи, които преоткриха Слънчев бряг заради ограниченията за пътуване в чужбина покрай пандемията.
Това лято обаче англичаните се върнаха в любимия си български курорт, докато миналата година въобще не летяха до България.
Продължава и бумът на полски туристи,
които временно се бяха оттеглили от българското море заради пандемията. Инвазия на поляци всъщност има във всички морски общини.
Въпреки отлива на немци от българското море през последните години, това лято те са повече от м. г., но не колкото отпреди 2019 г. Немска реч повече се чуваше на юг от Бургас, казват туроператори. И със задоволство отбелязват завръщането на скандинавците, които почти отсъстваха от Слънчев бряг през 2021 г., както и повече летовници от прибалтийските страни.
Най-много по българското море обаче бяха англичаните.
“Може да се каже, че тази година те спасиха сезона в Слънчев бряг и в големите бази по Южното Черноморие”, казва председателят на Регионалната туристическа камара Деляна Цонева.
Миналия сезон го спасиха
българите, които и тази година са били доста
в курорта, твърдят от хотелиерския бранш. И се надяват тази тенденция да продължи.
“Не са колкото през 2021 г., но са повече от 2019 г. Това е много положителна тенденция, като се има предвид, че отпаднаха ограниченията за пътуване в Гърция и Турция”, коментира Цонева.
Тя обаче отчита и спад на приходите за бранша, тъй като хотелиерите са принудени да правят по-големи разходи заради инфлацията, а продаваха пакетите на миналогодишните цени.
Лятото на 2023 г. обаче ще го продават с 20% по-скъпо
В пакетите е включено и безпрецедентното увеличение на водата в Бургас с близо 60%, тъй като тя е сериозно разходно перо в предлаганите услуги по морето.
За да е конкурентен Слънчев бряг на пазара, тази година стопанисващото го държавно дружество инвестира над 1 милион лева в подобряване на инфраструктурата му. Парите са похарчени за поддръжката и обновяването на улици, алеи, тротоари, на осветлението по алеите, за озеленяване.
Пътниците на летище Бургас са се увеличили двойно
97 процента е ръстът на чуждестранните туристи по Южното Черноморие този сезон в сравнение с миналата година, показват данните от бургаското летище. От тях най-значителен е делът на поляците - 60%.
През целия октомври се очакват туристи основно от Полша, както и от Унгария и Израел, а последният чартърен полет за сезон 2022 е планиран за 31 октомври. Малко по-високи са били очакванията за немския пазар, но според хора от бранша, за да имаме повече туристи от Германия, е нужен по-интензивен маркетинг.
На юг от Бургас също са се радвали на повече чужди летовници от предишните няколко години. Инвазия на поляци се отчита във всички морски общини.
“Сезонът беше малко по-труден, но пък имаше доста чужди туристи – най-вече поляци, но и чехи и германци. Имаше дори скандинавци, които липсваха от доста време. Българите традиционно заложиха на уикенд туризма – от петък до неделя”, казва кметът на Созопол Тихомир Янакиев.
В общината все още не могат да направят анализ, но по предварителни данни се наблюдава по-добра събираемост на туристическия данък. “Моята препоръка е държавата да направи сериозна рекламна стратегия, която да обезпечи следващия сезон. България е привлекателно място за почивка, но ѝ трябва повече реклама. Вижте как е в Гърция и Турция. Не е нито по-евтино, нито по-хубаво, но хората си правят рекламна стратегия, а ние си подливаме вода” коментира созополският кмет.