На 27 септември община, експерти и граждани дават предложения за изработване на план за устойчивто му развитие до 2030 г.
Философията на отрасъла се променя - само лятото не е достатъчно
Дългосрочен 8-годишен план за развитие на туризма си предстои да приеме Бургас тази година. В хода на изработването му на 27 септември ще се проведе обществено обсъждане, на което експерти, общественици и обикновени граждани ще си кажат думата как виждат този отрасъл в по-дългосрочна перспектива до 2030 г.
Работното заглавие на плана е Стратегия за устойчиво развитие на туризма в Община Бургас за периода 2022-2030 г.
Целта на обсъждането е да бъде взето под внимание мнението на максимално широк кръг от заинтересовани страни при изготвяне на окончателния вариант на плана, казаха от общината. Местната администрация вече е качила на сайта си основните насоки и приоритети за развитието на туризма, за да може преди дебатите бургазлии да се запознаят с проектопредложенията. Наред с всички допълнителни възможности за надграждане на даденостите като плаж и море се предлага да се наблегне и на спорта за идентифициране на Бургас като разпознаваем бранд.
Това е втората стратегия за развитие на туризма, която Бургас ще приема и всъщност се явява актуализация на досега действащата, одобрена преди ковид пандемията и войната в Украйна за периода 2018-2023 г.
"Когато се заехме с работата по оформянето на първата шестгодишна стратегия за начертаване на бъдещето на туризма в общината, нашите цели бяха ясни - искахме да осигурим непрекъснат растеж на туризма като добавим към неговата привлекателност както чуждестранни, така и местни посетители, и да го направим по устойчив начин, управлявайки и разпределяйки растежа, така че да гарантираме прогреса на местната общност във всички направления. От тогава обаче се случиха две непредвидими световни кризи - пандемията от COVID 19 и военният конфликт в Украйна, които отприщиха огромен икономически шок в света. Това доведе до внезапно спиране на международните пътувания и туризъм и също така дълбоко повлия вътрешния туризъм в България. Близостта на страната и конкретно за Община Бургас до общия Черноморски басейн, който ни разделя от военния конфликт, са предпоставка за намаления туристопоток и възприемането на дестинацията като не достатъчно безопасна. Ефектът върху туристическия бранш и бизнеса в Бургас, от които просперитетът на града и местното население са силно зависими, беше опустошителен и даде силно отражение и безпрецедентен мащаб на кризата в нашата туристическа икономика", коментира настоящата ситуация зам. кметът Весна Балтина, зам кмет с ресор "Стратегическо развитие и екология, дигитализация и адаптация към промените на климата". Затова задачата на местната власт била да актуализира визията си за развитие на туристическия отласъл, съобрязявайки я с новите реалности и отражението им в живота през следващите години.
"Сега основни приоритети на Община Бургас са минимизирането на въздействието на спада върху бизнеса и пълноценното възстановяване на туристическия сектор. Едно е сигурно, че неутолимото желанието на хората по целия свят да пътуват и да изследват нови дестинации ще продължи и ще се засили заради пропуснатото време на COVID ограничения. Пътуването ще се възобнови, когато хората почувстват, че пътуването е безопасно и че местата, които ще посетят са безопасни и сигурни локации. Туризмът ще продължи да бъде ключов двигател на икономическия растеж на Община Бургас затова актуализирането и залагането на адекватна срочна стратегия, която да е съобразена с характеристиките на променящия своят облик туризъм е по-важна от всякога. Нашата визия за 2030 г. е Бургас да бъде световно известна устойчива и жизнена дестинация, лесно достъпен и предпочитан, признат за богатите си културни активи, открито морско пространство и пейзажи, неговият завладяващ набор от забележителни преживявания и с изключителното гостоприемство на града и неговите жители. Постигане на тази визия ще изисква всички туристически интереси в Община Бургас да бъдат подкрепени от правителството и националните и местни агенции, които да работят съвместно за постигане на резултати, които обогатяват всички заинтересовани страни в нашия град. Местната администрация се ангажира да ръководи тази стратегия в партньорство с туристическата индустрия", казва Балтина.
Едно от основните предизвикателства пред града за устойчивото развитието на туризма е преодоляването на сезонността. В Бургас този отрасъл се свързва предимно със слънцето и морето и затова се развива най-успешно през лятото. Това показва и статистиката на реализираните нощувки, които бележат спад през зимата.
Според зам. кмета Балтина най-големите конкуренти на Бургас в международен мащаб са Гърция и Турция, а на регионално ниво Несебър, Созопол и Поморие, където освен плажовете има и много археология, история и СПА. Затова при взимането на решения за развитието на отрасъла местните власти е нужно да се проявяват адаптивност и гъвкавост, за да отговорят на търсенията на различни целеви групи потенциални туристи. И към природните дадености - слънце и плажове, предлага да се прибавят и други възможности за привличане на туристи, включително и спортни развлечения.
"Предлаганите туристически продукти могат да се фокусират върху предимствата и активите, с които разполага общината - море, културни събития, археологически обекти, природни дадености, които дават възможност за спортен туризъм – кану, парапланеризъм, сърфинг. Изградените в последните години спортни зали и обекти предоставят възможност за организиране на спортни събития, които също могат да привлекат гости на града. Въпреки това не може да се разчита на подобни организирани спортни прояви да се преодолее сезонността, тъй като в студеното полугодие спортните събития се провеждат в планинските райони и тогава са популярни предимно зимните спортове на открито, които се радват на много по-голям интерес от спортните събития на закрито в този сезон. Допълнителен фактор за потенциала за развитие на събитийния спортен туризъм е наличието на значим собствен спортен актив, като например добър футболен отбор или добър баскетболен отбор, с каквито градът не разполага. Евентуално може да се наблегне на волейбол, художествена гимнастика и спортни танци, които са добре представени в града и могат да бъдат основа за организиране на европейски или международни спортни събития в съответната дисциплина. Но за момента потенциалът за развитие на спортен туризъм остава само в рамките на сезонните сърф, ветроходство и кану, тъй като достъпността на града през лятото е по-добра, предвид множеството полети от и до различни дестинации", коментира зам. кметът Балтина.
Според нея 4 са основните ниши, в които Бургас може да се намеси, за да разнообрази портфолиото си от предлаганите туристически услуги. Една от тях е геотуризмът, която е бързо развиваща се концепция, възникнала от първоначален интерес към пейзажа и включва културата, естетиката и наследството на място. Растежът в UNESCO Global Geoparks подчертава тази тенденция и сектора е признат като инструмент за устойчиво развитие на селските райони чрез туризъм.
"Този интерес към ландшафта и наследството на мястото вероятно ще бъде важен мотиватор в ранните етапи на пътуването за възстановяване след COVID-19. Посетителите ще търсят изживявания извън утъпканите пътища и в по-малки населени райони, където могат да се свържат отново с природата в един безопасен околен свят", обяснява зам. кметът в проектостратегията за развитие на туризма в Бургас.
Другото направления, на което трябва да се наблегне е нематериалното културно наследство, което се е превърнало във важен елемент от преживяването на дестинацията. Посетителите изследват богатството от знания и умения, които се предава през поколенията. Това обуславя увеличен интерес към местните традиции и живото наследство в музиката, спорта, занаятите и социални практики, в свързаните истории с наследството от миналото.
Третата възможност за разработване според зам. кмета Балтина е кулинарният туризъм, който бележи забележителен растеж и предлага допълнителна представа за това какво прави едно място отличително. Миксът от местна култура, традиция и етническа принадлежност оформят кулинарното изживяване и дават основата за диференциране на дестинацията, е на мнения авторката на стратегията за туризма на Бургас до 2030 г. И включва в нея и уелнес туризмът, който вече се смята за новото изкушение.
"Тази концепция е част от начина на живот. Тя може да се разглежда от различни гледни точки като пътуващите се фокусират върху това как пътуванията подобряват тяхното благополучие. Включването на здравето и благополучието в туристическото послание играе важна роля в насочването на посетителите към по-малко посещавани области и в създаването на повишен интерес към екопътеки, природни пейзажи, дейности и преживявания на открито, които обновяват ума", разсъждава Балтина.