Общината и областната управа чакат решение от София за разрушеното крайбрежно трасе до кв. “Сарафово”
Бургас чака решение от държавата за ремонт на пропадащата крайбрежна велоалея към кв. “Сарафово”.
“Чрез строителното министерство и директно до “Геозащита”-Варна, съм пратил искане да изготвят проект за възстановяване на пропадналия участък и да кажат колко ще струва, за да изготвим инвестиционен план за укрепването му”, заяви областният управител Стойко Танков.
Заради смяната на правителството обаче отговорът може да се проточи във времето, а велоалеята продължава да пропада и може да отнесе още асфалт в морето, притесняват се в Бургас.
Става дума за близо километър участък,
който се води държавна собственост, и започна да пропада през пролетта. Велоалеята представлява един от най-романтичните крайбрежни маршрути в града, тъй като се движи успоредно на морския бряг.
Заради живописната гледка е предпочитан е от много бургазлии за релакс през почивните дни, когато въртят педали до съседния квартал и в двете посоки. Отскоро обаче връзката с колело бе прекъсната.
“Ако имаме доклад от “Геозащита” с разбивка, парите може да осигурим по две линии - или от специалния кризисен фонд на МРРБ, или от фонда за бедствия и аварии”, обясни Танков пред “24 часа”.
От общината биха тревога преди дни за безрезултатната си кореспонденция със строителното министерство.
Още през април и май за първи път поискахме помощ от държавата за спиране на пропадането на част от крайбрежната улица с велоалея към кв. “Сарафово”. С огромна тревога през юли изпратихме второ писмо до областната управа и МРРБ, но няма ефективни стъпки за решаване на проблема, казаха от кметството.
След първоначалното срутване и първия зов за помощ от общината областният организира среща на място с експерти от “Геозащита”- Варна, които изпратиха становище с констатации и препоръки.
Според тях проблемът бил предизвикан от повърхностни води.
Местната власт изпълни две от препоръките им за ограничаване на движението по алеята
и поставяне на нужната сигнализация. Светкавично бяха сложени и съответните пътни знаци и насипна дига за недопускане на автомобилно и пешеходно движение, но въпреки това преминаването на велосипедисти и пешеходци там продължава.
Третата препоръка изисквала да се предприемат действия за повърхностно отводняване и асфалтиране. Тъй като засегнатият участък е имот - държавна собственост, тези действия би следвало да се предприемат от страна на държавата, казват от кметството.
А междувременно разрушителните процеси по велоалеята продължават и се разрастват обезпокоително.
От общината поставиха под съмнение констатациите
на “Геозащита”
за причините, довели до пропадането на велоалеята, и възложиха обстоен оглед на независими експерти, чието становище се разминава с това на държавната фирма.
Според тях основната причина за дестабилизацията на терена е морската абразия. Друга причина е нарушаването на баланса на наносите в тази територия вследствие на изградената брегоукрепителна дамба.
За да се предпази брегът от последващи свлачищни процеси, те препоръчват дамбата да се удължи с 300 метра в посока местността Ъгъла, разясниха от кметството.
За на с е обезпокоителен фактът, че е налице разминаване в становищата на държавната “Геозащита”-Варна, и частната “Проект строй”-Варна. Затова
настояваме да се проведе нова комисия в разширен състав,
като в нея бъдат включени и външни експерти, различни от служителите на “Геозащита”, излязоха от общината с официално становище.
Така според кметството щяло да се намери най-правилното решение за предотвратяване на по-сериозна авария и да бъдат предприети адекватни действия за обезопасяване на брега в този участък, който сега е рисков за живота и здравето на хората.
Притесненията са, че докато започне укрепването, някой може да пострада, тъй като много бургазлии продължават да карат велосипедите си на своя глава въпреки забраната в свлачищния район.