"Образование 4.0” е съвместна инициатива на Vivacom и в. “24 часа” за дигитална трансформация на основното и средното образование.
Проектът си поставя за цел да популяризира ползите от дигитализация на българските училища чрез въвеждане на технологии, нови методи на преподаване в сигурна виртуална среда и подходящо съдържание.
l Виртуални разходки из България възпитават патриотизъм у малките ученици в часовете по “Човекът и обществото”
l С електронните ресурси децата учат с очите и емоциите си
“Аз съм духчето Всичкознам, а вие се намирате в предмета родинознание. Ще ви науча на неща, които не сте и подозирали, например на сезоните. Ще ви науча какво наричаме семейство, колко хора има в едно семейство, как се грижат един за друг и за дома, как се забавляват, къде пътуват. Преди това ще ви науча да подреждате ученическите си чанти.”
Така започва урокът по родинознание на Уча.се, който учителите масово използват в 1-и клас. Предметът във 2-и клас се нарича “Околен свят”, а в 3-и и 4-и - “Човекът и обществото”. В платформата децата имат възможност да
решават тестове, след като
изгледат видеото
“Темите за сезони, растения, животни, чистота, здраве са много добре развити. Учим по темите от учебника. Направени са забавно и радват най-малките ученици”, разказва Мария Миразчийска, която преподава на първокласници в столичното 51-о средно училище “Елисавета Багряна”.
Мариела Миланова в момента се занимава с 2-и клас. “Работим в Google Classroom, когато сме онлайн. В Envision получаваш резултатите и виждаш всяко дете на кой въпрос е сгрешило”, обяснява учителката. Невероятно интересни за учениците били уроците за природните бедствия. Харесват им и часовете, посветени на света на животните.
Според Елена Димитрова, която преподава на 3-класници “Човекът и обществото”, във всяка от онлайн платформите има различни теми, които са развити добре. Не може една да се ползва по всичко.
В Academico например има анимирани филмчета, които могат да се използват като обобщение на урока. Платформата е
полезна и при подготовка на
домашната работа
С помощта на платформите дете, което е отсъствало, може да се подготви само и без съдействието на учител или родител. Envision е добър вариант за тестово изпитване.
“Всеки електронен ресурс е полезен, защото децата учат чрез очите и емоциите. В smartest децата отговарят на въпроси и веднага виждат точките си, което за тях е много мотивиращо. С проверката на работата си научават необходимото. Тестът е също игра. За децата са интересни мисловните карти в края на уроците на Уча.се. Те са цветни и атрактивни, нагледни са, с много разклонения, наподобяват родословно дърво”, обяснява още учителката Елена Димитрова.
Соня Каменова в момента преподава на четвъртокласници. Използва електронния учебник на издателство “Булвест” и Уча.се. Предметът всъщност включва уроци по география и история. Учителката възложила на учениците да правят
минипроекти за различни
кътчета на България
Децата се разделили на два отбора. Всеки избрал своя маршрут за екскурзия. “Разхождахме се виртуално из страната. Така се изгражда и патриотично чувство”, разказва Соня Каменова.
Антоанела Славейкова, заместник-директор на 51-о училище “Елисавета Багряна”, обобщава кои платформи използват учителите по “Родинознание”, “Околен свят” и “Човекът и обществото”.
- Academico
Това е безплатна платформа с кратки видеа. Учителите могат да я използват в час, а децата могат да се подготвят и вкъщи.
- Уча.се
В платформата има много уроци по различни теми. След като се изгледа видеото, има и подготвени тестове.
- Bg.khanacademy.org
В тази платформа има предимно видеа.
- Envision
В тази учениците се тестват. Става под формата на игра. Стимулира бързината.
- liveworksheets
- smartest.bg
В тази платформа има тестове. Веднага дава обратната връзка.
- Учителите са много доволни от електронния учебник на “Просвета”. В текстовете има видеа, задачи, тестове. Резултатите се виждат веднага.