Била поръчана навремето от Борис Елцин
Кадрите с дългата 6 метра бяла маса, разделяща френския президент Еманюел Макрон от руския му домакин Владимир Путин на срещата им в Кремъл за кризата с Украйна, предизвикаха удивление и догадки.
Както се разбра по-късно, масата е дело на италиански производител от град Канту, до Комо. Според руски изявления тя била “пусната в действие” заради отказа на Макрон да се подложи на писиар тест за COVID. Ако се тества за вируса, той щеше да остави личен ДНК материал в ръцете на Кремъл. Според източници от антуража на Макрон, цитирани от Ройтерс, на френския президент били дадени две опции - или да се подложи на молекулярен тест, или да спази достатъчна дистанция от домакина си.
Така
спасението от
ситуацията дойде
от италианската
супермаса, с която
Кремъл бил
оборудван от години
и с която стана възможен вторият вариант. А и така руснаците намериха вариант разговорът да бъде “на маса” очи в очи.
Какво би могло в противен случай да се случи с ДНК материала на Макрон? Според експерта по генетика от римския университет “Тор Вергата” Джузепе Новели молекулярният тест за COVID съдържа биологични и генетични информации за съответния човек. По принцип осъществяването на подобни изследвания на международно ниво задължава извършващия ги след това да унищожи пробата. Но може ли западен лидер да бъде сигурен, че Москва ще спази протокола? По същия начин разсъждава и германският канцлер Олаф Шолц, който също не поиска преди срещата си в Кремъл да подари на руснаците своя ДНК. Той обаче реши да се подложи на молекулярен тест, извършен от лекар на германското посолство в Москва, на който да присъстват и руски медици.
От анализа на цялата ДНК на даден човек може да се идентифицира наличието на рискови фактори за определени патологии, казва Новели пред изданието Fortune Italia. Той обаче припомня, че материал от ДНК може да се получи и от чашката кафе, която е изпил.
Дългата бяла маса, произведена в Италия, на практика “застрахова” сигурността и на двете страни. От една страна, руският президент продължи да бъде държан от екипа си в своеобразен балон, в който да не проникват вируси. От друга,
западните лидери
запазиха тайната
на генетиката си
само за себе си
Третият печеливш в ситуацията обаче се оказа италианският производител на мебели Ренато Полоня. Въпреки че е правил мебели за Кремъл, името му, както и това на неговата фирма Oak, бяха непознати за широката публика в Италия и по света. Сега обаче Москва му направи безплатна реклама и то световна.
“Разпознах масата веднага, щом я видях. Горд съм, вълнувам се винаги, когато видя, че направеното от мен е на фона на нещо важно. Надявам се да бъде за късмет против войната”, коментира Полоня пред в. “Кориере дела сера”.
Дървената маса, направена от фирмата му в Канту, е дълга 6 и широка 2,60 метра. Горният плот е бял и лакиран, по краищата е със златни листове и има ръчно направени декорации. Масата е творена още преди 25 години, но е само една частица от работата на Полоня за различни сгради на Кремъл, включително и за президентската резиденция. Навремето руското консулство в Милано селекционира фирмата за обзавеждането на апартамент вътре в Кремъл. Впоследствие италианците произвеждат мебелировката за два етажа, заемащи общо 7000 кв. м площ. Освен прословутата зала, която фигурира на снимката с Макрон и Путин, Полоня е обзавел и т.нар. Екатерининска зала, където през 1997 г. се провеждат две срещи на Г-8.
Италианската фирма прави абсолютно всичко – от мебелите и подовете до осветлението, таваните, камините. Като се има предвид, че Полоня произвежда само мебели, за другите неща около обзавеждането влиза в партньорство с други италиански фирми. Той не казва колко точно е излязла сметката – по онова време все още в лири, но при всички случаи става въпрос за милиони евро днешни пари.
Масата днес би
могла да струва
и 100 000 евро
По онова време възложител на поръчката е Борис Елцин.
За да бъдат поставени в Кремъл, мебелите на италианската фирма трябвало да преминат през скенер, а на работниците било забранено да снимат каквото и да било.
Полоня обаче има не само Кремъл в списъка си с височайши клиенти. Сред тях са шейхове и кралски фамилии от Арабския свят, резиденциите на султаните на Малайзия. Саддам Хюсеин и Муамар Кадафи също са си поръчвали мебели. След политическата вълна дошла и тази на богаташите от Лазурния бряг и Монте Карло, които искали да обзаведат частните си къщи и вили - някои, достигащи и 4000 кв. м.
В “репертоара” на фирмата си Ренато Полоня има всичко – от класическа до съвременна линия мебели. От няколко години Oak (дъб в превод от английски) се посвещава не само на мебели за огромни пространства, а и за по-малки градски апартаменти. Днес обзавеждането с класически дизайн е много по-малко търсено заради еволюцията във вкусовете на клиентите. Затова още през 2001 г. фирмата се ориентира към по-модерните линии в сътрудничество с известни дизайнери като Паоло Портогези. Същевременно запазва и “нишата” си - производство на мебели за резиденции с внушителни размери.
Класическият тип
мебели все още
имат клиентела
в Русия и страните
от бившия СССР,
както и в Близкия и Далечния изток.
Именно те са богатите купувачи, заради които години наред фирмата не се е интересувала от Европа. През последните 2-3 г. обаче и Старият континент влиза в орбитата на Oak. Тя започва да инвестира най-вече в Лондон. На мебелния салон в Милано представя свои колекции, реализирани в сътрудничество с известни архитектурни студиа.
Италианската фирма, която дава началото на Oak, се ражда още през 1958 г. от бащата на Ренато – Вирджилио Полоня. През 70-те години започва да изнася мебелите си за САЩ, Канада, за Арабския свят. През 1979 г. баща, син и дъщеря основават Oak, прицелвайки се именно към тези части на света. Едва през 90-те години се насочват и към бившия Съветски съюз. През 2012 г. във фирмата се включва и третото поколение Полоня – Виола и Гуидо, децата на Ренато Полоня.