Не е изключено да прекратим договора им за 8 линии, казва зам.-кметът Тодор Чонов
Работим във форсмажорни обстоятелства, около 50 от шофьорите ни в момента са извън строя, защото са заразени с коронавирус. В същото време автобусите вървят полупразни, а проверките срещу нас не спират.
Това заяви един от водещите пловдивски превозвачи Петко Ангелов. В неговата фирма с COVID-19 били около 20 водачи на автобуси, в "Хеброс бус" - 19, а в "Автотранс 200" - около 10. "Реално те са на първа линия и се заразяват непрекъснато. Дневно по разписания излизат 228 автобуса, а зарази карантинирани шофьори една пет от рейсовете няма кой да ги кара", допълни той.
Според Ангелов и колегите му общината искала да прекрати договора на консорциума "Градски транспорт Пловдив - 2020", който в началото на т.г. взе 8 линии - 4,10,12,20,22,24,27 и 93. Аргументът бил неизпълнение на курсове.
"Ако се тръгне към такава репресивна мярка, ще спрем автобусите по посочените 8 линии", категоричен е Ангелов. По думите му втори месец община Пловдив не превеждала на транспортните фирми гласуваните от общинския съвет 1 млн. лева. "За Нова година няма как да платим заплати на хората, а в момента дизелът скочи на 2,70 лв. за литър", посочват превозвачите.
Репортерска проверка установи, че в делничен ден по линия №26, която минава през центъра на Пловдив, в 11,30 часа в един от автобусите имаше само двама пътници. "Рейсовете вървят празни, няма приходи", категорични са транспортните оператори.
В същото време се оплакват, че от година и половина били подложени на непрестанни проверки от Икономическа полиция, ДАНС и прокуратурата. В момента върви разследване за източване на публични средства с попълване на неверни документи за разходи. С обвинения са управителите на "Хеброс бус" Веселин Дошков и на "Автотранс 2000" Иван Чолаков. От разследването твърдят, че са източили 20 млн. лева, като са представяли разчети за изминат пробег, какъвто реално не бил извършван. Дошков и Чолаков са с на свобода с парични гаранции по 20 000 лева, а шефът на общинското предприятие "Организация и контрол на транспорта" Пламен Вълков и главната счетоводителка Лилия Пастърмаджиева са пуснати срещу 5000 лева. Със същите мерки са бившият шеф на предприятието Борислав Кръстев и общинаря от Асеновград Александър Бебев.
Според превозвачите сигналите идвали от конкурентна фирма, която искала да вземе целият градски и междуселищен транспорт в Пловдив и региона.
"Няма как да им преведем тези 1 милиона лева, докато прокуратурата не се произнесе", коментира зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов. Той потвърди, че действително има шофьори, повалени от коронавирус. Това се виждало от представените болнични от страна на превозвачите. "Но в същото време постоянно констатираме нарушения за неизпълнени курсове, по-малко автобуси и подминаване на спирки", обясни Чонов.
Общината налагала множество неустойки на фирмите. "Вече нещата са стигнали дотам, че ако не намерим юридическа възможност да подпишем допълнително споразумение съм договора, според което, ако единият от участниците в консорциума не може да изпълнява задълженията си, другите да могат да му ги поемат. Ако и те не успеят, ще бъдем принудени да прекратим контракта", отговори зам.-кметът. Вече било подготвено и уведомление до превозвачите.
Според Чонов след евентуалното разтрогване на контракта, ще бъде поискана от областния управител спешна мярка за възлагане на линиите на други оператори. Същото щяло да се приложи и за областната транспортна схема, тъй като единият от превозвачите обслужвал голям процент от междуселищните линии.