
На Запад ти дават отчет за всяка стотинка данък и глоба, у нас - мрак
България бе разтърсена от поредната трагедия с дете, загинало на пътя. Според АПИ - на идеална настилка, според експертите - на поредния некачествен ремонт. Да, пътят е виновен, но по-виновна е системата. Която не дава отговори на едни много прости въпроси. И ги покрива с тъмнина.
На първо място е въпросът с
отчета на парите от винетки и пътни такси. Къде са?
Точно за какво се използват. Това трябва да е ясно до стотинка. Както е на Запад. Там с бележката за платен данък ти дават и за какво ще се харчат парите. Дали за улица, дали за училище.
След това идват и парите от глобите на шофьорите. Отчита се, че са събрани някакви суми, хвалим се, че вече повече плащат, но къде отиват парите - никой не знае. Така е по-лесно. Колкото е лесно да вдигнеш заплатите на всички в МВР накуп, а не само на тези, които заслужават. Вярно, трудно е да намериш такива, които заслужават, въпреки че е сигурно, че има. Само излизаш на улицата в София или който и да е друг град и попадаш под властта на мигалките. Такива има в обратната лента, на тротоара, навсякъде. Има паркирани коли върху островчетата, които дават видимост на завой, но на кого му пука? Пускаш мигалките и се смяташ за недосегаем. Все едно ти дават някаква магическа сила. Със сигурност е така, защото покрай такива коли минават един куп полицейски, без да реагират. В повечето случаи, защото не им е работа. Я са жандармеристи, я охранителна полиция, я общинска. На тях не им дреме за нахалниците на пътя.
Така стигаме до последния явен опит да се отчете нещо от фонда, който е от 9 януари тази година. Обявен е от тогавашния министър на вътрешните работи Атанас Илков в отговор на депутатски въпрос на Иван Иванов и публикуван на сайта на Народното събрание.
За периода от 2021 г. до 30.11.2024 г.
във Фонда за безопасност на движението са събрани 352 668 555 лв.
За същия период от три години средствата от фонда са използвани за тестове за наркотици, апаратура и анализатори за установяване наличието на алкохол и наркотици, оборудване на полицейски автомобили, мобилни принтери и таблети, персонални камери и други.
Също така със средствата от фонда през 2024 г. са планирани и е организирано възлагането на различни обществени поръчки. Четири от тях са за закупуване и доставка на стационарни и мобилни камери за контрол на скоростта на обща стойност от почти 28 млн. лв. Организирана е и обществена поръчка за малко над 150 млн. лв. за моторни превозни средства за нуждите на столичната полиция и областните дирекции на МВР. Посочени са още две обществени поръчки за 12 млн. лв. и 15 млн. лв., които са за закупуване на специализирани автомобили за репатриране на моторни превозни средства и за първоначална намеса при пътни произшествия.
В процес на подготовка е и техническата спецификация за обществена поръчка за закупуване на бодикамери за нуждите на МВР на стойност 70 млн. лв. с включено ДДС. Предвидено е и финансиране за изпълнение надейности по обезопасяване на рискови пешеходни пътеки на територията на цялата страна през 2025 г. в размер на над 12 млн. лв. с ДДС.
И какво става ясно от това? Че въпреки всички посочени разходи има един
излишък от 65 млн. лева във фонда и е интересно къде са отишли парите
И след като на всички е ясно, че закупените през последните години полеви тестове за наркотици реагират дори на аспирин или лекарства за кръвно и не стават за нищо, вероятно са заделени да се плащат компенсациите по Закона за отговорността на държавата, която всеки един шофьор може да заведе. Разбира се, за това, че са му взели колата и не му я връщат, след като кръвният тест е бил отрицателен.
Абсолютно всичко това се отнася и до структурите "Паркинги и гаражи" в различните общини. Някой да е видял отчет точно как се разходват приходите от талони, есемеси и прочее? Дали е оправена и една улица където и да е? Като се има предвид, че в София има квартали, където липсват улици, вероятността е малка. Инвестирало се в нови паркоместа, които обаче липсват. И пада тъмнината.
Затова приходите в държавата трябва да се отчитат прозрачно. И до стотинка бе, хора. Както е нормално.
"Вашето левче отива в джоба на еди кой си", трябва да гласи съобщението
Говорим, че обществото ни е обръгнало, че не му пука за нищо. Може би заради това не протестираме толкова за Сияна, колкото за прегазено куче. Но такава ни е народопсихологията - докато не дойдат за нас, не ни засяга. Само че колкото и да ни е мъчно - засяга ни. И все повече го осъзнават. Това пък дава поле за изява на популисти. Така се стига до 9-10 партии в един парламент и трудности в управлението.
Заради липсата на отчетност. Да, тя е трудна. Все пак България е държавата, която от 5 години спори точно какво е средна скорост. Нещо, което го знае всяко хлапе. Да, ама децата не са в парламента. Като са толкова тъпи депутатите, да викнат един преподавател по математика от началното училище и да им обясни. Иначе формулировката е: големината на скоростта (или r) е скаларна величина, която представлява пътя (d) върху изминалото време (t), като се представя чрез формулата r = d/t. Голяма трудност, брех.
Българите можем, казва Алберт Попов. Да, можем. Значи можем да накараме тези, които ни управляват, да ни се отчитат. Толкова е просто. И просто ще видите как за дни ще се променят нещата. За добро и в памет на децата като Сияна. Поне на тях сме им длъжни. Завинаги.