
Може да се купи винетка по старите цени, но трябва да се активира максимум до 30 дни, казва началникът на Националното толуправление
Още акценти:
- Толтаксите се вдигат с 20% тази година, но на две стъпки - от 1 април и от 1 септември
- На пътя у нас има "летящи камиони" - включват бордното устройство само когато минават под рамката, а после не плащат
- Заобикалянето на системата за контрол ощетява всички останали, които ползват пътищата
- Проф. Асенов, кое налага да се вдигат цените на винетките от 1 април, а на толтаксите за камионите и автобусите дори два пъти - от април и от септември?
- Повишението на пътните такси е в основата си политическо решение, то не може да се взема от органа, който събира тези такси. Ние сме дали информация за пътните такси в сродни на нас държави, за трафика и за всичко, въз основа на което може да се вземе решението.
Имам пред мен статистика на Евростат, от която се вижда, че от предния път, в който е изчисляван размерът на пътните такси – средата на 2022 г., до средата на 2024 г. има 21-процентно поскъпване на цените на материалите, които се влагат в пътното строителство и пътните ремонти.
Отделно от това има голям ръст на минималната работна заплата. Всичко това влияе върху цената за поддръжка на пътната инфраструктура, а тези такси се събират именно за да се прави тази поддръжка.
- Мислех, че ще кажете, че преди пандемията годишната винетка също струваше 97 лв., колкото става от 1 април, и бе намалена точно през 2021 г.
- Има и такава мотивация, да, но предпочитам да се мотивирам от цифрите.
- На мен годишната ми винетка изтича на 10 юни. Мога ли сега да си купя по старата цена и да я стартирам от 11 юни?
- Системата за онлайн продажба на винетките дава възможност електронната винетка да бъде заплатена до 30 календарни дни преди датата на нейната активация. Т. е., ако си купите винетка в последните дни на март, например на 30 март на настоящите цени, то може да я активирате и тя да е валидна от 30 април.
- Винетките за леките коли се вдигат с десетина процента, но какво е увеличението на толтаксите?
- Повишението на толтаксите е с 20%. Тоест, ако сега една маршрутна карта за камиона струва 10 лева, от 1 април тя вече ще струва 11 лева, а от 1 септември – 12 лева. Не правим кумулативно повишение на цената – сега с 10% и от септември с още 10%, а увеличението ще е с 20%, но ще се направи на две стъпки.
- Увеличава ли се и обхватът на пътищата, за които се събират пътни такси?
- Не променяме по същество обхвата на пътната мрежа, за която се събират такси. Периодично с пускането на нови участъци от магистрали или на нови първокласни пътища те влизат в мрежата, за която се плащат пътни такси. Но на 6 хиляди километра добавянето на още 6 или 16 километра не означава съществено увеличение на обхвата.
- Приемаме, че тези поскъпвания ще донесат повече приходи и те ще достигнат заветните 1 милиард лева годишно. Но не е ясно какъв е механизмът за изразходването им, тези приходи директно ли се ползват за поддръжка на пътищата?
- Механизмът е напълно прозрачен - Националното толуправление събира таксите в сметки, в които се събира приходната част на бюджета. След това бюджетът отпуска пари за поддръжка на пътищата. Стремежът е всички приходи от пътни такси да се отпускат целево за тази поддръжка. Винаги е било по този начин. Но имайте предвид, че колкото и високи да са приходите, те няма да са напълно достатъчни за ремонтите.
- Напоследък все повече ведомства започват да разчитат на камерите на толсистемата. НАП и митниците ще проследяват по тях превозите на стоки с висок фискален риск, пътната полиция ще събира данни за превишението на скоростта. Готова ли е системата да отговори на всички тези нужди?
- Ще разделя въпроса на две. Първо, ведомствата и сега ползват данни от толсистемата по силата на една инструкция за взаимодействие. Но това става при поискване и ние непрекъснато обработваме такива заявки. Тази информация е чувствителна и предаването ѝ на други ведомства става само на строго определени техни служители.
Вие обаче имате предвид т.нар. автоматичен обмен на данни. Ние към момента имаме такъв обмен с МВР и сме стартирали съответните процедури, за да осигурим подобна връзка и към структурите на финансовото министерство – НАП и Агенция “Митници”. За да се случи това, вече от две седмици работят съвместни екипи от юристи и технически лица. Така че скоро ще имаме такава връзка.
- Скоро означава ли преди края на годината?
- Да, преди края на годината ще е.
- Казвате, че има такъв обмен на данни с КАТ, означава ли това, че толкамерите засичат скорост и водачите може да получат фиш за превишение, издаден въз основа на тези показания?
- Измерването на средна скорост на движение е измерване на някаква величина. В такива случаи не е достатъчно просто тя да се измери, трябва тези уреди да са минали процедури за съответствие, а това е доста по-сложно. Прави се от Българския институт по метрология, на който трябва да представим съответните доказателства. Най-късно през първата седмица на април ще сме готови с това и оттам нататък има процедура по установяване на съответствие. Когато тя завърши и бъдат приети необходимите законодателни промени, МВР ще има възможността да използва данните от измерванията за правоприлагане.
- Преди седмица ви видях да показвате на премиера едни джаджи, които тираджиите слагат, за да избегнат заснемането на регистрационния номер. Какви други опити се правят за заобикаляне на контрола?
- Аз в никакъв случай не искам да правя реклама на начините, по които се заобикаля контролът. Има много практики, но им противодействаме. Дори сме установили физическите места, на които се предлагат такива пособия, и сме уведомили съответните органи.
Нашата задача е непримиримо да се борим срещу опитите за избягване на плащането на пътни такси. Защото това ощетява останалите превозвачи, а и нас, гражданите, които си плащаме винетките. Хубаво е, че все повече сигнали получаваме, които ни насочват към това къде да засилим контрола.
Например от другата седмица започваме съвместни проверки с “Автомобилна администрация” за емисионните показатели на тежкотоварния трафик.
Оказа се, че има превозвачи, които си купуват маршрутна карта примерно за Евро 6, която е най-евтината, но самият камион е с по-нисък емисионен клас. Такива хора носят съответната отговорност и ще започнем да правим и такива проверки. “Автомобилна администрация” има начин да проверява на пътя действителния екологичен клас на превозното средство – било по стикера от техническия преглед, било по модела на колата.
Ще правим и целенасочени проверки за това дали данните от маршрутните карти съвпадат с тахографските записи на камионите, които записват реалния пробег. Защото има и такива случаи, аз ги наричам “летящите камиони”. Изключват бордното устройство в продължение на километри и го включват само когато минават под рамката. Понякога между две рамки има 20-30 километра, които той изминава без да плаща.
- Има ли съществени промени в трафика, който е установен от камерите?
- Правим анализ за влиянието на влизането ни в шенгенския механизъм и за превозите през сухопътните граници и се оказа, че имаме увеличение на трафика от 6,8% около шенгенските гранични пунктове, или както се наричат вече – точки за преминаване, с Гърция и с Румъния.
Това увеличение е по-голямо през по-малките точки. Очевидно е, че след отварянето на границите хората от тези населени места пътуват по-често и повече.
Преди влизането ни пълноценно в Шенген хората ползваха повече по-големите пунктове вероятно заради това, че те имат по-голяма пропускателна способност. А след това се е получило по-голямо оживление на тези пътувания от пограничните населени места. Това е характерно за всички останали шенгенски пространства из Европа.
Във вътрешността на страната трафикът продължава устойчиво да нараства, всяка година се увеличава с по 5-7%. Например Хаинбоаз е вече много натоварен, по около 4 хиляди тежки пътни превозни средства на денонощие преминават, което е сериозно натоварване за този пътен участък.
CV
- Роден е на 16 октомври 1966 г.
- Доктор по информатика и компютърни науки, Великотърновски университет “Св.св. Кирил и Методий”
- Доктор по компютърни мрежи и комплекси, Технически университет, София
- Магистър инженер по автоматизация и изчислителна техника, Технически университет, Габрово
- Преди да стане член на управителния съвет на АПИ, заема длъжността директор на Националното толуправление
- След няколко години преподавателска работа от средата на февруари отново е началник на Националното толуправление