
- Общината вече се подготвя за въвеждане на еврото – внесени са 23 промени в местните наредби, казва кметът на Велико Търново
- За оптимизиране на транспортната схема и по-бърз и удобен обществен транспорт имаме над 250 предложения - от граждани, от бизнеса, от населените места. Ще обсъдим всичките
- Г-н Панов, първата година от новия ви мандат бе поредната кризисна за страната, но въпреки това отчетохте сериозен напредък по управленската програма. Кое от постигнатото бихте откроили и удовлетворява ли то хората във Велико Търново?
- 2024 г. е първата от мандат, наситен с усилена работа. Година, която трудно може да бъде наречена нормална за местната власт и за хората. Несигурност, поредни избори, политически боричкания и популизъм, геополитическо напрежение и войни. Всичко това се отразява на работата ни, на темпото, на резултатите, които целим да постигнем за гражданите. Нека първо да благодаря на великотърновци и на жителите на общината - за разума, мъдростта, търпението, идеите, подкрепата, но и за градивната критика.
Благодаря и на екипа ми, защото въпреки ежедневното напрежение успяхме да завършим важни инвестиции във Велико Търново и в населените места. Инвестиции във всяка една сфера. И да стартираме нови проекти, които значително ще подобрят облика на града и общината. Наясно съм, че в краткосрочен план ни очакват още по-тежки проекти. Но аз никога не съм се плашил от работа, защото целта пред мен винаги е била Велико Търново да се развива, да върви напред, хората да бъдат удовлетворени, да привличаме млади хора, да оказваме нужната грижа за възрастните ни съграждани и всички заедно да живеем в един спокоен и по-уреден град.
- Като че ли добрата инфраструктура е най-чувствителната тема за гражданите. Какви инвестиции успяхте да реализирате в тази посока?
- Аз разбирам великотърновци отлично - до 2021-а година темпото на работа бе много високо. Помните - имаше години, в които буквално целият град бе разкопан. Политическата криза обаче постави цялата местна власт в капан, редица проекти се забавиха. Какво се оказа през последните четири години? Местната власт бе гръбнакът на държавата!
И въпреки всички последици от кризата на държавността само през 2024 г. имаме близо 9 км цялостно обновена инфраструктура в два квартала, два нови моста в подножието на Царевец, повече от 10 млн. лева, вложени в 14 км пътища към населените места.
- Удобната инфраструктура е свързана и с удобен обществен транспорт, сега се проектира нова транспортна схема. Сам казахте, че имате сериозни забележки. Какво ще се случи с подготвената оптимизация в линии и графици?
- Удобният обществен транспорт е приоритет в управленската ми програма. Затова още от миналата година започна подготовката за оптимизиране на транспортната схема - първо с доста мащабно, представително социологическо проучване.
В началото на годината екипът от Висшето транспортно училище "Тодор Каблешков" представи проектния вариант, който подложихме на обществено обсъждане. Искам да изкажа искрената си благодарност към великотърновци за активността! Имаме над 250 различни предложения - от граждани, от бизнеса, от образователната сфера, от населените места. Всяко едно предложение ще бъде разгледано в детайли, за да постигнем нужния баланс и ефекта, който целим - по-удобен, по-бърз и по-надежден обществен транспорт, отчитащ съвременното развитие и потребности на града и общината.
- Паркирането е друга тема евъргрийн, имате ли план за облекчаване на ситуацията и в Стария град, и в кварталите?
- Паркирането е проблем във всеки по-голям и развиващ се град и Велико Търново не прави изключение. Което, разбира се, по никакъв начин не означава, че не търсим варианти за решаването на всички тези въпроси. Оптимизирането на транспортната схема е част от този процес.
Изграждането на нови паркинги - където е възможно, също е решение, по което работим. Но Старият град е архитектурен резерват със специфичен релеф - разкопаването му за подземни паркинги на практика е невъзможно. Затова изградихме двата паркинга в подножието на Царевец, ще проведа среща с хотелиерския бранш за създаване на организация за ползването им, вече сме въвели системата "Паркирай и пътувай" за електробусите.
За кварталите също има решение - вече се работи цялостно градоустройствено планиране на междублоковите пространства в кв. "Колю Фичето", "Картала", "Акация", "Асенов", "Света гора" и "Варуша" с осигуряване на паркоместа в тях - това е част от концепцията ни с проекти по настоящите оперативни програми.
Включително и озеленяване на 31 хектара общински площи. Но трябва ясно да се каже - Законът за устройство на територията предвижда едно паркомясто на апартамент.
Когато в едно семейство има 3 лични автомобила и един служебен, кметът и да е магьосник, трудно ще осигури паркоместа пред блока за всички.
- Какво е направено по отношение на екологията? Прави впечатление, че вече имате готови проектни идеи за нова крайречна зона "Крайбрежна" и пешеходна алея в парк "Света гора", какво предвиждат те?
- Преди броени дни стартира новият проект за смяна на 5100 стари и замърсяващи печки и котли на дърва и въглища с екологични и съвременни алтернативни уреди. Те ще са напълно безплатни за хората. Проектът за "Крайбрежна" и изграждането на пешеходна крайречна зона е осъвременен и също е подаден за финансиране по "Развитие на регионите". А за "Света гора" предвиждаме голямо разширяване на пешеходните площи и парковата зона на хълма, който реално е над 500 декара природна местност.
- Какво се случва с 16-те жилищни блока, одобрени за саниране по Плана за възстановяване? Стана ясно, че заради забавяне там ще загубим много пари в национален план.
- Водят се процедурите за изпълнители за 16-те блока. В национален план парите, които няма да бъдат усвоени по Плана за възстановяване и устойчивост, са за програмата за саниране с 20% самоучастие. Именно заради това самоучастие тя не се радва на интерес от хората. По-важната новина е, че правителството предвижда рестарт на Националната програма за саниране с 2,5 млрд. лева ресурс от 2026-а година и там ще се започне с онези блокове в резервните списъци. За Велико Търново това са 33 сгради, санирането ще е 100% безплатно!
- В края на миналата година инвестиционната програма достигна 90 млн. лв. Подписахте споразумения за близо 50 млн. лева с МРРБ за изключително важни проекти за Велико Търново - посочете с кои започвате?
- Огромни и важни инвестиции предстоят в инфраструктурата. Вместо да се оцени това, една популистка партия в общинския съвет и депутат, който работи срещу Велико Търново, пуснаха фалшива новина как не можем да си изпълним инвестиционната програма. Тя е с хоризонт 2024-2026 година, а с тези 50 млн. лева ще обновим както основни улици и булеварди, така и инфраструктурата в кварталите. Финансиране имаме за първия етап на ВиК мрежата в с. Беляковец и за модернизация на Двореца на културата и спорта "Васил Левски".
- Новата детска градина е безспорно добра инвестиция за децата на Велико Търново, какви други проекти са в ход за подобряване на образователната среда?
- Строителството на новата детска градина в кв. "Картала" напредва. Това е третата нова детска градина във Велико Търново през последните години, което е ясен белег за развитието на града и привлекателността му.
Стартира и модернизацията на две знакови училища - Езиковата гимназия "Проф. д-р Асен Златаров" и ОУ "Бачо Киро", където ще се строи изцяло нова част. Детската градина до ректората също ще бъде основно ремонтирана.
- Как се променя бизнесклиматът във Велико Търново? Има ли интерес от инвеститори?
- Въпреки трусовете в държавата, нестабилността и политическата криза, а това влияе много негативно на инвестициите в България, Велико Търново е пример за обратното. Само в края на 2024 г. открихме втория по големина Търговски (ритейл) парк в България. Близо 10 млн. лева са вложени в разширението му.
Инвестиционен интерес има - неведнъж съм се срещал с представители на австрийски и немски компании, специализирани в автомобилната индустрия, оглеждали сме терени. Какво обаче ги спира към момента? Нестабилността в България, политическата криза и забавянето с 4 години на магистралите. Мисля, че това не е тайна за никого и неведнъж е коментирано. Държавата е големият длъжник на Централна и Северна България.
- В тази връзка преди дни се завъртя информация, че магистралата Русе - Велико Търново е отложена за 2040 г., която бе опровергана. Как би повлияло допълнително забавяне?
- Всеки ден забавяне на магистралата Русе - Велико Търново -Южна България дърпа назад цяла Северна България. Всеки ден забавяне значи повишен риск от пътнотранспортни произшествия - няма да цитирам негативната статистика за катастрофите по пътя Русе - Велико Търново. Онези партии и политици, които през 2021 г. спряха магистралите "Хемус" и Русе - Велико Търново и ги забавиха с години, докато сипваха с големия черпак обещания за мостове, тунели и магистрали, дума не бива да обелват по темата. Най-малкото от морална гледна точка.
Хубаво е, че веднага след тази фалшива новина МРРБ я опроверга и потвърди приоритетното място на АМ Русе - Велико Търново. Както неведнъж съм казвал - тази инфраструктура заедно с продължението към Южна България и връзка с АМ "Тракия", както и с АМ "Хемус" са жизненоважни за икономиката на цяла Северна и Централна България и за безопасността на хората.
- Подготвена ли е местната власт за еврото и какво предвижда община Велико Търново?
- Въвеждането на еврото като официална валута в България е сред основните въпроси със стратегическо значение за обществото. Ключов момент в началото на 2025 г. е навременното завършване на дейностите по подготовка на подзаконови нормативни актове на общинско ниво.
Вече сме внесли в общинския съвет необходимите промени на 23 местни наредби - подготовката на община Велико Търново е напълно навременна и в срок. Нашата цел е гражданите във всяко населено място да посрещнат еврото спокойно, информирано и без сътресения. Това, което обективно трябва да се каже в отговор на популизма, е, че българският лев отдавна е фиксиран към европейската валута - това е още от края на 90-те години с влизането на валутния борд, вече почти 30 години. Не прави чест на политиците, които популистки се заиграват с темата и плашат хората с безумни тези за обедняване, за "стопяване" на доходите. Това са глупости и е редно държавата да се намеси с една адекватна и масова информационна кампания, направена не с изобилие от термини, а написана на човешки език.
- "Ню Йорк Таймс" рекламира със Самоводската чаршия България и Велико Търново като топдестинация за туризъм за 2025-а година. Какви са очакванията и проектите ви за развитие на туристическия потенциал?
- Самият факт, че едни от най-големите и авторитетни медии като "Ню Йорк Таймс" и "Нешънъл джеографик" Geographic рекламират Велико Търново, е показателен за оценката на туристическия потенциал и интереса към старопрестолния град. В посока да разгърнем този потенциал са и усилията ни - както чрез обновяването на знакови музеи като "Възраждане и Учредително събрание", разширяването на интерактивния музей - Мултимедиен посетителски център "Царевград Търнов", обогатяване на културния календар и привличане на нови световни музикални и артсъбития и фестивали. През миналата година защитихме така важното финансиране за крепостта "Трапезица" - с 300 000 лева ще бъде проектирана цялостна реставрация на южния и източния сектор, където през последните години има ценни и важни археологически открития. Така ще се оформи още по-атрактивна за посетителите експозиционна част, която ще надгради постигнатото до момента на крепостта.
- Какви са изненадите за празника на старата столица?
- Програмата е толкова наситена и разнообразна, че продължава буквално повече от 14 ч без прекъсване. Само на 22 март събитията са повече от 20. Празникът на Велико Търново е своеобразен мост между миналото, настоящето и бъдещето - започваме с ранна света литургия в църквата "Свети Четиридесет мъченици", каквато е традицията още от 1879 г. и с голямо общоградско шествие. След това преливаме в концертната част, в която за всяка публика има по нещо. Възстановяваме големия Стрийт парад, за да завършим пред крепостта "Царевец" с прожекция на аудио-визуалния спектакъл "Царевград Търнов", художествено компилиран с музика и фойерверки. Част от програмата е и отбелязването на Деня на Земята, който тази година също е на 22 март, както и пешеходни турове на историческа тематика и анимации за деца.