
И то точно, когато ДДС им беше намалено на 9%
Добре че фейсбук не изтрива автоматично стари спонсорирани постове. Така човек има възможност да види и по-предишни реклами на заведенията.
Ако прерови отпреди 2-3 и повече години, се оказва, че много кафенета, барове, ресторанти и цели ресторантски вериги са забравили в тях свои публикувани менюта.
Едни и същи ястия, леко променени – предимно в наименованията, коктейли, чаша кафе или бира от една и съща марка са стрували неизмеримо по-евтино през периода 2021-2023 г., отколкото сега. Толкова евтино, че човек може да получи пристъп на носталгия.
Чаша еспресо например, което изглежда едно и също в едно и също заведение, е струвала 2,90 лв. през 2021 г., но сега е 3,90 лв. Това са 34% поскъпване, а за същото време кафето на пазара е с 18% по-висока цена. И понеже международните цени на тази суровина продължават да вървят нагоре, вероятно съвсем скоро чашата ще струва 4,90 лв.
Сравнението на цените на стоки и услуги, което съвсем наскоро “24 часа” направи, показа много ясно, че на нашия пазар няма нищо друго, което да е съизмеримо с ресторантите по отношение на инфлацията.
От пандемията досега цените в заведенията за обществено хранене са се увеличили с 63%, докато цените на всичко, което се предлага в тях, са нараснали наполовина на този процент, че и по-малко.
Да не говорим, че НСИ сравнява крайните цени на тези продукти, така както хората ги плащат в магазините. А не цените на едро, по които се снабдяват заведенията – кога с документ, кога без.
Любопитното е, че по-голямата част от това поскъпване стана точно през тези почти три пълни години, в които ДДС за ресторантьорския бранш беше 9%, а не нормалните 20%.
Затова въстанието, което обявиха техни сдружения в сряда, като затвориха за кратко възлови кръстовища и пътища из страната и
се заканиха да блокират цялата държава,
започва да изглежда, меко казано, нахално.
Ясно е защо се прави – в пленарната зала започва разглеждането на бюджета за 2025 г., в който на ресторантьорите много им се иска да се върне доскорошната преференциална ставка по ДДС от 9%. Каквато у нас нямат нито бебешките храни, нито лекарствата, нито киселото мляко, а вече нямат и хлябът и брашното.
Докато в началото на мандата на сегашното правителство лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов каза, че е обещал на ресторантьорите да запази 9-процентния ДДС, два месеца по-късно вече нито той говори по тази тема,
нито има политик, който възнамерява да върне деветте процента
Когато бюджетът минаваше през бюджетната комисия на парламента на второ четене, единствено депутатът от "Възраждане" Димо Дренчев предложи намаляване на действащите 20% ДДС на 9% за ресторантите, хляба, брашното, кетъринг услугите, фитнесите и още няколко дейности. С мотива, че много са пострадали от пандемията от ковид-19, която всички вече забравихме.
Но никой не вдигна ръка да го подкрепи и на практика предложенията бяха отхвърлени.
Той, разбира се, има право да ги повтори в пленарната зала, но едва ли някой ще се върже. Депутатът не е сметнал за нужно да изчисли каква загуба от по-ниския събран ДДС ще има за приходната част на бюджета и
да предложи реципрочно намаляване на разходната част
Предложенията му са част от онези 38 хиляди корекции на държавния бюджет, с които "Възраждане" се надяват да блокират работата на парламента.
По сметките на финансовото министерство хазната ще бъде лишена от над 300 млн. лв. за тази година, ако ставката за ресторантите отново падне на 9%.
Трудно е да се повярва и на доводите на бранша, че голяма част от него ще мине в сивия сектор, за да оцелее. В края на краищата затова са НАП, митниците, КЗП, КЗК и ред други органи –
да предотвратяват сивия сектор в икономиката
А също издаването на нефискални бонове, снабдяването с продукти без документи, плащането на заплати в плик и всичко, което е масова практика тъкмо на ресторантьорския бранш.
Пък и има едно много важно основание да не се вярва на предсказанията за фалити – кафенетата и баровете не са жизненоважни услуги от първа необходимост. Това не е като тока и бензина, за които хората
са принудени да плащат толкова, колкото им поискат,
и няма къде да мърдат. А щом си позволяват да надуват така цените, очевидно не страдат от ниска посещаемост. Този, който е съгласен да плати 3,90 лв. за чаша кафе, която доскоро е струвала 2,90 лв., сигурно ще плати и 4,90 лв. за същото.