Компанията тества две технологии, които ще ограничат достъпа на непълнолетни до никотиновите продукти, казва членът на Управителния съвет на БАТ, отговарящ за научноизследователската и развойна дейност
От март 2023 г. д-р Джеймс Мърфи е директор на научноизследователската дейност като част от Управителния съвет на „Бритиш Американ Табако" (БАТ). Той се присъединява към групата на БАТ през 2005 г. През цялата си кариера е заемал различни позиции в научноизследователската и развойна дейност и научните и регулаторни въпроси в региона на Северна и Южна Америка и Под-Сахарски Регион Африка.
Преди настоящата си позиция, Джеймс е бил изпълнителен вицепрезидент по научноизследователска и развойна дейност и научни регулаторни въпроси в групата Reynolds American, като преди това е бил и ръководител на Научния отдел за продукти с потенциално намален риск на БАТ. Той ръководи и разработването на продукти за първото представяне на вейп изделията на БАТ през 2013-2014 г. Като ръководител на отдела за обосноваване на намаления риск на БАТ Джеймс създава и публикува мулти-дисциплинарната научна оценка на компанията за бездимните й продукти.
- Господин Мърфи, очевидно е, че групата на „Бритиш Американ Табако" е инвестирала много в научноизследователската и развойна дейност, за да създаде цялото това ново поколение бездимни продукти. Каква е глобалната сума, която е вложена в тези дейности?
- През последното десетилетие „Бритиш Американ Табако" е вложила само в науката, която стои зад бездимните продукти, над 10 млрд. евро.
Науката и иновациите са от ключово значение за насърчаване на приемането на бездимни продукти с намален риск, подкрепящи намаляването на вредата от тютюнопушенето. Ето защо по-рано тази година представихме "Omni" - един изчерпателен и основан на доказателства научен ресурс, който да обединява цялата тази информация.
Ние постигаме сериозен напредък в тази визия с амбиция до 2030 г. да имаме 50 милиона потребители на бездимни продукти, а до 2035 г. половината от приходите ни да се реализират от бездимни продукти.
Нашият бизнес днес е коренно различен от този, който беше създаден през 1902 г., а скоростта на промяната в момента е феноменална.
- Не смятате ли, че преходът към продукти, които са по-малко рискови, се превръща в нещо като супертенденция, която започва да обхваща все повече индустрии, не само тютюневата? Ето например автомобилната – преходът там е към електрическите коли, които също завземат все повече територии.
- Разбира се, ние в момента сме в една печеливша за потребителите ситуация. Хората, които по една или друга причина биха продължили да пушат, могат да преминат на алтернативни никотинови продукти по един начин, който е по-щадящ за здравето им. Цялата тази трансформация оказва благоприятно влияния за намалямане на вредата от тютюнопушенето и в полза на общественото здраве.
Въпреки че новите ни продукти не са безрискови, тежестта на наличните доказателства показва, че тези продукти – електронните цигари или вейп изделията, продуктите за нагряване, които се ползват с иновативното ни устройство glo и никотиновите торбички или т.нар. паучове, са по-малко рискови от това пълнолетен пушач да продължи да пуши цигари.
Всичките ни иновативни продукти са подкрепени от научни резултати и са произведени в съответствие с високото качество на продукта и производствените стандарти, преминавайки през хиляди часове тестване, преди да достигнат до пълнолетните потребители.
Пълнолетните пушачи, които напълно са преминали от ползване на цигари към glo например, демонстрират значително благоприятно подобрение на биомаркерите, свързани с рискови заболявания, произтичащи от тютюнопушенето.
- Споменавате често думата „пълнолетни", а и по принцип напоследък много се говори за ограничаване на достъпа на непълнолетните до вейповете. БАТ има идея в тази насока - за технология, която в бъдеще ще ограничава този достъп. Можете ли да разкриете за какво точно става дума?
- Всъщност ние работим върху две различни такива технологии. Едната е свързана с продажбата на продукта. Когато купувате такъв продукт, ще се изисква специално приложение на вашия смартфон, с което доказвате, че само и единствено вие ще използвате този продукт. Защото се изисква регистрация, която не можете да преминете, ако не сте навършил пълнолетие. Тази технология в момента тестваме в пазарни условия.
Другата е технология за лицево разпознаване, която е приложима на самото място на продажбата. Съвременните алгоритми, създавани с помощта на изкуствен интелект, дават възможност да се прецени на място дали пред вас стои пълнолетен човек или не. Тя също се тества на много места в света, не само при продажбата на тютюневи изделия, но и на другите продукти, които са за пълнолетни потребители.