- Софийската филхармония* реши да прави същото в зала "България", но името е запазена марка на сдружение "Избери България"
- Големите имена в концерта ни са Еделина Кънева, Орлин Горанов и Васил Петров
- Г-жо Генова, за 11-и пореден път организирате Коледно матине. Каква е програмата тази година?
- От 11 години каня вярната публика на Коледното матине на 25 декември сутринта и съм много щастлива, че тази публика всяка година се увеличава. Хората свикнаха и явно предпочитат едно интелигентно прекарване на коледната сутрин пред суетенето около приготвянето на коледната трапеза.
Тази година за първи път Коледното матине ще бъде в Музикалния театър. И тъй като е там, диригентът Славил Димитров е съобразил програмата с това, че сме в дома на мюзикъла - има предвидени арии и песни от мюзикъли.
Започваме с изпълнение на арфи,
тъй като в Националното музикално училище “Любомир Пипков” имат много добри арфистки. Това също е нещо ново, досега не сме го правили. Но отново залагаме на вокални и инструментални дуети между утвърдени солисти и талантливи певци от училището. Големите имена, които се включиха, са Еделина Кънева, Орлин Горанов и Васил Петров.
С Орлин Горанов например ще пее 14-годишният китарист Филип Донков, който е с огромен брой последователи в социалните мрежи. Лично аз чакам с нетърпение това тяхно участие. Филип стана известен в мрежите със соловите си изпълнения на български песни, на които си акомпанира с китара.
Ще има много коледни песни, няколко песни на Славил Димитров и прекрасна уютна украса на сцената на Музикалния театър. В концертната зала няма много възможности за създаване на коледна атмосфера, освен ако не си в “Музикферайн” на концерт на Виенската филхармония. Докато театърът дава други възможности за декорация и красоти.
- Това ли е причината Коледното матине да се премести, след като 10 години беше в зала “България”?
- От Софийската филхармония решиха, че те могат да правят Коледно матине в същия ден и в същия час в зала “България”. Името “Коледно матине” е запазена марка на сдружение “Избери България” в Патентното ведомство и никой няма право да я ползва без разрешение. С юристите на сдружението изпратихме две писма до тях и едно до “Ивентим” (платформа за билети - б.а.), в които ги информираме, че не разрешаваме да използват марката, защото това е кражба на интелектуална собственост и на запазена марка. Така че заради тази кражба не сме там. Надявам се, че нашата вярна публика, с която започнахме, ще се ориентира и ще ни намери в Музикалния театър, организатор и партньор на концерта, където преживяването е гарантирано добро и зареждащо за коледния ден.
- Събитието в зала “България” обаче е обявено на сайта на Софийската филхармония като Празничен коледен концерт.
- Те използваха нашата марка до съвсем скоро, продаваха билети под заглавието на нашето име, дори издадоха книжка, в която обявяват “свое” Коледно матине. Има законово предвидени начини как една организация да се справи с такава ситуация. Така че ще действаме според закона. Това е все едно някой днес да направи вестник и да каже: “Ние сме “24 часа”.
- Как хората се научиха да посещават Коледното матине, какво повече им дава като изживяване?
- До тази година това беше единственото културно събитие в самия коледен ден в София. Две години по време на пандемията гостувахме и в Стара Загора. Там също имаше голям интерес от публиката.
Явно, че хората имат нужда да прекарат по различен начин този ден или поне да го започнат по различен начин. Вероятно и музикалната рецепта, която досега предлагахме, е привлекателна. Надявам се и тази година да бъде още по-въздействаща за хората, които търсят друг вид празнуване на тези светли празници.
Да празнуваш, като отидеш на концерт или на представление, не е непозната практика в чужбина. Примерно във Виена през декември има огромен избор от концерти всеки ден, включително и на Коледа, и на Нова година. Когато има такива събития и избор, публиката бързо бива привлечена и може да бъде “възпитана” да търси този тип преживявания.
- Как избирате артистите и как успявате да ги поканите да излязат на сцената точно на Коледа?
- Сложно е. От една страна, някои от гостите солисти, които бих искала да поканя, са заети. От друга страна, ние сме на музикалния пазар и не ни субсидира Министерството на културата или някоя друга държавна организация. На пазара цените за участие в тези дни се вдигат до такива висоти, че неправителствена организация като нас не може да си ги позволи.
Но за мен работата с талантливите ученици от Националното музикално училище “Любомир Пипков”, които вече участват за трета година, дава друга посока и мисия на матинето. И това е възможността за тези млади хора да излязат на една сцена с утвърдените имена и да се представят като равни с тях. Подобен шанс е много важен за всеки млад талант. Още повече че матинето
и тази година ще се излъчва по БНТ 1 на 26 декември
Т.е. на другия ден сцената на Музикалния театър става много по-обширна като аудитория. Нека отбележа, че Коледното матине досега винаги е имало доста добър рейтинг в БНТ 1.
За програмата в последните години разчитам на професионализма на маестро Славил Димитров и на Еделина Кънева, която е и директор на Музикалния театър.
- Как ви хрумна преди 11 години да започнете Коледното матине, което трайно се превърна не само в част от празниците, но и от тв програмата?
- Преди много години имаше матинета в Сатиричния театър - Ицко Финци, Рашко Младенов правеха прекрасни сутрешни забавни спектакли, в които артисти като тях се изявяваха и като музиканти. Може би този спомен даде тласък на първоначалната идея. Работейки в БНТ, преди 11 години намерих съмишленици тогава в лицето на генералния директор на БНР Радослав Янкулов, Бог да го прости, и на моите колеги от мениджърския екип в БНТ. С усилията на двете обществени медии идеята стана осъществима, но започна като класически концерт със сериозна музика за Коледа. В следващите години добавихме музикални експерименти и неочаквани дуети. Така идеята, тръгнала от спомена за Сатирата, се превърна в Коледно матине.
* Потърсихме Софийската филхармония за коментар, но официалният отговор най-вероятно ще дойде след публикуването на интервюто.